Sidan 34 av 112 FörstaFörsta ... 2432333435364484 ... SistaSista
Resultat 661 till 680 av 2240

Ämne: Facelifta SAAB NG9-3 2005 SS, interiört samt exteriört

  1. #661
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 591
    Medlem#
    9973
    Farsan vill inte låta bilen vara igång när den är på så höga varvtal så han stänger av bilen så jag kan ej svara på det. Jag tror också att den måste adaptera sig

    Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  2. #662
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Rör gasen en gång så bör det lugna sig.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #663
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 591
    Medlem#
    9973
    Jag har googlat runt lite, enligt vissa så kan det komma in tjuvlyft mellan topp och insug. Ska se om jag kan dra åt skruvarna lite mer.

    Ok, tack för tipset
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  4. #664
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Nu lugnar vi ner oss, nollat bilen?
    Skulle jag gjort om bilen inte använts på länge och sett till att batteriet är fulladdat eller köra en längre stund.
    Bromsar mm måste motioneras då.

    Startar direkt, låt stå lite och ev röra gasen så kan ni provköra senare.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #665
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 591
    Medlem#
    9973
    Hur nollar man bilen?
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  6. #666
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Lyft av batteripolen.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #667
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 591
    Medlem#
    9973
    Det har jag nog gjort ett x antal gånger under dessa 2 månader men jag provar igen
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  8. #668
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 072
    Hade du inte Tech2? Den fixar det.
    Att den står på 3000rpm är ju i iget problem så länge du har oljetryck

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #669
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 591
    Medlem#
    9973
    Mjo jag har en halvt fungerande Tech 2, ser knappt vad som står på skärmen på Tech 2n^^

    Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  10. #670
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 472
    Det är visserligen ganska bökigt men du kan köra Tech2 från en PC med 32-bitars Windows och serieport.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #671
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 443
    Medlem#
    6973
    Kanske alltför spänd gaswire.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #672
    Min bil gjorde precis likadant vid uppstart efter att jag haft motorn ur. Precis som det sägs här så kan man dutta till lite lätt på gasen så lugnar det sakta men säkert ner sig. Men jag förstår far din, för det känns lite obehagligt när den varvar upp sig sådär direkt efter start.

  13. #673
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 591
    Medlem#
    9973
    Gaswiren har vi tittat, den är inte för spänd utan lagom

    Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  14. #674
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 591
    Medlem#
    9973
    Check Gearbox lampan lös nu sista gången vi startade upp bilen, ena felkoden är P0753 som enligt WIS är avbrott/kortslutning till jord så det ska undersökas. Sen har jag en till felkod P0705 är otillåten kombination av växellägesgivarens spänningsingångar avläsas. Intressant fel tycker jag men jag tror att detta hör ihop med jorden dock. Sen har jag en 3 felkod som är okänd för min universal felkodsläsare. Ifall jag hade en laptop som fungerade hade jag kunnat plugga in Tech 2 via denna alternativ att bära ut min stationära dator till garaget xD vilket jag inte har lust med :P

    Men de 2 felkoder jag har gör så att växellådan hamnar i "Limp home mode" vilket känns sådär^^
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  15. #675
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 591
    Medlem#
    9973
    Nu när man startar bilen så har den normal tomgång i några sekunder sen går den upp till 3000 varv/minuten. Sen lyser även oljetryckslampan så blir till att mäta oljetrycket. Hur länge ska det ta att få upp oljetryck i en nyrenoverad motor?

    Ska jag börja misstänka att oljan kommer in där b-axlarna sitter? Jag knackade som sagt in lagrena så att dem blockerar oljekanalerna, sen monterades axlarna tillbaks. Hålet för spännaren gängades upp till M6, när den skruven monterades gick den självklart av. Kanske är den som orsaken? Felaktig givare? Dålig oljepump? Hur ser man på oljepumpen ifall den är dålig?

    Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
    Senast redigerat av adam93 den 2017-08-08 klockan 23:30.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  16. #676
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 591
    Medlem#
    9973
    I felsökningssyfte angående oljetrycket tänker jag införskaffa en oljetrycksmätare. Funkar denna? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...re-2000028456/
    Senast redigerat av adam93 den 2017-08-09 klockan 09:06.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  17. #677
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 072
    Mätaren funkar men det finns ingenstans att sätta givaren så d u behöver en adapterplatta till oljefilter.

    Tryck borde du ha efter nån sekund speciellt om den varvar 3000.
    Spännaren är starkt misstänkt.
    Och har du inte tryck och den vill varva upp så riskerar du lagren ganska omgående!!!

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #678
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 591
    Medlem#
    9973
    Menar du kedjespännaren? Hur påverkar den oljetrycket?

    Jag köpte en kamkedjespännare hos Speedparts när jag beställde allting, antar att den inte är original? Ska man då köpa en ny spännare ifrån SAAB?

    Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
    Senast redigerat av adam93 den 2017-08-09 klockan 10:04.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  19. #679
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 072
    Citat Ursprungligen postat av adam93 Visa inlägg
    Ska jag börja misstänka att oljan kommer in där b-axlarna sitter? Jag knackade som sagt in lagrena så att dem blockerar oljekanalerna, sen monterades axlarna tillbaks. Hålet för spännaren gängades upp till M6, när den skruven monterades gick den självklart av. Kanske är den som orsaken?
    Spännaren till balansaxlarna, det har hänt förr (Johan H råkade väl ut för att skruvarna lossade) och något är ju uppenbarligen galet med din och då är ju den en misstänkt kandidat alt så fick du inte lagren rätt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #680
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 591
    Medlem#
    9973
    Ja, något står ju inte rätt till :P ångrar lite nu att jag tog bort b-kedjan, hade kanske varit bättre och monterad dit den Jag får plocka ner allting och titta hur det ser ut.

    Synd att man har slängt spännaren och kedjan, såg nu att dem inte kostar många kronor hos Speedparts, man kanske skulle plocka ut axlarna, knacka tillbaks lagrena och montera dit b-kedjan och spännaren? Tar ju inte många minuter mer när jag ändå måste plocka bort transkåpan. Om jag beställer delarna idag, får jag dem imorgon eller i övermorgon så då hinner jag plocka ihop allting till helgen.
    Senast redigerat av adam93 den 2017-08-09 klockan 10:55.
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Aero/E85
    Av Viktor burström i forum Projekt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 01:43
  2. Saab 900 T16 Aero -91
    Av Tisse87 i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 11:36
  3. Saab 9-3 AERO
    Av bennsaj i forum Projekt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 21:36
  4. Saab 9-5 Aero SC -02
    Av 9000rsT i forum Projekt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 11:13
  5. Saab 9000 Aero -93
    Av Jonas 2606 i forum Projekt
    Svar: 494
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 11:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •