Spännaren måste vara kvar för att plugga oljekanalen = behålla oljetrycket. Vissa brukar gänga hålet och dra i en skruv istället. Sök så finner du bilder.
Det sitter även en lite plastbit bakom en av de större delarna som gör samma sak.
Spännaren måste vara kvar för att plugga oljekanalen = behålla oljetrycket. Vissa brukar gänga hålet och dra i en skruv istället. Sök så finner du bilder.
Det sitter även en lite plastbit bakom en av de större delarna som gör samma sak.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Bra, det var nog den jag tänkte på, bra att de som läser också vet om det !!
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Känns som jag har läst en massa om detta men blir inte klokare alls. Om man pluggar hålen för balansaxlarna så uppstår det vibrationer på 9-5an vid tomgång och lägre varvtal men ingen som har skrivit ifall det blir vibrationer med balansaxlarna kvar fast utan kedjan...jag vill veta om det blir vibrationer om jag behåller axlarna? Annars skiter jag i att ta bort kedjan då jag är ute efter komfort och tyst bil, inget vibrerande as där komforten och tystheten är borta! Skulle bli skogstokig![]()
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Balansaxlar utan kedja bara sitter där och gör ingenting, det vill säga det är samma sak som att inte ha några balansaxlar. Vill du inte kompromissa på komforten så tycker jag du ska behålla balansaxlarna. De finns där av en anledning.
Det är väl balanskedjan som driver runt den del av motorn som balanserar ut vibrationerna? Utan balanskedjan har du vibrationer, övriga balans-delar kvar eller inte.
Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"
Då har jag varit ute i garaget ett par timmar, gick inte riktigt som jag hade tänkt mig angående flytta växellåda och motor. Får försöka lösa det imorn. Men istället har jag tvättat av i stort sett alla delar som ska sparas, vissa delar har även fått lite färg på sig. Kommer bli riktigt bra! Det har nog varit olja på alla delar i princip nedanför topplocket, helt sjukt säger jag bara! Jag har även kunnat konstatera att alla rör kommer att bytas, kylrören för växellådsoljan, styrservorören, oljekylar rören. Känner att det blir mer värd i längden än att slänga tillbaka rostiga, gamla rör som fallerar inom 2 år kanske. Krängningshämmaren kommer bytas ut, satan vad den är rostig! Här kommer det lite bilder iallafall
Oljefilter hållaren, styrservopumpens konsol och AC pumpens hållare fått sig lite färg
Vakuumpumpen fått sig lite färg
Jag har även kvar alla skruvar att tvätta vilket jag kommer nog ta i samband med ihop montering. Känns lite onödigt att tvätta allting, sen lägga tillbaks dem i en skitig påse.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Saab 9000 Aero Taklucka -95, Saab 9-3 Viggen -99, Saab 9-5 Aero -05, Saab 9-5 2,3T kombi Biopower -06, Saab 9-5 2,3T kombi biopower -08.
http://www.garaget.org/AeroMackan
Jo det normala är att plugga den på något vis.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Har för mig jag läst att vissa brukar knacka in lagren för balansaxlarna några mm? Hade något med oljan att göra? Någon som vet bättre än mig så jag inte kommer med osanningar ?
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Älskar hur bra bilderna blir på Xperian...aja det får duga tills jag har köpt en ny mobil![]()
Jag började dagen med ett par timmar i garaget med att försöka flytta motor och det bort från under bilen. Inte ett lätt jobb utan rätt utrustning kan jag ju säga! Man får lite hjälp av allting vilar på 4 däck plus 2 plankor så det blir bara lite lättare. Efter ca 2 timmars slit (är själv) så är hela växellådan plus halva motorn i vänstra hjulhuset. Nu börjar det intressanta då jag måste vrida hela paketet mot kupén då jag har en vägg i vägen nu...varför ska man bygga så trånga garage???? Aja, här kommer det lite bilderfår nog leta fram digitalkameran och ta med den ut kanske
![]()
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Fy f-n vilket bök!!
Jag ska aldrig mera gnälla på att det tar sådan tid att pumpa upp armen på motorlyften![]()
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Vilket slit och släng det är! Nästa gång jag gör det här så blir det med riktigt utrustning. Ska bli intressant och se ifall man får dit allting sen...efter middagen ikväll ska jag skruva bort stötfångaren och spolarvätske behållaren för att kunna få tillräckligt med utrymme.
Sen ska subframen iväg på lackning, ny balansaxel samt lager skall inhandlas och beställas. Sen så ska man ju få dit allting igen^^men jag tycker det ser rätt ljust ut iallafall![]()
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Någon som har bytt den 4 växlade automatlådan till en 5 växlad automatlåda på en 9-5a förut? Vad behövs förutom växellådan och styrdonet? Annat svänghjul? Drivaxlar?
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Någon som har ett bra tips på ett verktyg (förutom SAAB original) som man kan använda för att kunna byta lagret till balansaxeln?
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Nu har man varit ute ett par timmar i garagetjag kom på att det vore lite dumt att flytta blocket helt för då kommer jag inte kunna lacka och tvätta en sida så tänkte, varför inte göra det nu när jag kommer åt den sidan? Tog nästan en hel timme att tvätta, skala bort lacksläppen. Var redigt med olja på blocket!! Sen var det dags för maskering, tog sin lilla tid men helt klart värd det!
Efter att färgen hade åkt på, upptäckte jag några ställen där jag hade missat ett lacksläpp, men det struntar jag i![]()
Efter att ena sidan blocket har målats så började jag tackla höger hjulhus. Förra gången hade jag inte gjort rent så noga så det blev en noggrann tvätt idag. En halvtimme med stålborste och brake clean blev det mycket renare. Tog även bort fjäderbenet för att kunna komma åt överallt. Sedan var det dags för lite underredsmassa att hitta hem i hjulhuset. Blev nöjd med resultatet
Efter att underredsmassan var pålagt så gav jag mig på ovansidan av högra hjulhuset. Var ju redigt oljigt där med, hade redan tagit bort den värsta smutsen förra gången jag höll på men nu fick jag undan nästan allt kablage och rör. Kom åt mycket bättre. Det som jag blev förvånad över att det var fullt med olja under högra strålkastaren, hur kommer det sig? Visserligen var oljekylslangarna dränkta i olja...
Nu efter maten kommer jag försöka flytta motorn den sista biten så jag kommer åt andra sidan av blocket. Då ska det vänstra fjäderbenet bort, sen ska det huset tvättas och få bort all smuts. Sen på med underredsmassa. Sen så ska styrväxeln bort, resterande motorkuddarna, subframen etcMycket jobb återstår innan allting ska monteras ihop.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Har du ingen plats "runt omkring" där du kan hålla på med blocket?
Verkar drygt att ha det stående i hjulhuset...?
Bra jobbat för övrigt!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Platsen bredvid mitt garage var ledigt i nästan 1 år, sen fick en av de som bor i mitt område tillstånd att ställa in i stort sett hela deras kök där. Så i och med det så försvann den lediga platsen bredvid migmen det funkar just nu men lite irriterande är det när man inte har någon plats att hålla på och lägga alla prylar^^
Jag har nu fått bort den bakre motorkudden samt styrväxeln. Fick även bort krängningshämmaren, samtliga bultskallar till krängningshämmaren gick ju självfallet av så dessa ska borras bort imorgon samt hålen ska gängas omfunderar på att skicka iväg krängningshämmaren på lackning istället för att köpa en ny? Vi får se vad lackeraren säger. Går det att renovera en startmotor förresten? Den översta delen, där man kopplar in signal och plus kabeln, har plasthöljet gått sönder samt att "pinnbulten" eller vad den nu kallas har gått av. Alltså själva solenoiden
![]()
PS: Jag har nu hittat en ny solenoid som passar min startmotor! Hela 401 kr kostar den så ska ta och byta den på minBlir helt klart billigare än att köpa en ny startmotor. Här kommer en länk till startmotorn till min bil, under den produkten finns det "relaterade artiklar". Där finner du solenoiden
https://www.startmotor.se/item/500%2...2012V%201.4kW/
Senast redigerat av adam93 den 2016-12-10 klockan 20:06. Anledning: Hittat ny solenoid
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jäklar vad du sliter, och bra blir det jue oxå!![]()
Man tackar och bockar![]()
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi