Farsan vill inte låta bilen vara igång när den är på så höga varvtal så han stänger av bilen så jag kan ej svara på det. Jag tror också att den måste adaptera sig
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Farsan vill inte låta bilen vara igång när den är på så höga varvtal så han stänger av bilen så jag kan ej svara på det. Jag tror också att den måste adaptera sig
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Rör gasen en gång så bör det lugna sig.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Jag har googlat runt lite, enligt vissa så kan det komma in tjuvlyft mellan topp och insug. Ska se om jag kan dra åt skruvarna lite mer.
Ok, tack för tipset
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Nu lugnar vi ner oss, nollat bilen?
Skulle jag gjort om bilen inte använts på länge och sett till att batteriet är fulladdat eller köra en längre stund.
Bromsar mm måste motioneras då.
Startar direkt, låt stå lite och ev röra gasen så kan ni provköra senare.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Hur nollar man bilen?
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Lyft av batteripolen.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Det har jag nog gjort ett x antal gånger under dessa 2 månader men jag provar igen
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Hade du inte Tech2? Den fixar det.
Att den står på 3000rpm är ju i iget problem så länge du har oljetryck
/via Tapatalk
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Mjo jag har en halvt fungerande Tech 2, ser knappt vad som står på skärmen på Tech 2n^^
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Det är visserligen ganska bökigt men du kan köra Tech2 från en PC med 32-bitars Windows och serieport.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Kanske alltför spänd gaswire.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Min bil gjorde precis likadant vid uppstart efter att jag haft motorn ur. Precis som det sägs här så kan man dutta till lite lätt på gasen så lugnar det sakta men säkert ner sig. Men jag förstår far din, för det känns lite obehagligt när den varvar upp sig sådär direkt efter start.
Gaswiren har vi tittat, den är inte för spänd utan lagom
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Check Gearbox lampan lös nu sista gången vi startade upp bilen, ena felkoden är P0753 som enligt WIS är avbrott/kortslutning till jord så det ska undersökas. Sen har jag en till felkod P0705 är otillåten kombination av växellägesgivarens spänningsingångar avläsas. Intressant fel tycker jag men jag tror att detta hör ihop med jorden dock. Sen har jag en 3 felkod som är okänd för min universal felkodsläsare. Ifall jag hade en laptop som fungerade hade jag kunnat plugga in Tech 2 via denna alternativ att bära ut min stationära dator till garaget xD vilket jag inte har lust med :P
Men de 2 felkoder jag har gör så att växellådan hamnar i "Limp home mode" vilket känns sådär^^
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Nu när man startar bilen så har den normal tomgång i några sekunder sen går den upp till 3000 varv/minuten. Sen lyser även oljetryckslampan så blir till att mäta oljetrycket. Hur länge ska det ta att få upp oljetryck i en nyrenoverad motor?
Ska jag börja misstänka att oljan kommer in där b-axlarna sitter? Jag knackade som sagt in lagrena så att dem blockerar oljekanalerna, sen monterades axlarna tillbaks. Hålet för spännaren gängades upp till M6, när den skruven monterades gick den självklart av. Kanske är den som orsaken? Felaktig givare? Dålig oljepump? Hur ser man på oljepumpen ifall den är dålig?
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Senast redigerat av adam93 den 2017-08-08 klockan 23:30.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
I felsökningssyfte angående oljetrycket tänker jag införskaffa en oljetrycksmätare. Funkar denna? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...re-2000028456/
Senast redigerat av adam93 den 2017-08-09 klockan 09:06.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Mätaren funkar men det finns ingenstans att sätta givaren så d u behöver en adapterplatta till oljefilter.
Tryck borde du ha efter nån sekund speciellt om den varvar 3000.
Spännaren är starkt misstänkt.
Och har du inte tryck och den vill varva upp så riskerar du lagren ganska omgående!!!
/via Tapatalk
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Menar du kedjespännaren? Hur påverkar den oljetrycket?
Jag köpte en kamkedjespännare hos Speedparts när jag beställde allting, antar att den inte är original? Ska man då köpa en ny spännare ifrån SAAB?
Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
Senast redigerat av adam93 den 2017-08-09 klockan 10:04.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
Spännaren till balansaxlarna, det har hänt förr (Johan H råkade väl ut för att skruvarna lossade) och något är ju uppenbarligen galet med din och då är ju den en misstänkt kandidat alt så fick du inte lagren rätt.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Ja, något står ju inte rätt till :P ångrar lite nu att jag tog bort b-kedjan, hade kanske varit bättre och monterad dit den Jag får plocka ner allting och titta hur det ser ut.
Synd att man har slängt spännaren och kedjan, såg nu att dem inte kostar många kronor hos Speedparts, man kanske skulle plocka ut axlarna, knacka tillbaks lagrena och montera dit b-kedjan och spännaren? Tar ju inte många minuter mer när jag ändå måste plocka bort transkåpan. Om jag beställer delarna idag, får jag dem imorgon eller i övermorgon så då hinner jag plocka ihop allting till helgen.
Senast redigerat av adam93 den 2017-08-09 klockan 10:55.
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi