Det är bla bättre ljudisolering i bilarna fram till 01, sedan börjades det snålas in.
Det är bla bättre ljudisolering i bilarna fram till 01, sedan börjades det snålas in.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Just som Johan skriver så börja dom snåla in på senare årsm vilket resultera i högre vägljud.
intressant!!
ska man ha en 9-3 så ska man köpa Cadillac
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Jag har inte skruvat något på bilen än. Jag har haft fullt upp med jobbet denna helg.
Men jag var på Jula idag. Jag har tittat väldigt länge på en Ryobi 18V mutterdragare. Sen såg jag att Meec har en batteridriven mutterdragare som har fått riktigt bra betyg. Eftersom jag har deras borrskruvdragare och jag behöver ett nytt batteri så blev det en sån. Till den inhandlades ett 3Ah batteri samt ett set med 3 stycken hjulmutterhylsor i storleken 17mm,19mm och 21mm.
Mutterdragaren:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-...ragare-000705/
Batteri:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-...atteri-000712/
Allt som allt gick hela kalaset på ca 1400 kr. Den är riktigt tyst och ligger bra i handen
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Då var det dags för en kort uppdatering. Eftersom jag har jobbat så ska dygnet vändas, perfekt att små pyssla lite med bilen tänker jag.
Det första jag gjorde var att göra om koningen på ett av bromsrören. Såg sedan att en av bromsrören inte var tillräckligt åtdraget så fixade det också. Det verkar hålla tätt!
Sedan var det dags för att skruva åt muttern till drivaxeln på vänstersidan. Detta fixade min nya kompanjon, Herr Mutterdragare. Då gjorde jag en skrämmande upptäckt, det nya hjullagret glappar rätt mycket...hmm inte bra alls!
Efter det byttes bottenpluggen till växellådan. Jag räknade med att lådan skulle vara tom vilket den inte var. Suck, olja på backen. Jag bjuder på 2 bilder på min "nya arbetsstation"
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Har du rullar bilen utan att ha en drivknut i så är det inte underligt att hjullagret gått åt skogen, har du tur så kan det räcka med dra åt ordentligt.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Nej, jag har rullat bilen med drivknut i. Jag drog bara åt muttern det sista lilla så att säga
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Vi har också köpt en "gammal" (man kan knappast benämna någon OG 9-5 för ny...) av just denna anledningen.
Den nyaste modellen vi hade var 2007, där var de snålt med de mesta.
Vi valde en 2001 Aero, då fick man SPA/-backsensorer gentemot MY00. Sen har den smidda wössner osv, så barnsjukdomarna är borta
Den är en kopia på Adam´s; Silver samt sedan.
Fortsatt lycka till Adam, verkar vara nära nu
Gott slut och gott nytt år!
//Nils
Är du nöjd med mutterdragaren och dess kraft?
250Nm enl spec. Så jag undrar oxo hur du upplever att den fungerar i praktiken. Hjulbultar tex...
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Högt till tak på "nya" arbetsplatsen men kämpa på blir väl bil av den snart
Mutterdragaren är jag riktigt nöjd med. Nu har jag inte lossat på fastrostade bultar men den känns både stabil och stark. Jag rekommenderar ett 3Ah eller 4Ah batteri till enna maskin
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Det har inte blivit mycket skruvande på bilen sen flytten. Vädret har inte varit hundra samt så har man haft annat för sig. I ca 2 månader har jag tittat på verktygsvagnar med verktyg i. Jula har ju Bahcos verktygsvagn med 228 delar i, tyvärr har den varit slut på lager sen i jul...
Så sökandet fortsatte. Till slut fick det bli verktygsvagnen från Pela hos Verktygsboden. Den känns riktigt stabil och verktygen är riktigt sköna att hålla i. Frakten på denna vagn var sjukt billig! 250 kr med DHL.
Länken till vagnen: https://m.verktygsboden.se/verktygsv...YaAmhOEALw_wcB
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag var självklart ute idag och prövade mina mya verktyg. Först hjälpte jag kollegan att byta ventilkåpspackningen på sin Saab gick fort och smärt fritt.
Sen när snön började falla bestämde jag mig för att gå ut och fixa min bil. Självfallet fick min nya vagn stå inne i tvättstugan och jag tog ut några verktyg i taget. Jag prövade min nya hydrauldomkraft. Riktigt bra är den!
Momentomvandlaren hamnade skruvades med nya bultar till startkransen. Var skönt att ligga under bilen när det snöade! Sedan luftades bromsarna.
Jag är riktigt nöjd med dem nya verktygen. Ligger bra i handen Nöjd med investeringen helt klar även om jag ville ha Bahco vagnen...
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag kanske har skrivit denna fråga här förut men ställer den igen såna fall. Det nya spindelhuset från 2002-2010 alltså med det skruvade hjullagret. Vad är det som skiljer förutom bromssköld samt hjullager?
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
det är en annan (grövre?) spindelled.
9-3 -03 2,0 Cab.
9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''
Spindelleden har jag redan, den från 02 Det är den som medföljer när du beställer ny bärarm till 9-5 1998-2001
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Då har man stött på patrull. Idag hade jag tänkt att starta upp bilen, allting flöt på riktigt bra. Det mesta av inredningen är nu på plats, alla vätskor är påfyllda. När jag vred på tändningen så visade huvudinstrumentet att växeln var i D, det hjälpte inte att flytta växelspaken alls utan den visar endast D. Så jag misstänker en felkoppling, jag vet inte riktigt vart jag ska börja eftersom man har varit överallt
Jag har suttit och tittat lite på möjlig felkoppling och det skulle kunna vara mellan stift 25 och stift 26 som jag har tagit fel kabel. Det är nämligen dem 2 kablar som styr indikeringen över växlarna på huvudinstrumentet. Det skulle säkert även kunna vara så att jag behöver ett nyare huvudinstrument samt gifta in växellådans styrdon.
Senast redigerat av adam93 den 2018-01-24 klockan 14:46.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi