Tackar
Tackar
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Kämpa, kämpa som Gunde Svan brukar säga Gott att det går framåt!
Sakta men säkert går det framåt även om man tar ett steg framåt och två bakåt hela tiden ^^
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Du måste se det positivt, Adam. Två steg framåt och ett bakåt. Inte tvärtom. För varje kliv framåt blir det ett litet baksteg, men totalt sett så går det ändå framåt.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Inte lätt att se det positivt när man skruvar på gamla bilar, men hör till. Jag menar det är ju lite det som är charmen, man vet aldrig hur det kommer gå
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Ja, du kommer garanterat att sakna dina gamla SAABar (den dagen då du avyttrar dem). Kul att se att din scarabegröna 9-5 rullar igen. Nu är jag inte helt säker men den exteriöra kulören 230 bör vara uppkallad efter skalbaggen Scarabaeus sacer som även kallas pillerbagge.
Jo det kommer man göra. Aha spännande fakta
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag fick hem den nya stötdämparen igår från KlRacing, snabbt och smidigt som vanligt. Den monterades dit idag och jag hade på lite fett på dem nya bultarna där dem går in i styrspindeln så förhoppningsvis ärgar dessa inte fast. Det som är kvar nu är nya bromsskivor och belägg, nytt bromsok höger fram och ny bromssköld samt ny styrspindel till vänster sida
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jo så är det
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Nu är 9-5an såld. Fick det priset jag ville ha och kände att det var dags att gå vidare helt enkelt. 9-3an kommer bli klar nu denna vecka då jag har fått hem delarna jag behöver
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Nu är 9-3an åter på dem svenska vägarna. Det blev en lång lista på nya saker som monterades på bilen. Det blev nya stötdämöare, fjäderbens lagringar, nya bultar mellan stötdämpare och styrspindel, ny styrspindel vänster fram, nytt bromsok höger fram samt nya bromsskivor fram. Det blev även nya vinterdäck runtom som monterades på ett par saab original 16" fälgar. Nu börjar jag bli riktigt nöjd med utseendet på bilen!
Jag gjorde en oväntad upptäckt angående vänster drivaxel. Det visade sig att den yttre drivknuten hade lossnat ifrån drivaxeln när jag hade använt en glidhammare för att få loss hjullagret ifrån den gamla styrspindeln. Som tur var så behövdes det bara slå tillbaka drivknuten på axeln och på med nya klämmor till damasken.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Nu har jag bytt båda framskärmarna. Jag hittade en som skrotade ner en 9-3a i samma färg som min. Det fick bli en snabb roadtrip till Valla utanför katrineholm. Fick två i princip rostfria skärmar för 500:-.
Det blev en enorm skillnad jämfört med innan
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Ibland ska man ha tur också. Och ofta kombinerat med lite påpasslighet och sökande. Bra jobbat!
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Någon som kan tipsa om vart man köpa en komplett sats kam- & balanskedjesats med alla packningar till NG 9-3an? De satser jag har sett är antingen en kamkedjesats eller balanskedjesats, ingen sats som innehåller båda delarna.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
De packningar man behöver är den stora till gavelkåpan. Inget stort jobb att lägga till den separat i en order. Det är ett bra tillfället att byta packboxen bakom remskivan också, samt remspännare/löphjul + rem.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/s..._24435052.html
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Packboxen tänkte jag byta, lika bra när man ändå är där och skruvar. Är det trångt att byta kamkedjan och balanskedjan när motorn är på plats? Jag minns när jag bytte generatorremmen i somras, var ju knappt att man fick plats med ett 3/8 spärrskaft till spännaren
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1484431
Någonstans finns en film med två gubbar som byter kedja på en sprillans Opel Vectra med motorn i bilen. Mycket specialverktyg användes.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Ska ta en titt där tack
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Det är inte speciellt trångt att byta på plats. Men en o annan svordom får man räkna med :-P
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!