Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Trionic 5.5 lambdareglering är konstig

  1. #1
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 319
    Medlem#
    10610

    Trionic 5.5 lambdareglering är konstig

    Jag har lite bekymmer med min 9000cc nu som har en b234l med trionic 5.5 i sig. Jag har bredbandslambda i den så att jag kan hålla reda på värden också.

    Det som händer är att den står på tomgång med lambda pendlande mellan 0.98-1.03 precis som den ska göra och på 2500~ varv så ligger den runt 0.99-1.02 precis som den ska så att allting fungerar precis som det ska och bilen går kanonfint men problemet är om jag låter den gå på tomgång i ungefär 30 sekunder så sätter den CE på lambdaregleringen och så stänger den av lambdasonden så att jag måste släcka felkoden och starta om bilen igen.
    Vad jag inte kan begripa är varför den håller på och slår CE på lambdan så fort den går på tomgång runt 30 sekunder när alla värden ser perfekta ut.

    Jag har provat att köra med en annan smalbandslambda utan resultat och kört med den simulerade smalbandsutgången på min bredbandslambda utan att det blev bättre också.
    En sak som dock är väldigt konstig som jag inte kan förstå mig på är att lambdavärdet som visas i t5suite är helt tokfel mot för verkligheten, när man släpper gasen så att AFR ska dra uppåt så sjunker den som en sten istället, tex när jag har lambda 1.29 på mätaren så kan t5suite visa runt 7 AFR vilket rätt uppenbarligen är bara tok och på tomgång när man har runt lambda 1 så visar t5suite 9-10 AFR vilket ska vara runt 14.7.

    Jag har slut på idéer just nu så jag hoppas att någon kan hjälpa mig med detta.

    EDIT: Lika bra att jag nämner det om det inte var självklart, jag har inga läckage på avgassystemet.
    Senast redigerat av Mokko J den 2016-11-15 klockan 14:14.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924
    Jag gissar att den tänder CE därför att lambdaregleringen behöver använda en stor korrektionsfaktor för att kunna hålla sig nära lambda 1. Gör om samma test med avstängd lambdareglering och nollad adaption och kolla vad din bredbandslambda säger då.

  3. #3
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 319
    Medlem#
    10610
    Ska kika på det där senare, vart så dåligt väder nu så att jag inte vill gå utanför dörren för tillfället. Tycker dock att det är lite konstigt att den ligger där den ska i lambda men ändock slår felkod och stänger av lambdaregleringen.
    Jag provade att köra den med avstängd lambdareglering igår dock och då sätter den ingen felkod och jag ligger runt 0.80 ungefär i lambda på tomgång, jag kan justera till den till rätt värde utan problem men så fort man slår igång lambdaregleringen igen så sätter den felkod efter drygt 30sek på tomgång.

    Anledningen att t5suite visade massa tokiga värden på lambdan var för att jag hade stiftat i den fel, nu sitter den på rätt och stämmer bra mycket bättre.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 161
    Det är inte så att du använder bränslemappen för tomgång, dvs att den går in i den mappen istället ?

    Gissa hur jag lärt mig att det kan spöka
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 319
    Medlem#
    10610
    Jag har provat att köra både med och utan den och den tänder CE precis likadant med som utan tomgångsmap.

    Provade att koppla in smalbandssimuleringen istället för vanliga lambdasonden nu igen och då står den och hoppar mellan 0.98-0.99 på tomgång och sen så kommer CE som ett brev på posten med avstängd lambdareglering som följd.
    Känns så fruktansvärt konstigt att den ligger precis i det området den ska ligga och så stänger den av lambdaregleringen helt utan förvarning...
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924
    Är den ordentligt mappad så ska den klara att hålla sig nära lambda 1 utan lamdareglering. Om den nu gick ner på 0.8 när du stängde av lambdaregleringen så är den inte rätt mappad, och då får lambdaregleringen jobba med större korrektionsfaktor än den ska behöva, och då får du felkod.

    Antar att bilen inte är helt original? Såg något om 630cc, annan MAP-sensor etc. i din projekttråd. Har du mappat in dem grejerna själv?

  7. #7
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 319
    Medlem#
    10610
    Det stämmer bra att det är på det viset, jag körde på detta viset i min gamla Aero också utan några problem.

    Ja jag har 19T #6, deka 630cc, 3bar mapsensor, 3" från turbo till bakaxel, b202 kammar, stor alu ic.
    Jag har precis kastat i bredbandslambdan så jag har inte hunnit med att göra något mycket alls nu och väderförhållandena är inte direkt kalas för diverse justeringar ju nu när man inte har en bänk så det är lite tråkigt.
    Vad jag kan göra är väl att jag kan mappa till den utan last för att försöka undvika CE helt enkelt vilket borde vara lätt även i det dåliga vädret och se om det löser mina problem, jag tänkte bara att det skulle fungera hjälpligt utan problem med CE då det trots allt har gjort det med exakt samma setup i en annan bil och med denna bil mestadels också.'

    EDIT: Gick ut och justerade till den så den låg runt 0.98-1.00 utan aktiv lambdareglering och sen aktiverade jag allt igen och då fick jag ingen CE så att det var det som spökade, jag får se till att justera till mappen utan last så länge bara för att undvik CE lampan och ordna en riktig mappning till våren då jag ändock ska uppgradera allting då igen.
    Senast redigerat av Mokko J den 2016-11-15 klockan 16:32.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924
    Om det är en ny uppsättning spridare så kan det skilja sig en del från dina gamla 630cc, särskilt om det kanske råkar vara kinakopior. Hade jag varit du så skulle jag gå över och mappa om bränslematrisen i hela det lambdareglerade området. Blir det gjort ordentligt bör du få lambda 1 överallt med en avvikelse på max 2% med lambdareglering avstängd. Möjligtvis kan det avvika lite mer på extremt låg last, t.ex. tomgång, då spridarnas noggrannhet blir dålig vid så korta öppningstider.

  9. #9
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 319
    Medlem#
    10610
    Nej det är samma spridare som jag körde i den gamla bilen och det är inga kina kopior.

    Jo jag såg nu att det löste mitt problem med CE så att jag blåste in ett program i min andra box som saknar tomgångsmapp så att jag ska iväg och sätta mig på något avskiljt ställe för att undvika att irritera folk och justera in den lambdareglerade delen så att jag slipper se CE igen och sen är det bara kopiera den bränslemappen och lägga över i ännu en annan box som ligger
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924
    Jag brukar göra såhär när jag mappar det lambdareglerade området. Detta är dock T7, men det borde gå att göra likadant med T5. Notera att denna metoden använder smalbandslambdan. Jag använder endast bredbandslambdan när jag mappar höglast. Du kanske skulle tycka detta är smidigare än att sitta ute i skogen och pilla med värdena samtidigt som man har motorn igång?

    1. Stäng av all form av bränsleadaption, och stäng gärna av motorbroms också, så att inte den stör de cellerna som ligger nära det arbetsområdet. Låt lambdaregleringen vara igång.
    2. Kör omkring med dator inkopplad och logga varvtal, luftmassaflöde (eller MAP om man har T5) och logga lambdaregleringens korrektionsfaktor.
    3. Öppna loggen i LogWorks och bygg upp en matris som speglar VE-matrisen i Trionic, med varvtal och motorbelastning på Y och X-axlarna. Använd lambdaregleringens korrektionsfaktor som Z-värde.

    Nu kan man se hur bra varje cell stämmer. Desto mer korrektionsfaktorn avviker från 1,00 desto större fel är det i VE-matrisen. Man kan till och med utnyttja loggen för att justera sin VE-matris. Bara multiplicera värdet i VE-matrisen med värdet i motsvarande cell i loggen.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 161
    Trevlig beskrivning!

    På T5 har jag gjort på liknande sätt.
    Börja med att grovmappa med WBL inkopplad. Brukar räcka bra med 2-3mil blandad körning för att få en skaplig mapp.

    Sen låter jag smalbandaren göra jobbet. Kör några dagar, kollar punktadaptionen och justerar VE efter det. Upprepar detta så länge det verkar finnas något att justera.


    Mocco
    Det kanske är läge att kolla bränsletrycket på tomgång ?
    Händer ju ibland att BTR alt bränslereturen inte har tillräckligt flöde så att trycket stiger på tomgång.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 319
    Medlem#
    10610
    Tackar så hemskt mycket för den beskrivningen Brisse, det där kommer tveklöst att hjälpa i framtiden!
    Just nu så satte jag mig lite avskiljt och justerade till just delen som fick den att tända CE bara så att jag slipper ha den lampan lysande med avstängd lambdareglering som följd men jag ska ta och sätta mig och göra det du sa vid senare tillfälle!

    Det kan du ha rätt i, ska ta och låna hem en bränsletrycksmätare och se över så att jag inte har skenande tryck på tomgång, på min andra bil kikade jag det med 255lph pumpen men på denna bil har jag inte sett över det, jag har aldrig plockat ur BTR heller så jag vet inte om jag har stora eller lilla returen på denna (motorn är från en 9000 -95).
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924
    Det var så lite så. Några saker att tänka på:
    Om du råkar börja logga innan motorn nått arbetstemperatur bör du filtrera bort data där motortempen är under t.ex. 70°C. Det kan man göra med sökfunktionen i LogWorks.
    Håller du muspekaren över en cell i matrisen i LogWorks och tittar på "Number pts" till höger så får du se hur många mätningar det finns i loggen i den punkten. Undvik att göra justeringar om det är mindre än t.ex. 20 punkter, för då är det inte pålitlig data i den cellen.

  14. #14
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 319
    Medlem#
    10610
    Jag känner mig rätt så säker på vad som ska göras nu, det enda problemet är att hitta vissa värden i t5suite som jag sitter och kikar i just nu så att jag letar vidare lite och ser om jag kan hitta det hela.

    Vi ska se här så att jag verkligen är rätt ute nu dock, om vi tar tex 880rpm vid 150maf från din bild så slår man 0,93x1.020=0,948 så ska alltså värdet i VE matrisen vara 0,95 istället för 0,93 som står i matrisen för att vara optimal?

    EDIT: Vet någon exakt vad map och lambda korrektionsfaktorn heter i t5suite? Sitter i user defined och försöker hitta sakerna men jag vet inte exakt vad dom heter så det är lite lätt krångligt.
    Senast redigerat av Mokko J den 2016-11-15 klockan 21:44.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  15. #15
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Mokko J Visa inlägg
    om vi tar tex 880rpm vid 150maf från din bild så slår man 0,93x1.020=0,948 så ska alltså värdet i VE matrisen vara 0,95 istället för 0,93 som står i matrisen för att vara optimal?
    Exakt. Ändra 0,93 till 0,95 i just den cellen. Gå över alla andra celler på samma sätt där du har bra mätdata i loggen, och som ligger inom det lambdareglerade området. Flasha motorstyrdonet med den nya matrisen. Kör en sväng och gör en ny logg. Bygg en likadan matris från din nya logg. Använd gärna "Templates" i LogWorks så slipper du sitta och pilla med alla siffror varje gång. Om allt har gått som det ska så kommer korrektionsfaktorn ligga närmare 1,00 denna gången, men det kan fortfarande behövas lite justeringar här och där. Helt perfekt blir det aldrig, så du kommer säkert ha lite avvikelser när du är färdig, men du bör kunna komma inom 0,98 - 1,02 tror jag, om allt fungerar som det ska.

  16. #16
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 319
    Medlem#
    10610
    Ahh kalas då har jag kolla på läget där, ska bli mycket roligt att sätta igång och pilla med detta, synd bara att jag är lite lätt sen i årstiden bara.

    Vet någon vad map och lambda korrektionsfaktorn heter i t5suite eller finns det någon lista som översätter vad allt betyder? Känns halvt hopplöst att sitta och bläddra i listan under user defined när det finns så fruktansvärt många saker med konstiga namn.

    EDIT: RPM är rätt uppenbar, är lambda korrigeringen "Lambdaint"? och map "P_manifold" (p_manifold är dock i kpa och inte bar vilket känns lite lätt fel)?
    Senast redigerat av Mokko J den 2016-11-15 klockan 23:06.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-10-11, 18:25
  2. Trionic 5.2 med TCS konvertera till Trionic 5.2 utan TCS
    Av pallander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-23, 19:41
  3. Konstig AC
    Av Meki i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-08-04, 13:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •