Sidan 7 av 111 FörstaFörsta ... 567891757107 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 2217

Ämne: Facelifta SAAB NG9-3 2005 SS, interiört samt exteriört

  1. #121
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183
    Spännaren måste vara kvar för att plugga oljekanalen = behålla oljetrycket. Vissa brukar gänga hålet och dra i en skruv istället. Sök så finner du bilder.
    Det sitter även en lite plastbit bakom en av de större delarna som gör samma sak.
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  2. #122
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 114
    Bra , det var nog den jag tänkte på, bra att de som läser också vet om det !!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #123
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 574
    Medlem#
    9973
    Känns som jag har läst en massa om detta men blir inte klokare alls. Om man pluggar hålen för balansaxlarna så uppstår det vibrationer på 9-5an vid tomgång och lägre varvtal men ingen som har skrivit ifall det blir vibrationer med balansaxlarna kvar fast utan kedjan...jag vill veta om det blir vibrationer om jag behåller axlarna? Annars skiter jag i att ta bort kedjan då jag är ute efter komfort och tyst bil, inget vibrerande as där komforten och tystheten är borta! Skulle bli skogstokig
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  4. #124
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924
    Balansaxlar utan kedja bara sitter där och gör ingenting, det vill säga det är samma sak som att inte ha några balansaxlar. Vill du inte kompromissa på komforten så tycker jag du ska behålla balansaxlarna. De finns där av en anledning.

  5. #125
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Östergötland, Linköping
    Inlägg
    192
    Det är väl balanskedjan som driver runt den del av motorn som balanserar ut vibrationerna? Utan balanskedjan har du vibrationer, övriga balans-delar kvar eller inte.
    Gamla åket: Saab 9-5 SE 4D 2.3t Sport Automat -01, 2016-2017, offer för oljesludge motorhaveri.
    Nya åket: 9-5 Aero -04, "The New Hope"

  6. #126
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 574
    Medlem#
    9973
    Då har jag varit ute i garaget ett par timmar, gick inte riktigt som jag hade tänkt mig angående flytta växellåda och motor. Får försöka lösa det imorn. Men istället har jag tvättat av i stort sett alla delar som ska sparas, vissa delar har även fått lite färg på sig. Kommer bli riktigt bra! Det har nog varit olja på alla delar i princip nedanför topplocket, helt sjukt säger jag bara! Jag har även kunnat konstatera att alla rör kommer att bytas, kylrören för växellådsoljan, styrservorören, oljekylar rören. Känner att det blir mer värd i längden än att slänga tillbaka rostiga, gamla rör som fallerar inom 2 år kanske. Krängningshämmaren kommer bytas ut, satan vad den är rostig! Här kommer det lite bilder iallafall


    Oljefilter hållaren, styrservopumpens konsol och AC pumpens hållare fått sig lite färg


    Vakuumpumpen fått sig lite färg

    Jag har även kvar alla skruvar att tvätta vilket jag kommer nog ta i samband med ihop montering. Känns lite onödigt att tvätta allting, sen lägga tillbaks dem i en skitig påse.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  7. #127
    Grundladd AeroMackans avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    259
    Medlem#
    9053
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Spännaren måste vara kvar för att plugga oljekanalen = behålla oljetrycket. Vissa brukar gänga hålet och dra i en skruv istället. Sök så finner du bilder.
    Det sitter även en lite plastbit bakom en av de större delarna som gör samma sak.
    Skulle säga att spännaren ska bort sen plugga oljekanalen.
    Saab 9000 Aero Taklucka -95, Saab 9-3 Viggen -99, Saab 9-5 Aero -05, Saab 9-5 2,3T kombi Biopower -06, Saab 9-5 2,3T kombi biopower -08.
    http://www.garaget.org/AeroMackan

  8. #128
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183
    Jo det normala är att plugga den på något vis.
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  9. #129
    Grundladd SaabMyrans avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Graninge
    Inlägg
    202
    Medlem#
    10368
    Har för mig jag läst att vissa brukar knacka in lagren för balansaxlarna några mm? Hade något med oljan att göra? Någon som vet bättre än mig så jag inte kommer med osanningar ?

  10. #130
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183
    Citat Ursprungligen postat av SaabMyran Visa inlägg
    Har för mig jag läst att vissa brukar knacka in lagren för balansaxlarna några mm? Hade något med oljan att göra? Någon som vet bättre än mig så jag inte kommer med osanningar ?
    Stämmer bra det, om man tar ur axlarna.
    Minns dock inte måttet men 5-7mm ca gissar jag på.
    Jag har så på racern.
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  11. #131
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 574
    Medlem#
    9973
    Älskar hur bra bilderna blir på Xperian...aja det får duga tills jag har köpt en ny mobil

    Jag började dagen med ett par timmar i garaget med att försöka flytta motor och det bort från under bilen. Inte ett lätt jobb utan rätt utrustning kan jag ju säga! Man får lite hjälp av allting vilar på 4 däck plus 2 plankor så det blir bara lite lättare. Efter ca 2 timmars slit (är själv) så är hela växellådan plus halva motorn i vänstra hjulhuset. Nu börjar det intressanta då jag måste vrida hela paketet mot kupén då jag har en vägg i vägen nu...varför ska man bygga så trånga garage???? Aja, här kommer det lite bilder får nog leta fram digitalkameran och ta med den ut kanske





    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  12. #132
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183
    Fy f-n vilket bök!!
    Jag ska aldrig mera gnälla på att det tar sådan tid att pumpa upp armen på motorlyften

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  13. #133
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 574
    Medlem#
    9973
    Vilket slit och släng det är! Nästa gång jag gör det här så blir det med riktigt utrustning. Ska bli intressant och se ifall man får dit allting sen...efter middagen ikväll ska jag skruva bort stötfångaren och spolarvätske behållaren för att kunna få tillräckligt med utrymme.



    Sen ska subframen iväg på lackning, ny balansaxel samt lager skall inhandlas och beställas. Sen så ska man ju få dit allting igen^^men jag tycker det ser rätt ljust ut iallafall

    1 användare gillar detta inlägg


    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  14. #134
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 574
    Medlem#
    9973
    Någon som har bytt den 4 växlade automatlådan till en 5 växlad automatlåda på en 9-5a förut? Vad behövs förutom växellådan och styrdonet? Annat svänghjul? Drivaxlar?
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  15. #135
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 574
    Medlem#
    9973
    Någon som har ett bra tips på ett verktyg (förutom SAAB original) som man kan använda för att kunna byta lagret till balansaxeln?
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  16. #136
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 574
    Medlem#
    9973
    Nu har man varit ute ett par timmar i garaget jag kom på att det vore lite dumt att flytta blocket helt för då kommer jag inte kunna lacka och tvätta en sida så tänkte, varför inte göra det nu när jag kommer åt den sidan? Tog nästan en hel timme att tvätta, skala bort lacksläppen. Var redigt med olja på blocket!! Sen var det dags för maskering, tog sin lilla tid men helt klart värd det!





    Efter att färgen hade åkt på, upptäckte jag några ställen där jag hade missat ett lacksläpp, men det struntar jag i

    Efter att ena sidan blocket har målats så började jag tackla höger hjulhus. Förra gången hade jag inte gjort rent så noga så det blev en noggrann tvätt idag. En halvtimme med stålborste och brake clean blev det mycket renare. Tog även bort fjäderbenet för att kunna komma åt överallt. Sedan var det dags för lite underredsmassa att hitta hem i hjulhuset. Blev nöjd med resultatet



    Efter att underredsmassan var pålagt så gav jag mig på ovansidan av högra hjulhuset. Var ju redigt oljigt där med, hade redan tagit bort den värsta smutsen förra gången jag höll på men nu fick jag undan nästan allt kablage och rör. Kom åt mycket bättre. Det som jag blev förvånad över att det var fullt med olja under högra strålkastaren, hur kommer det sig? Visserligen var oljekylslangarna dränkta i olja...



    Nu efter maten kommer jag försöka flytta motorn den sista biten så jag kommer åt andra sidan av blocket. Då ska det vänstra fjäderbenet bort, sen ska det huset tvättas och få bort all smuts. Sen på med underredsmassa. Sen så ska styrväxeln bort, resterande motorkuddarna, subframen etc Mycket jobb återstår innan allting ska monteras ihop.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  17. #137
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183
    Har du ingen plats "runt omkring" där du kan hålla på med blocket?
    Verkar drygt att ha det stående i hjulhuset...?

    Bra jobbat för övrigt!

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  18. #138
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 574
    Medlem#
    9973
    Platsen bredvid mitt garage var ledigt i nästan 1 år, sen fick en av de som bor i mitt område tillstånd att ställa in i stort sett hela deras kök där. Så i och med det så försvann den lediga platsen bredvid mig men det funkar just nu men lite irriterande är det när man inte har någon plats att hålla på och lägga alla prylar^^

    Jag har nu fått bort den bakre motorkudden samt styrväxeln. Fick även bort krängningshämmaren, samtliga bultskallar till krängningshämmaren gick ju självfallet av så dessa ska borras bort imorgon samt hålen ska gängas om funderar på att skicka iväg krängningshämmaren på lackning istället för att köpa en ny? Vi får se vad lackeraren säger. Går det att renovera en startmotor förresten? Den översta delen, där man kopplar in signal och plus kabeln, har plasthöljet gått sönder samt att "pinnbulten" eller vad den nu kallas har gått av. Alltså själva solenoiden

    PS: Jag har nu hittat en ny solenoid som passar min startmotor! Hela 401 kr kostar den så ska ta och byta den på min Blir helt klart billigare än att köpa en ny startmotor. Här kommer en länk till startmotorn till min bil, under den produkten finns det "relaterade artiklar". Där finner du solenoiden https://www.startmotor.se/item/500%2...2012V%201.4kW/
    Senast redigerat av adam93 den 2016-12-10 klockan 20:06. Anledning: Hittat ny solenoid
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  19. #139
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Jäklar vad du sliter, och bra blir det jue oxå!

  20. #140
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 574
    Medlem#
    9973
    Man tackar och bockar
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Aero/E85
    Av Viktor burström i forum Projekt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 01:43
  2. Saab 900 T16 Aero -91
    Av Tisse87 i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 11:36
  3. Saab 9-3 AERO
    Av bennsaj i forum Projekt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 21:36
  4. Saab 9-5 Aero SC -02
    Av 9000rsT i forum Projekt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 11:13
  5. Saab 9000 Aero -93
    Av Jonas 2606 i forum Projekt
    Svar: 494
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 11:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •