Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Intressant om smitning

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Intressant om smitning

    http://www.sydsvenskan.se/2016-11-14...klig-rattighet

    Nu får man helt enkelt se till att vara extra uppmärksam vid ev. olyckor...

  2. #2
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Torde hamna i högre instans får vi hoppas, känns fel men vi lever i Abzurdistan känns det som

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Tingsrätten....
    Fredrik J

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Ja, det skall ju bli rätt intressant att följa detta och se vad det blir av det ärendet, men jag kan ju iofs hålla med om deras resonemang.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ja, det skall ju bli rätt intressant att följa detta och se vad det blir av det ärendet, men jag kan ju iofs hålla med om deras resonemang.
    Vad är det du kan hålla med om? Att det är en mänsklig rättighet att få smita från en trafikolycka man har förorsakat?
    Fredrik J

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Bollman menar nog själva jämförelsen med att inkriminera sig själv. Att man inte ska smita anser väl dom flesta av oss som självklart...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Man kan ju jämföra det med att göra inbrott och inte stanna kvar vid brottsplatsen tills polisen kommer.
    Själva inbrottet kan man bli dömd för, men knappast att man inte stannade kvar tills polisen kom.

    Jag skall inte säga att jag tycker man skall avkriminalisera "smitning", men om man tittar på rättsläget så verkar det ju lite lätt märkligt att bedömer trafikolyckor annorlunda än andra brott.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jag tycker man kan införa smitningslagen på alla brott!
    Skulle bli mycket bättre om inbrottare, våldtäckshen och övriga kriminella fanns kvar på brottsplatsen utifall det mot förmodan dyker upp en Polis.
    Fast det kan bli svårt i fallen med fortkörning då själva brottet i det fallet handlar om att snabbt ta sig därifrån...
    Inte helt enkelt att utforma och se till att lag och rätt efterlevs.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Skillnaden är ju att det inte är ett brott att orsaka en bilolycka i normalfallet, det är det däremot att smita från den.

    För att det ska bli ett brott måste det ju till något annat, typ alkoholpåverkan eller liknande.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Det är samtidigt lustigt att vi lagför smitning, men att vi i Sverige inte lagför rymning från anstalt. Eftersom det anses vara en mänsklig instinkt och rättighet att inte vilja vara frihetsberövad. Du bränner så klart dina chanser att få villkorliga permissioner osv, men du kan inte få pålägg på straffet. Lite samma kan man säga om smitningslagen. Hos vissa tar reptilhjärnan över snabbt.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  11. #11
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Man kan ju jämföra det med att göra inbrott och inte stanna kvar vid brottsplatsen tills polisen kommer.
    Själva inbrottet kan man bli dömd för, men knappast att man inte stannade kvar tills polisen kom.

    Jag skall inte säga att jag tycker man skall avkriminalisera "smitning", men om man tittar på rättsläget så verkar det ju lite lätt märkligt att bedömer trafikolyckor annorlunda än andra brott.
    Du likställer trafikolycka med brott, vilket inte per automatik är sant.
    Vid en trafikolycka så är samtliga inblandade, vållande såväl som icke-vållande, skyldiga att stanna på platsen. Även om det inte finns någon vållande så är inblandade ändå skyldiga att stanna på plats. Det handlar alltså inte om någon inkriminering överhuvudtaget då det inte ens krävs att det begåtts något brott. Brottet uppstår inte förräns du lämnar olycksplatsen.

    Självfallet är det troligtvis ett brott inblandat eftersom personen i fråga försökte smita, men man kan inte gärna formulera lagarna i stil med "om du begick ett brott i samband med olyckan, så är det brottsligt att åka därifrån".
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Fast det spelar väl ingen roll? Är man medveten om att man begått brott så är det ju i lagens mening fullt "tillåtet" att försöka undvika lagföring i alla andra fall.
    Jag har aldrig hört talas om att ett inbrott blir grovt bara för att man inte stannar på platsen?

    Vad man kan se är att detta brott intar en särställning i Svensk lagstiftning och att domstolen i detta fall bedömt att den lagen kanske bryter mot europakonventionen och dömer därefter. Nu är det ju upp till åklagaren att överklaga till högre instans. Det kommer ju bli väldigt intressant att se om det hamnar i HD och hur de dömer och framförallt resonemanget kring den domen. Dömer de också friande så måste man ju se över lagstiftningen.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Om man gör ett inbrott, avviker från platsen och sedan åker fast så är ju själva avvikandet en liten beståndsdel i brottet.
    Vänd på det. Gör ett inbrott, ring polisen och vänta kvar på platsen så tror jag att tingsrätten ser det som en förmildrande omständighet.

    Jag fattar det som att vad man hängt upp sig på när det gäller smitning är att det är ett brott att avvika från en olycka även om själva olyckan inte är ett brott. Smitningen kan då bli det enda brottsliga i sammanhanget.
    Fortfarande är det ju att avkriminalisera smitning knappast ett förhållningssätt som en normal människa tycker är rimlig.

    1 användare gillar detta inlägg

    rcy

    Fredrik J

  14. #14
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Fast det spelar väl ingen roll? Är man medveten om att man begått brott så är det ju i lagens mening fullt "tillåtet" att försöka undvika lagföring i alla andra fall.
    Jag har aldrig hört talas om att ett inbrott blir grovt bara för att man inte stannar på platsen?

    Vad man kan se är att detta brott intar en särställning i Svensk lagstiftning och att domstolen i detta fall bedömt att den lagen kanske bryter mot europakonventionen och dömer därefter. Nu är det ju upp till åklagaren att överklaga till högre instans. Det kommer ju bli väldigt intressant att se om det hamnar i HD och hur de dömer och framförallt resonemanget kring den domen. Dömer de också friande så måste man ju se över lagstiftningen.
    Det är väl klart det spelar roll. Man kan ju inte skylla på inkriminering om man inte begått något brott.
    Om jag är med om en trafikolycka, så har jag inte begått något brott. Jag kan därför inte avvika från platsen och skylla på att jag försökt undkomma rättvisan.
    Om jag däremot är med om en olycka och avviker, *då* har jag begått ett brott. Det är ju avvikelsen i sig som är brottet, så att skylla på att man försöker undkomma inkriminering genom att begå brottet man försöker undkomma inkriminering för blir lite knepigt.

    Kort sagt: lagen om smitning handlar inte om att undkomma strafföreläggande och man bör därför heller inte kunna åkalla inkriminering.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    I de flesta fall kanske det inte är solklart vem, om någon, som är skyldig till olyckan. Att då, kanske felaktigt, anta att man är skyldig och därför avviker i rädsla för rättvisan borde väl falla in under inkriminering.
    Vi kan väl sluta oss till att eftersom domstolen, som rimligen har bättre koll på rättsläget än vi glada amatörer här på forumet, dömer friande med hänvisning till europakonventionen har snackat igenom fallet och rättsläget mer än en gång innan de fällde sin dom. Man vet ju aldrig, det kanske ligger något i det...

  16. #16
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    I de flesta fall kanske det inte är solklart vem, om någon, som är skyldig till olyckan. Att då, kanske felaktigt, anta att man är skyldig och därför avviker i rädsla för rättvisan borde väl falla in under inkriminering.
    Vi kan väl sluta oss till att eftersom domstolen, som rimligen har bättre koll på rättsläget än vi glada amatörer här på forumet, dömer friande med hänvisning till europakonventionen har snackat igenom fallet och rättsläget mer än en gång innan de fällde sin dom. Man vet ju aldrig, det kanske ligger något i det...
    Med tanke på hur Sveriges rättsväsende fungerar så ser jag det inte alls som särskilt självklart att domstolen har någon som helst koll på rättsläget, men det är en helt annan diskussion.
    Sen anser jag det personligen inte alls vara någon mänsklig rättighet att behöva slippa ta ansvar för sina gärningar, men återigen så är det också en helt annan diskussion.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Studio ett efter 17 hade ett långt inslag om domen. De hade en professor i rättsvetenskap, domaren i fallet och även försvarsadvokaten på plats. Rekommenderas. Det var precis som du inte trodde, nämligen att det handlade om ett fall där den som orsakat en olycka med enbart plåtskador hade avvikt från platsen och domstolen bedömde då att det var i hens fulla rätt, men de tillade att om personskador hade uppstått så hade det inte blivit samma utfall eftersom det var tillåtet att göra avsteg från europakonventionen.

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Sitter och undrar vad som händer med alla dem som redan blivit dömda för smitning... Fast det löser sej nog i nästa instans

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Man får inte glömma att de människor som ser till att driva detta långbänk också är människor som själva tjänar på att det blir just en långbänk.
    Tänker på inblandade advokater som debiterar per timme... Måste vara drömmen att få ett mål som kan drivas vidare till högsta instans.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Påkörd (smitning så klart...)
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-10-20, 10:26
  2. Smitning - plåtskador!
    Av Adrian_J i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 20:09
  3. Påkörd sen smitning!
    Av Bj0ppa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-27, 17:50
  4. Smitning 9000. Vad tål kofångaren?
    Av H-M i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 01:09
  5. Smitning+front spoiler skada + lackering = pris?
    Av zsh i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-05-10, 11:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •