9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73
Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76
Puttel: Jag kom att tänka på det när jag höll på att klippa i plåten. Det hade varit lättare och smartare!
Nicklas71: Jag får hoppas det
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Idag har jag spenderat flera timmar med att ta bort instrumentpanelen. Varför? Ta bort kablaget för växellådan, dra nya kablar och dra kablarna snyggt på en gång
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Jag får bjuda på några bilder jag har hunnit dra fram kablaget fram till rattstången innan alla kablar försvinner in bakom reläboxen och vidare. Det får bli morgon dagens projekt. Jag har hittat kablarna som går till sport respektive vinterläget. Vinterläget ska jag se vart den ska kopplas in annars tar jag bort den funktionen helt och hållet!
Skulle vara kul att förbereda fler uppgraderingar för såsom ESP, flytta SIDen till MIUn osv nu när man har instrumentpanelen helt borta. Man kan helt klart göra ett snyggt kabeljobb på en gång och lättare framför allt
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Kan man flytta över själva hastighets/varvräknar/turbo/bensin/temp tavlan från ett nyare huvudinstrument (ej 2006- huvudinstrumentet) till min gamla? Tänkte då slipper jag hålla på gifta om huvudinstrumentet och det
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Snart är all kabeldragning klar. Jag behöver dra 8 nya kablar ut till motorrummet, kabeln som ska gå till SIDen är framdragen dit men jag behöver en annan SID som stödjer rattpaddlarna.
Sedan så har jag testmonterad fästena på växellådskudden. Jag har även hittat rätt storlek på muttrarna som stämmer med original bultarna. Det som återstår nu är lista ut hur jag ska komma åt med borrmaskin. Det enklaste vore att svetsa fast fästena. Jag bjuder på en bild på hur det ser ut med mina nya fästen
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Senast redigerat av adam93 den 2017-11-12 klockan 17:23.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Bra jobbat. Kämpa på!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Följer detta med intresse. Men ibland lite sporadiskt.
Sett en del kommentarer i stil med: "vad har detta kostat dig?" & "är det inte billigare att köpa en annan bil?"
Visst så är det säkert många gånger, att det finns en billigare eller snabbare lösning på det en utomstående ser som problemet som skall lösas.
Man säger ibland att vägen är resans mål. Många spelar golf. Men väldigt få har insett att det är snabbare, att skippa de första 17 (av 18 ) hålen. Helt enkelt strunta i de tunga klubborna och istället gå direkt på målet och lägga bollen i koppen på det sista 18:e hålet. Det sparar väldigt mycket tid och onödigt arbete.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Jo visst är det så
Många på jobbet frågar varför jag lägger ner så mycket tid och pengar på en bil som inte är värd så mycket. För mig är det ett intresse, en hobby. Man får lära sig en hel del och man får använda både händer och hjärnan vilket jag tycker om
Om man inte har ett intresse för tex bilar så kommer folk aldrig att förstå. Det är samma sak för mig när det gäller tex träning. Jag har noll intresse så jag kommer aldrig förstå varför vissa lägger ner all sin tid på det
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Dags för ännu en uppdatering. Jag har fått kapa bort mer av de gamla fästpunkterna, dem var i vägen så nu hamnar de nya fästena bättre och närmre hjulhusväggen.
Jag har fått bryta fram växellådan närmre föraren för drivaxeln ligger inte som den ska. Jag behöver bryta fram lite till innan drivaxeln hamnar perfekt! Jag upptäckte idag att jag behöver inhandla en ny motorkudde till växellådan.
Snart börjar det bli dags att borra hål för de nya fästpunkterna. Väl på plats hoppas jag att jag inte behöver ta bort dem. Jag skulle vilja göra nya fästen senare i tjockare stål, känns bättre men det får bli ett senare projekt
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Nu är elkablarna på plats, ska bara dra ut dem nya kablarna genom torpedväggen. Sen ska alla crimpar ha krympslang över sig och sen tejpas och buntas ihop
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Nu här på kvällen satt jag och tittade i WIS. Det verkar som "W" alltså vinterläget försvann efter 2004. 2004 är alltså sista året för den funktionen. Vad exakt gör vinterläget? Är det något som är bra att ha?
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Snart kan jag börja montera tillbaks instrumentpanelen. Jag måste bara lista ut hur jag ska få dessa kablar igenom gummigenomflringen till torpedväggen.
Sen ska hela ledningsnätet tejpas och göra det snyggt igen så har mycket kvar framför mig men jag tror det kommer bli bra i slutändan
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Senast redigerat av adam93 den 2017-11-21 klockan 18:19.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Aa okej, man kanske skulle koppla in vinterläget bara för att då Har ju ändå allting fördraget till det. Jag tittade nu i mina gömmor, jag har kabelskorna (ersättningsartikeln) till kontakthusen för växellådsstyrdonet. Vad är oddsen för det liksom? Jag måste byta ut min nuvarande SID mot en nyare som stödjer rattpaddlarna. Jag har det kontaktstyckena liggandes men kabelskorna är tyvärr i fel storlek så det får bli en beställning på dessa
Senast redigerat av adam93 den 2017-11-21 klockan 18:37.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Kul att följa detta och imponerande hur mycket tid/energi du lägger
Tackar! Jo det har blivit ett par timmar
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Det blev ytterligare 2h i garaget nu på kvällskvisten. Jag fixade sport läges knappens inkoppling till styrdonet, krympte på krympslang på de sista kablarna. Sedan återstod att tejpa ihop hela ledningsnätet till styrdonet. Men nu jävlar är elen på insidan nästan klar!
Imorgon ska jag ringa Hedin Bil för att beställa nya kabelskor till nya SIDen så att paddlarna ska fungera. Sedan så ska de nya kablarna igenom torpedväggen och då återstår elen i motorrummet. Vilken tur att man har ett varm garage (skämt åsido)
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Senast redigerat av adam93 den 2017-11-21 klockan 21:06.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Ronnie S, ej längre Saab-ägare
Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo
Då är instrumentpanelen på plats det var lite jobb att få dit den själv men det gick efter lite svordomar! Även de nya kablarna har dragits genom torpedväggen. Självklart gjordes detta före instrumentpanelen kom på plats Tyvärr får ni ingen bild
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi