Har du motionerat lamporna i sina hållare. På min 9-3 hade jag som du ett tag, motionerade glödlampan och det har inte kommit tillbaka på över ett år. Ta ur lampan och sätt i den alltså.
Har du motionerat lamporna i sina hållare. På min 9-3 hade jag som du ett tag, motionerade glödlampan och det har inte kommit tillbaka på över ett år. Ta ur lampan och sätt i den alltså.
Det har jag inte gjort, jag får ta och testa det
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
"Been there, Done that".
Prova annars med att byta lamporna till två st ur exakt samma batch.
Glödtrådsvakterna kan vara "kinkiga"
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Nu verkar ingen lampa lysa av bromslamporna, varken i baklyktorna eller den uppe vid taket. Skumt detta!
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Kolla bromsljuskontakten vid pedalen.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Jag har inte kikat på bromsljuskontakten än nere vid pedalerna. Idag kikade jag varför min bil drar så mycket kylarvätska, på en månad har jag fyllt på 2-2 1/2 liter. Jag har inte kunnat se något så idag skruvade jag loss vattenpumpen och den håller tätt. Jag gjorde 2 st komptester på cylinder 6 och 4. Dessa gav 13-14 bar. Cylinder 2 och 1 gav 11 bar men dessa värden är inte trovärdiga då konan jag använde läckte luft på de 2 sista mätningarna. Jag behöver fixa en bättre adapter som passar tändstiftshålen än den jag har. Jag misstänker dock värmekrans ventilen på torpedväggen då jag inte har någon olja alls i oljan
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Nja, det vanligaste är väl att oljekylaren läcker? Om kranen läcker får man pöl på golvet.
På tal om det, ni V6-åkare på vintern känner till att B308E har "restvärmare" va?
Stäng av bilen, ur med nyckeln, håll inne AUTO på ACC-panelen så får ni 5-10 minuters värme ur munstyckena.
En av det bästa funktionerna på 9-5 V6.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Eftersom det finns inget synligt läckage blir det att byta båda topplockspackningarna och plana om topparna. Jag måste även byta den bakre styrservorörsslingan eftersom den läcker. Jag får planera in detta arbete på en långledighet framöver! Jag tänker byta kamremmen i samma veva.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag fÃ¥r försöka göra det vilken osis att jag lämnade kvar inspektionskameran i garaget í ½í¸‚
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Och du vet att oljekylaren inte läcker?
Enligt Uky:
* Det finns en kylvatten-oljekylare som är nedsäkt i "skrevet" mellan cylinderbankarna. Tidiga motorer har en av "icke"-rostfritt stål. När den går sönder blir det gegga i expansionskärlet och/eller i motoroljan. DYRT!!! Någon gång (vet inte när) blev den av rostfritt utförande och problemen försvann.
Det låter ju mindre kul! Hur kan man felsöka den och går den att byta såna fall?
Man kan se lite brun gegga i botten i expansionskärlet när det är tomt men det kan lika gärna vara missfärgning på botten. Jag har inte sett någon gegga i motoroljan på oljestickan iaf.
Det går inte att flytta på oljekylaren och montera en oljekylare ifrån en 4-cylindrig motor istället?
Hur är konstruktionen kring oljekylaren uppbyggt? Är det en vanlig kylare kopplad till kylarvätskebehållaren och oljan ligger runt själva kylaren?
Senast redigerat av adam93 den 2019-02-26 klockan 19:10.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag har inte pillat på det, de 2 som jag har haft har antingen varit för nya (en 2003a) eller hela (en 99a).
Kolla med Uky, han är nog den här på forumet som pillat mest B308E.
Njae - Oljekylaren hade jag (nog) ingen anledning att byta då min bil var en '01:a "överbliven"
som gått internt på SAAB i Thn innan den letade sig ut på marknaden. Jag minns bara att
saken diskuterades med bekant som pysslat med B308E. NÃ¥got brytdatum vet jag inte
men om man ändå skall riva motorn så byter man lämpligen oljekylaren samtidigt.
Det kan ju vara så att även litet "klegg" är en indikation på att allt inte är som det skall
vara. Den V6'a jag ägde var brukisbil, så några längre stillestånd hade jag aldrig möjlighet till.
Om Du skall ner i toppen osv så passa på att byt termostaten också. Den kostade ~600 pix
på min tid men krävde att man fick bort insugen för att komma åt.
Gällande kamremmen så fanns det två reparationssatser. Opels innehöll bara remmen.
SAAB's även nya spännrullar.
Dom här motorerna fanns i en radda GM-bilar (utan turbo). Även enligt utsago
i några Oplar (Vauxhall) så det borde finnas en hel del prylar till dom.
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Jag har köpt komplett paket med rem och alla hjul på bildelaronline24, SKF-märkt, billigt. Termostaten byttes också på den senaste och det var visst inte så värst farligt enligt meken, och den var rätt billig numer, från samma ställe.
Denna bil är också bruksbil för mig så vill inte ha några längre stopp på bilen. Jag har kikat lite i EPCn och man borde kunna flytta på oljekylaren. Det man får göra är att rören ska dras om och en ny oljekylare inhandlas. Givetvis måste täcklocket monteras tillbaks och hålen täckas iför men det är inga problem att fixa. Så frågan är om man ska flytta på oljekylaren typ framför AC kondensorn som på de 4-cylindriga motorerna eller byta den gamla och montera tillbaks en ny. Vad tror ni?
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Varför göra det mer komplicerat? Byt skiten till den nya, rostfria sen behöver man ju aldrig mer pyssla med skiten.
Det får bli en universal oljekylare då listan på saker som måste göras har blivit lång! Kamremmen måste bytas innan sommaren, handbromsen, bromsrör + slangar, oljekylaren och styrservorören. Jag kommer säkert hinna ändra mig 10 gånger inom de närmsta veckorna
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi