Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Trasig jordfläta i vänster hjulhus, ng9-3 -03

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    50

    Trasig jordfläta i vänster hjulhus, ng9-3 -03

    Hej!

    Vid årets hjulskifte noterar jag att det sitter en "jordfläta" vid vänster hjulhus.
    Den har gått av och jag tänkte förekomma eventuella bekymmer genom att helt enkelt byta den.

    Någon som vet vad den egentligen kallas och var jag får tag på den?
    9-3SS 2.0t Linear -03

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    har inget minne av hur den ser ut men frågan är om det är en separat "fläta" eller om det ändå är en del av ordinarie jordledning från batteriet ? Den ser ut att grena ut sig på ett par ställen.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    50
    Spontant så vill jag minnas att det var en separat "fläta".
    Såg väl mer ut som en 10cm kabel på två stora ring-kabelskor.
    9-3SS 2.0t Linear -03

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Har du mulighet for å ta et foto?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av 13th.Marine Visa inlägg
    - Såg väl mer ut som en 10cm kabel på två stora ring-kabelskor.
    Etter å ha tenkt litt på dette er det to jordpunkt på sideplaten ved venstre hjulhus. Disse er da (normalt) festet på sideplaten (chassis), litt bak påfyllingsrøret for spylervæsken.

    På hvert av disse to punktene er det med bolt og mutter festet kabler med (kraftige) kabelsko. Kan det være dette du ser? I så tilfelle er det nok ikke en løs "jordfläta" det er tale om, men heller et jordpunkt som har korrodert løs fra chassisplaten.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    jo det fanns med nån kabelliknande historia i reservdelskatalogen som satt på växellådan. Så det är väl den kanske. Olika på olika växellådor också.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    TS verkar ha en manuell 5-vxl
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    hela 104kr på saab, tyvärr restnoterad och chansen att de tillverkar nå nya och lagerför är nog i det närmaste obefintlig. Är ju bara en kabelsnutt så jag tror väl biltema och swedol med flera har "jordkablar" universal i både kabel och fläta utförande i olika längder.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    50
    Stämmer bra med 5-växlad manuell, och om jag inte missminner mig så satt den mycket riktigt fast mellan växellåda och chassi. Den har gått av mellan kabelsko och kabel, så infästningarna mår förhoppningsvis bra.

    Ska se om det går att hitta nått liknande att ersätta det med, känns som lite stora doningar att krimpa en ny själv nämligen. Biltema hade inga så korta, får se om swedol har något lämpligt.

    Tack för att hjälp!
    9-3SS 2.0t Linear -03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •