Självklart Herman
JodÃ¥ kommer komma upp en trÃ¥d om vad som krävs för att byta upp sin 4 växlade till 5 växlad automatlÃ¥da inklusive med rattpaddlar í ½í¸Š
Självklart Herman
JodÃ¥ kommer komma upp en trÃ¥d om vad som krävs för att byta upp sin 4 växlade till 5 växlad automatlÃ¥da inklusive med rattpaddlar í ½í¸Š
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Kom hem för ca 20 minuter sen efter att ha hämtat en hem en 5 växlad automatare med tillhörande paddlar och styrdon. Nu får man hoppas att alla hål stämmer överens samt att drivaxlarna passar.
Det som återstår att skaffa nu är kabelhärvan och fästet till styrdonet
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Hörrudu.
Vad har den där bilen kostat dig hittills i pengar?
Tiden är för mycket iaf.
Lite roligt att följa och att du trots allt inte ger upp.
Personligen hade jag bytt bil för längesen.
Men undrar om du inte gjort bort dig nu, aldrig hört någon byta från 4 till 5 växlad.
Om det ens går.
Programvaran hoppas jag du skulle få hjälp med.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Ingen aning om hur mycket det kostat mig faktiskt Det är just därför jag gör det, för ingen annan har gjort det som jag vet om
Man behöver inte ändra så mycket i programvaran, lyckligtvis så har jag en Tech 2 som skärmen är paj på så får köra via datorn
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Att köra T2 remote är ju inget problem!
Och ingen minns en fegis
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Jag måste införskaffa växellådsolja till nya automatlådan. Går det bra att använda växellådsoljan som Mekonomen säljer? Den olja som dem säljer heter Aut.Trans MPM HFM med artikelnummer 41-16004HFM eller är det endast original oljan som ska användas?
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Står ju att den motsvarar 3309 så det ska väl gå. Har dock grym rabatt på mobilolja
Vart kan man få tag på mobilolja? Inte sett någon som har sån här i Uppsala? Kanske inte letar tillräckligt
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Vi körde med 3309-olja från Svedol i sonens 5-vxl automat. Funkade utmärkt, och det var bra pris i 20l-dunk
9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73
Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76
Kul att du inte ger dig enligt mig är denna 9-5 aero modell den bekvämaste samt otroligt tyst och riktigt gedigen om man jämför med nyare modeller från 02.
Meca
Nu har jag varit ute och mätt lite mellan den gamla växellådan och den nya. Det verkar som att hålen mellan låda och blocket stämmer, samma sak med hålen till momentomvandlaren och svänghjulet.
Det som inte stämmer är konsolen till den bakre motorkudden och konsolen till momentstaget. I övrigt ser allting ljust ut
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Blev en timme i garaget nu på kvällen. Jag passade på att ta bort det gamla styrdonet till växellådan. Nu ska jag försöka lista ut hur man byter konsolen till styrdonet...Jag tittade på kablaget, ser ut att vara riktigt skit jobb att byta ut hela kablaget. Kanske lättare bara att köpa nya kabelskor
Sedan bytte jag rattknapparna. Jag måste se vart alla kablarna går bakom ratten eftersom alla kablar bakom ratten var inkopplade så det måste finnas en förgrening någonstans. Rattpaddlarna ska ha 2 kablar kopplade till SIDen nämligen.
Bjuder på en bild på nya växellådan
Jag sitter och tittar hur rattknapparna fungerar. Allting är sammankopplat på samma sätt så det verkar som att jag inte behöver dra några nya kablar mellan rattknapparna och SIDen. Detta är riktigt skönt för då slipper jag lägga ner en massa tid på att skruva bort en massa inredning för 2 kablar. Med andra ord nu när de nya rattknapparna är monterade och inkopplade så ska dem fungera efter lite omprogrammering osv. Nu när man ska programmera in nya grejer som inte fanns som alternativ på denna årsmodell. Hur går det till? Jag har aldrig gjort något liknande därav min fråga.
Om jag har rätt så måste man göra en SPS programmering, in i DICE och ändra vin numret till en bil som har den 5 växlade automatlådan och sen ändra tillbaks till sitt gamla?
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Senast redigerat av adam93 den 2017-10-21 klockan 20:22.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Så dags för en uppdatering till. Nu är växellådan på plats. Man var tvungen att lossa älghornet, flytta motorn så långt till vänster som möjligt. Sedan var man tvungen att lossa det övre växellådsfästet på själva växellådan. Efter det kan växellådan hamna på plats.
Fästet som man nu lossnat behöver kapas ned lite. Om man inte gör det så kommer karossen ligga emot själva fästet. Jag skulle behöva modifiera själva fästet för det stämmer inte riktigt överens med fästet i karossen. Jag skulle behöva flytta växellådan ca 15 cm för att allting ska hamna perfekt!
Gamla växellådan
Hålen för det övre fästet är helt off
Kapat bort lite av det övre växellåds fästet
Lådan är på plats
Äntligen så kom första bulten på plats efter 2 1/2h trilskandes!
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Senast redigerat av adam93 den 2017-10-22 klockan 16:44.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Det får bli en till uppdatering ikväll. Jag har varit nu ute i garaget i ett par timmar för att tänka ut en plan angående detta. Som jag ser det har jag 2 alternativ.
Alternativ 1: Tillverka ett nytt växellådsfäste som passar den nuvarande lådan och den gamla fästpunkten. Jag har redan gjort en mall i kartong med hålen på rätt ställe.
Alternativ 2: Flytta fram fästpunkterna så att dem stämmer överens med växellådans fäste. Problemet jag har då är att jag inte kan svetsa eller att jag får svetsa i mitt garage...
Jag tycker alternativ 1 är en bra lösning för då ändrar jag inget på karossen. Om man nu skulle vilja skulle man kunna montera tillbaks den gamla lådan och inte behöva flytta något. Vad tycker ni?
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Alt1 låter som en bra plan.
Kämpa på!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Idag blir det en liten uppdatering. Jag monterade vänster drivaxel och den gled in fint i lådan. Den verkar passa bra faktiskt. Sen idag tog jag isär växelspaken för att kunna byta ut indikeringsdisplayen som den så fint kallas i WIS. Det är ramen runt själva växelspaken.
Jag har funderad på om man man måste byta ut hela spakstället men jag tror inte man behöver det. Jag ska ta och jämföra dem båda i EPCn och se vad som skiljer dem åt
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
För programvaran så är de bara kasta in 46S så kommer lådan fungera har jag för mig För spakstället så tror jag den måste ersättas...
Vad menar du med 46S?
Tittade nu i EPCn och jämförde skisserna över spakstället. Är samma uppbyggnad och samma delar men med andra indikeringsdisplayer. Jag ska prova med det spakstället jag har just nu och om inte det funkar så får jag lov att byta
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Senast redigerat av adam93 den 2017-10-23 klockan 16:12.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi