Vad trist för dig att du ej orka slutföra ditt projekt och en så fin Aero sedan. Men du får lägga tid på v6 istället
Vad trist för dig att du ej orka slutföra ditt projekt och en så fin Aero sedan. Men du får lägga tid på v6 istället
Jo det är det verkligen men jag tog mig vatten över huvudet helt enkelt! Det positiva blir att V6an får fräscha,nya delar som den behöver. Den får Aerons upphängning både fram och bak istället för standard chassit.
Nya bussningar i momentstaget, nya skärmblinkers, nya bärarmar fram. Den får nog även Aero inredning med baksätesvärmare, ventilerade stolar i fram.
Det som blev den avgörande faktorn är att det inte är ekonomiskt försvarbart att ha 2 bilar som båda kräver uppmärksamhet. V6an fungerar medans Aeron inte. Det blev helt enkelt fördyrt att försvara 2 bilar i mina ögon.
Jag hann aldrig få njuta av en åktur i projektet, det kommer säkert bli fler gånger men inte just nu helt enkelt
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
I och med denna nyhet så börjades projektbilen plockas ned. Jag började självklart med framvagnen. Bärarmarna, krängningsstagen och fjädringen byttes med V6ans, denna var riktigt sliten speciellt krängningsstagen. Jag funderar på att plocka krängningshämmaren ifrån projektbilen också då den är ny! Vet ni om styrservorörsatsen är densamma på V6an som på 4 cylindriga motorn?
Det blev en riktigt skillnad på höjden jämfört med standardchassit! Det är tur att förra ägaren har underredsbehandlat bilen 2 gånger! Inte en skruv som är fastrostat med istället fullt med kladd på delarna...Jag tror även jag har hittat hålet i avgasröret på V6an, flexröret före katalysatorn misstänker jag rätt starkt
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Idag passade jag på att flytta över dörrpanelerna,armstödet mellan framstolarna och träpanelen runt växelspaken till V6an. Den ljusa mattan tillsammans med instrumentpanelen kommer att behållas, stolarna samt baksätet ska bytas ut mot Aerons säten. De stolarna är ventilerade samt så finns det baksätes värmare. Tanken är att V6an ska bli lite av en "lyxbil" som kan användas. Jag måste förresten säga vilken skillnad på framvagn! Den är som ny, det som fattas är Aero fälgarna men dessa ska monteras givetvis. Sedan så ska dragkroken flyttas över samt backsensorerna.
Vad tror ni blir bäst, ta den bakre stötfångaren från Aeron, lämna in den för lackering till rätt färg och montera den tillsammans med backsensorerna eller ska man borra hål i den befintliga stötfångaren för backsensorerna?`Hur hade ni gjort?
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag hade nog lossar listerna från V6:an och provborrat hål för en semsor. Blir det inte bra så hade jag lackat om Aerons kofångare som en plan B.
Det känns som att det skulle kunna vara hyfsat enkelt att modda V6:ans och få in sensorerna.
//Niklas
9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73
Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76
Det var ju smart tack för tipset
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag var ute nu och tog loss en parkerings sensor tillsammans med hållaren. Hålet i stötfångaren mätte jag till 28mm. Jag tog fram min hålsågsborrset från Biltema. Där hade jag en storlek på 25 mm men som blev mindre när man borrade. Det fattades ett par mm så jag provade hålsågsborren i storlek 32mm. Där blev det lite för stort...jag ska åka till Jula imorgon och köpa en hålsågborr i storlek 29mm vilket borde i princip bli perfekt! I värsta fall får jag fila lite i hålet men det gör inget. Jag provborrade i den främre stötfångaren på projektet så nu fick den 2 stycken ventilationshål hehe
Imorgon kommer det bli en massa mätningar för att få hålen så exakt som möjligt! Måste köpa lite maskeringstejp samt en sprayburk med scarabégröna färgen
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Nu är hålen uppsågade i stötfångaren. Jag använde mig att måtten från Aerons stötfångare, sista och första hålet blev inte riktigt som dem skulle. De hamnade ca 5 mm off men det får duga
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Då har den avtagbara dragkroken flyttas över till V6an. Jag måste nu hitta nycklarna till låsvredet
Det blev enklast att flytta över krockbalken mellan bilarna, jag behövde dessutom inte borra några hål förutom till jordkabeln. Jag passade även på att flytta över kabeln för backsensorerna i stötfångaren. Resterande kabelhärvan samt styrdonet tilm backsensorerna ska flyttas över en annan dag. Jag har bestämd mig för att lacka hållarna till sensorerna i svart, tror det kan bli riktigt snyggt!
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag hade visst svart plastfärg hemma så nu när plast grundfärgen hade tirknad fick det bli 3 lager svart färg! Resultatet blev riktigt bra! Förhoponingsvis slipper man kablar hängandes utanför bilen imorgon när man åker till jobbet
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Du får ta det för vad det är, en dum fråga med grund i vad jag läst på nätet...
Men varför vill du behålla V6:an istället för Aeron? Är inte V6:an en lite krånglig motor att hålla igång på 9-5:or?
Eller är karossen så mycket bättre?
/okunnig och nyfiken...
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Den enda egentliga anledningen var motivationen, den försvann helt enkelt. Sen så karossmässigt är båda bilarna lika fina förutom att Aeron börjar få rost angrepp på hundbena.
Jag tycker om båda motorerna, fördelen med V6an är att du slipper oilsludge och balansaxel kedjeraset som verkar drabba de tidiga årsmodellerna på 9-5an. Nackdelen är att kamrems intervallerna angående bytet är tajta på V6an. Det är min personliga yppfattning iaf
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Duger för mig Sen är ju V6:or väldigt trevliga motorer, det jag läst är nog grundat i bristande underhåll... Topplockspackningar som läcker vill jag minnas, jobbiga att byta eller något sådant. Men du har ju inte tummen mitt i handen så...
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Jag tror ärligt talat att så länge man sköter servicen så håller de flesta motorer. Sen får man räkna med att grejerna slits.
Topploppspackningen kan stämma. Jag har sett många V6or till salu med läckande topploppspackningar. Sen har jag för mig att katalysatorn är ett vanligt problem på dessa enligt ett amerikanskt forum
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag sitter och tittar på elschemat över backsensorernas styrdon. Jag vet att det finns fördraget I-Buss till CD växlaren i baggageutrymmet, skulle man kunna ta dem 2 kablarna och koppla in till styrdonet? Jag har följt dem på elschemat och dem går ihop tillslut till SIDen. Skulle det vara möjligt eller inte? Då slipper jag ta dem kablarna ifrån projektbilen nämligen.
Glöm den frågan, såg nu att det går
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Blev lite små pyssel såhär på kvällskvisten. Jag håller på att dra kabelhärvan för backsensorerna, lite små jobbigt att dra kablarna då jag vill inte ta bort för mycket av inredningen då jag ska jobba på söndag och imorgon är jag upptagen hela dagen. Men här får ni den enda bilden jag har lyckats ta under arbetets gång
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Vilket jobb det är att riva ur kabelhärvorna för ventilerade stolar och eluppvärmd baksäte O.o Känns som det är enklare att klippa klistra ihop kablarna än att dra loss den kompletta härvan^^
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Hur har SAAB tänkt när dem skrev nödkörningsproceduren för en elstol? Jag ska skruva ur passagerarstolen ur Aeron, av någon anledning så händer det ingenting när jag kopplar in batteriet till elstolen. I den beskrivning som finns så ska man höja stolen men detta går ju självklart inte, jag har lyckats fått bort metallplattan ovanför vinkelväxeln för att kunna koppla ur axeln men det sitter ju en 3dje torx skruv ovanför den axeln och den kommer man inte åt just nu. Hur ska jag gå tillväga? Funderar starkt på att skita i den kabeln då jag har fått loss härvan för förarstolen.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Denna dag har arbetet med att montera baksätesvärmen och elen för ventilerade stolar dragits. Förarstolen är i princip helt klar, några kablar som ska skarvas. Sedan återstår passagerarstolens el som ska kopplas in sen ska elen från skarvhus H80-1 dras för både stolarna och baksätesvärmen. Det tar sig
Mycket arbete kvar som återstår då instrumentplattan måste ut vilket inte gör något då den ska bytas. Sen ska mittkonsolen ut för att kunna dra elen för strömställaren till baksätesvärmen.
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Senast redigerat av adam93 den 2018-05-22 klockan 17:38.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi