Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 9000 -96 centrallåsmotorer samma modell i alla dörrar?

  1. #1
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400

    9000 -96 centrallåsmotorer samma modell i alla dörrar?

    Hej,

    Jag har återfått mina intermittenta centrallåsproblem, och denna gång beslutat att höger bakdörr är medskyldig. I bästa fall ensam skurk.

    Vet att man ska rengöra och smörja det mekaniska, men när jag väl får tid att riva i det kan jag lika gärna ha en annan motor till hands. Har snokat runt en del men är fortfarande osäker:

    På 9000 -96: Är det likadan centrallåsmotor i alla dörrarna (8591224) eller skiljer det något?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Vill minnas att det är samma, en annan i förardörren bara.

    I bakdörrarna kan det även vara stången som blivit utmattad efter många års användning, löses genom att man böjer till den som ett S genom att använda 2st polygripar.
    Det ser man när dörrsidan är nere och när man provat c-låset.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Från -93 är det samma centrallåsmotor i alla dörrarna.

    -92 och tidigare hade inte en vanlig centrallåsmotor i förardörren utan bara en sensor (som sedan -93 sitter i låskistan istället), alternativt en kombinerad sensor och motor om man har larm.

    Låsmotorn ger upp ibland (men inte så ofta), har bytt totalt 2 st på olika 9000. Hämtas med fördel en uppsättning på en självplockskrot, man ska ha direkt otur om bilen har mer än en trasig i slumpmässigt bil. Om man har mycket tröga motorer så tar centrallåsboxen extra stryk, så om man har en motor som inte är helt hundra (går långsamt och/eller missar ibland) bör man snarare byta förr än senare.

    Funktionellt är de enkla, 12V åt ena hållet låser, 12V åt andra hållet låser upp, kör max någon sekund så att de inte brinner upp (drar ~50W vid manövrering).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Tackar!

    Historian är ju den att jag efter 4,5 års avställning hade glömt bort att 13,3-13,7 volt i instrumentet inte alls är okej, så i sommar har centrallåset funkat sisådär... lustigt nog felfritt på tysk mark i en månad men åter hemma i Malmö så gav det upp igen.

    Sen kom jag på det där med volten och laddade upp batteriet ordentligt. Vid provtur stod det istället 13,7-14,1 volt under körning- kanske inte optimalt men i alla fall bättre. Väl tillbaka i garaget sa det SMACK i alla låsen när jag tryckte på fjärren. Värsta klippet. Men efter några dagar heldött igen, och då hade dessutom säkring 16 pajat. Ny säkring i och då går alla låsen utom just höger bakdörr, och den har alltid varit väldigt trög att dra och trycka i låsknappen. Därav min tro att det är något mekaniskt fel där, och eventuellt nu även motor.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Det ska inte vara något problem med låg spänning för att manövrera centrallåsen. Att säkring 16 gått tyder på att någon av centrallåsmotorerna drar alldeles för mycket, så det är nog bara att skruva ner bakdörren. De låsmotorer jag bytt har felet inte varit att låskistan varit för trög utan felen har funnits internt i låsmotorerna, däremot så är en trög låsknapp på bakdörrarna något som måste åtgärdas eftersom det annars finns en överhängande fara att man drar sönder plastsprintarna som överförningsystemet för bakdörrarnas knapp sitter med, har sett detta ske på ett flertal 9000, mycket vanligt förekommande på bilar där centrallåset varit ur funktion ett tag.

    Sedan, om alla, och inte bara ett av, låsen är sega kan man ta en titt i centrallåsburken, har hört fall som berott på lödningar som blivit dåliga i den.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Samma växellåda i 9000cse -94 jämfört med -95
    Av Teet i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-09-26, 13:41
  2. Centrallåsmotorer 9000 CSE -97, hjälp att koppla kablar
    Av tornros i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-07-19, 23:47
  3. Är de samma soppa pump på 9000 turbo som 9000 i bådafrån88
    Av Saabfille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-10, 16:15
  4. Är det samma kyl på 9000 cc och cse?
    Av Aspha i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-18, 19:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •