Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Trögstartad när bilen stått ett par timmar. Bränslepump??

  1. #1
    Guest

    Trögstartad när bilen stått ett par timmar. Bränslepump??

    Min bil är segstartad när den stått ett antal timmar. Får dra den länge på starten innan den startar. Detta händer bara när den har stått ett antal timmar. Undrar om det kan vara bränslepumpen. Någon nämnde något om en tryckvakt. Hopas någon kan hjälpa mig.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Om det tappar bränsletrycket kan det vara någon spridare som läcker och/eller även BTR. Sitter även en backventil vid pumpen som kan vara misstänkt.

    På min og900 försvann problemet när jag bytte btr.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    99
    gissar 90% på att det e returventilen som inte håller bränsletrycket uppe vilket gör att du kan få nöta en stund innan bilen startar ! / be nån mäta trycket då ser du snabbt om det sjunker,,, vilket det inte skall göra

  4. #4
    Guest
    Tack för det -AERO-. Vart kan man mäta upp trycket? Bara hos saab eller?
    Sitter denna ventil vid pumpen så jag måste plocka ner tanken mm?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    99
    nej ventilen sitter på pumpen ta bort klädsel som sitter ovanför res-hjulet och sen sitter det en plast för som du skall ta bort på pumphuset det e inga kostigheter alls skulle du få problem så kan jag kontakta dig om du skickar ett PM. vad det gäller b-trycket så tar det ca 5 min att mäta upp på en verkstad och det e inga stora vertyg som krävs så det finns säkert andra verkstäder än saab som kan kolla detta åt dig lycka till,,,

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Jag kör helt utan backventil och den startar direkt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    99
    ?????????????????? utan hur då

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    man bör alltid låta bilen stå på tändningsläge ett par sekunder innan man vrider till startläget,
    då får pumpen en liten stund på sig att jobba upp trycket.
    Troligen så är det backventilen som är dålig.
    testa att byta tar inte specielt många minuter och kostar ca 100:- billigare att byta backventil
    änn att mäta upp bränsletrycket.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älvsjö / Stockholm
    Inlägg
    329
    Citat Ursprungligen postat av seiki
    man bör alltid låta bilen stå på tändningsläge ett par sekunder innan man vrider till startläget,
    då får pumpen en liten stund på sig att jobba upp trycket.
    Troligen så är det backventilen som är dålig.
    testa att byta tar inte specielt många minuter och kostar ca 100:- billigare att byta backventil
    änn att mäta upp bränsletrycket.
    Funkar bara på og900 med K-Jetronic. På alla bilar med LH-Jetronic eller Trionic startar bränslepumpen först efter att elektroniken fåt varvsignal från motorn. Därför måste man dra runt motorn på startern nåt varv innan den startar.

  10. #10
    Har samma problem med min ng900, saab sa att det var backventilen och skulle ha 1800 spänn för att byta, är det verkligen så svårt på min bil att det måste bli så dyrt?
    SÅLD: http://www.garaget.org/show.php?car=3876
    NU: 9-5 2.3t 2003 Vector

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av Lindfors
    Har samma problem med min ng900, saab sa att det var backventilen och skulle ha 1800 spänn för att byta, är det verkligen så svårt på min bil att det måste bli så dyrt?
    Vet inte hur det är på ng900 men på 9000 är det tämligen enkelt.
    Skulle gissa att den ovane hobbymekanikern fixar det på ca 1tim och den som gjort operationen tidigare behöver ca 15min (gäller 9000 alltså)

    Ang mätning av bränsletrycket kan man göra ett enkelt test själv.

    1. starta motorn & stäng av
    2. vänta någon minut (hämta verktyg och trasa under tiden)
    3. lossa försiktigt någon trycksatt bränsleledning (räcker med att lätta lite på skruven) t.ex. på fulerailen eller kallstartventilen, ta det som är enklast, och ver beredd med trasan.
    Har man tryck i systemet (som det ska vara) kommer det att spruta bensin (därför är trasan bra att ha). Är systemet trycklöst rinner det bara.
    4. återställ bilen och kontrollera att det inte läcker när du startat motorn.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    99
    Lindfors= på din bil så finns en inspektionslucka under baksätet om jag inte minns fel ,, men tror att du måste ta ner tanken på din bil men det e ju ca 2 tankband samt lite slangar + släppa ner bakre avgasröret ( bara upphängningarna ) men var lite försiktig med slangarna som går till pumpen dom är gjorda i typ " hårdplast" så det e väldigt lätt att du får ett veck på dom...

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Citat Ursprungligen postat av -AERO-
    Lindfors= på din bil så finns en inspektionslucka under baksätet om jag inte minns fel ,, men tror att du måste ta ner tanken på din bil men det e ju ca 2 tankband samt lite slangar + släppa ner bakre avgasröret ( bara upphängningarna ) men var lite försiktig med slangarna som går till pumpen dom är gjorda i typ " hårdplast" så det e väldigt lätt att du får ett veck på dom...

    På 9000 iallfall -97 så går det att plocka upp bränslepumpen och pumphus igenom inspektionsluckan.
    det är lite små pilligt med det går.
    Tänk på om du ska lossa bränslepumpen innan du släpper ringen som håller fast
    pumphuset rengör nogrant så slipper du massa skräp i tanken som kan förstöra pumpen.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  14. #14
    Fan.. inget man ska ge sig på om man inte är van mekaniker alltså, är det skadligt för bilen att den får stå och tugga ett tag innan den startar?
    SÅLD: http://www.garaget.org/show.php?car=3876
    NU: 9-5 2.3t 2003 Vector

  15. #15
    Guest
    Tack för alla tips gubs. Dags att lyfta reserven och kolla runt lite. En backventil kostar väl inte så mycket kan jag förstå. Skriver igen när och om jag fixat problemet. Hejs

  16. #16
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av -AERO-
    ?????????????????? utan hur då
    Kör med MapTuns bränslekit
    http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=375
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av -AERO-
    ?????????????????? utan hur då
    Kör med MapTuns bränslekit
    http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=375
    Följer verktygen med oxå

    Backventilen behövs alltså inte ?
    Varför sitter den då där från fabrik?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Guest
    En mycket god ide' kostar ju BARA 16000:-. Sen så handlar jag inte av maptun.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    99
    RZ - ok då förstår jag det e ju kanske inte e nåt man räknar ut på ditt första inlägg

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    99
    Turbobear= varför handlar du inte av maptun ?

Liknande ämnen

  1. Problem med misständning om bilen stått mer än 2 timmar
    Av criffo67 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-02, 21:35
  2. Vad bör man göra när bilen har stått länge NG900
    Av AlexAlingsås i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 22:21
  3. Ryker då bilen stått över natten eller ett par timmar.
    Av Rickard93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 17:51
  4. Kopplingen tappar trycket när den stått några timmar
    Av pumpe3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 09:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •