Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Saab 9-3 Aero T7 startar ej

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    113

    Saab 9-3 Aero T7 startar ej

    Har skaffat mig en Saab 9-3 Aero årsmodell 2001 som är tanken att jag tänkte fixa under vintern. Problemet med bilen är att den inte går igång. Startmotorn drar runt allt men den startar inte bara. Inga felkoder lagrade, använder en ELM327 ifrån teknikmagasinet.

    Jag vet att den får soppa. Men dock vet jag inte om den får gnista. Någon som kanske kan förklarar för mig hur jag kan kolla gnista?
    Är det bara att dra ut säkring på bränslepump och sen sätta i tändstiften i kassetten och typ rikta mot toppen? Vart är det jag måste jorda någonstans?
    Ägaren innan hade köpt nya tändstift till den. Men dom kanske är helt förstörda pga att dom säkert är nerdränkta med soppa. Kan det stämma?

    En ventil hade gått sönder med den tidigare ägaren, en verkstad renoverade om hela toppen till nystatus, jag har öppnat upp toppen och allting är sprillans nytt förutom ventiltryckarna. Efter renoveringen vill inte bilen starta tydligen.

    Grejer som jag vet fungerar till 100%.
    Tändkassett
    LMM
    Vevaxelgivare
    Kammarna är rätt inställda.
    Bränslepump

    Någon som har något annat tips om vad det kan vara?
    Tacksam för all hjälp jag får.
    Senast redigerat av Fireztorm den 2016-11-16 klockan 19:43.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Avlarmad?

    Dioden lyser inte?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 160
    *Skriv TYDLIGA rubriker för inläggen!
    LÄS DETTA (!) så funkar vårat forum ännu bättre...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    113
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Avlarmad?

    Dioden lyser inte?
    Jag öppnar den med nyckel, hur vet jag om den är avlarmad? ska röda dioden vara helt nersläckt då?
    Senast redigerat av Fireztorm den 2016-11-14 klockan 19:45.

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Är dioden svart?

    Har du ingen larmdosa?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    113
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Är dioden svart?

    Har du ingen larmdosa?
    Jaa den är helt svart, bilen går att låsa men förardörren låser sig aldrig. Kan det ha något med att batteriet inte är så bra? Jag körde startkablar ifrån en annan bil när jag höll på att mecka med bilen, tänkte inte på att kolla röda larmdioden då.

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Kolla säkringen till tändkassetten, minns inte vilken det är, men det finns en. Den har rätt högt amperetal så kolla alla 20 och däröver.

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Larmdosor?

    En 9-3 Aero -01 borde ju ha larm som standard.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    113
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Kolla säkringen till tändkassetten, minns inte vilken det är, men det finns en. Den har rätt högt amperetal så kolla alla 20 och däröver.
    Jag ska kolla upp det, tack för tipset. Passar på att kolla alla säkringar samtidigt.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    113
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Larmdosor?

    En 9-3 Aero -01 borde ju ha larm som standard.
    Ja den bör ha larm, tror bara att den inte lyser pga att batteriet är dåligt, ska kolla på det i helgen när jag ska mecka på den igen, skall byta till ett fungerande batteri då.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    113
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Kolla säkringen till tändkassetten, minns inte vilken det är, men det finns en. Den har rätt högt amperetal så kolla alla 20 och däröver.
    Kollade alla säkringar vid motorutrymmet, samt kollade alla vid förardörren, alla var hela och ingen säkring fattades, larmdioden såg jag lysa vid ett tillfälle, sen så såg jag den inte tändas någon mera när jag nyss var ute, jag hade startkablar med min andra bil ( dåligt batteri ), så den hade ström. Spelade ingen roll om jag låste bilen med alla dörrar stänga och motorhuv, den tändes aldrig vad än gjorde. Vad kan det bero på?
    Min banbil: http://www.garaget.org/?car=303916
    Vågar du utmana mig på banan?

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Spelar ingen roll. Alla og9-3 har startspärr oavsett om det finns lysdiod eller ej (diod finns bara om man har larm). Larmet har inte ett skit med startspärren att göra. Om bilen inte skulle känna igen nyckeln och därför vägra starta står det "NYCKEL EJ ACCEPTERAD" i SID, så det behöver man inte tveka på. Det många blandar ihop det med är VSS på ng900 och 9000, där har det inget med nyckeln att göra utan startspärren manövreras med fjärrkontrollen.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    113
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Spelar ingen roll. Alla og9-3 har startspärr oavsett om det finns lysdiod eller ej (diod finns bara om man har larm). Larmet har inte ett skit med startspärren att göra. Om bilen inte skulle känna igen nyckeln och därför vägra starta står det "NYCKEL EJ ACCEPTERAD" i SID, så det behöver man inte tveka på. Det många blandar ihop det med är VSS på ng900 och 9000, där har det inget med nyckeln att göra utan startspärren manövreras med fjärrkontrollen.
    Ok, då är det med andra ord ingen startspärr som dummar sig!
    Får man forsätta felsöka, vet inte riktigt vad som finns kvar att kolla.
    Min banbil: http://www.garaget.org/?car=303916
    Vågar du utmana mig på banan?

  14. #14
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 235
    Medlem#
    2226
    Har du mätt bränsletrycket och kollat att du får gnista?

    Även om pumpen går kan du ha läcka på returventilen eller problem med BTR - fultest är att trycka ner stiftet schraderventilen på fuelrailen efter att du slagit på tändningen och sedan stänger av. Tar du ur stiften så torkar de och är inte förstörda för att de blivit blöta.

    Du kan kolla gnistan genom att ta av tändkassetten, sätta i stift (NGK naturligtvis) och sedan jorda alla stift och kassetten - se till att kassetten står upp och kör ett par varv på starten eller koppla in en tech2 och aktivera kassetten genom den. Proceduren finns beskriven i verkstadshandboken - men där monteras en testkassett, funkar bra med din egen kassett om du vet att den funkar.

    Är det inte soppa eller gnista är det troligen luft. Kollat med kompressionsprovare?
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    113
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Har du mätt bränsletrycket och kollat att du får gnista?

    Även om pumpen går kan du ha läcka på returventilen eller problem med BTR - fultest är att trycka ner stiftet schraderventilen på fuelrailen efter att du slagit på tändningen och sedan stänger av. Tar du ur stiften så torkar de och är inte förstörda för att de blivit blöta.

    Du kan kolla gnistan genom att ta av tändkassetten, sätta i stift (NGK naturligtvis) och sedan jorda alla stift och kassetten - se till att kassetten står upp och kör ett par varv på starten eller koppla in en tech2 och aktivera kassetten genom den. Proceduren finns beskriven i verkstadshandboken - men där monteras en testkassett, funkar bra med din egen kassett om du vet att den funkar.

    Är det inte soppa eller gnista är det troligen luft. Kollat med kompressionsprovare?
    Tack, jag ska kolla upp allting i helgen. Blir att testa och felsöka så mycket som jag hinner med.
    Min banbil: http://www.garaget.org/?car=303916
    Vågar du utmana mig på banan?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    113
    Har nu lokaliserat problemet. Kompression testet visar 7 på kolvnr1,2,4. Kolv nr 3 visar endast 5bar. Troligtvis kolv3 sprucken. Tur man har t7 kolvar liggandes.

  17. #17
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 235
    Medlem#
    2226
    Schysst - då är det bara arbete kvar

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

Liknande ämnen

  1. Köpråd: Saab 9-5 Aero årsm 06- Vs Saab 9-3 Aero 2,8L 06-
    Av Gyllis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-03-25, 22:44
  2. Uppgradera frontspoiler äldre Aero till Aero -04
    Av jeppe_j i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-10, 15:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •