Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Blårök vid gasuppsläpp OG9-3 Aero -01

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    43

    Blårök vid gasuppsläpp OG9-3 Aero -01

    Tjena,

    Har ett fel som jag inte blir klok på. Bilen i fråga, en OG 9-3 Aero med (ett förmodat) Maptun Steg 2 Biopower släpper en rejäl puff med blårök vid växling om man kör normalt, dvs låter turbon ladda på lite lagom. Släpper man gasen långsamt och väntar lite innan man växlar kommer ingen blårök. Kommer inte heller någon rök vid kallstart eller start. Utetemperatur spelar ingen roll heller.

    Normalt sett skulle man gissa på begynnande turboras antar jag men nu till det jag inte förstår;

    Om jag snäpper av oljepåfyllningslocket och kör, så visar bilen inga problem alls, dvs ingen blårök hur jag än bär mig åt. Detta intalar jag mig själv indikerar att turbon är OK och att felet ligger i vevhusventilationen?

    Bytte därför till uppgraderingskitet som Maptun säljer (nytt påfyllningsrör, oljefälla, slang från fälla till ventilkåpa, samt t-koppling med slangar & ventil).

    Blir dock samma visa, med oljelocket på blir det blårök vid växling eller gasuppsläpp efter pådrag. Snäpper jag av locket är allt OK.

    En annan ledtråd är att om man belastar max (fullgas upp mot rödmarkering) så plingar det till och varningslampor för TCS, ABS och bromsar tänder sig (försvinner när man startar om bilen). Känns som v.v. är kopplad till bromsservo på nåt sätt och hänger ihop med felet?

    Tacksam för tips på vad jag bör kolla upp här näst i V.V.

    Mvh,

    Anders

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    43

    Tillägg

    Kom på att jag testade att dra loss tjocka slangen på ventilkåpan och starta motorn, detta resulterade i otroligt mycket rök ur avgasröret den korta stund jag testade.

    I övrigt har bilen gått drygt 22k mil med täta olje- & filterbyten sen 14k då jag köpte den (800-1000 milsintervall).

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Kontrollerat den lilla vita backventilen?
    Och EVAP ventilerna?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Kontrollerat den lilla vita backventilen?
    Och EVAP ventilerna?
    Tack för svar!

    Inte kollat den vita, tänkte ta och köpa en på chans i och med att de inte kostar så mycket. EVAP-ventilerna får jag erkänna att jag inte har koll på , är det de som sitter med krymppassning på styvare slangar? Finns det något bra sätt att kolla dessa?

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    EVAP kan man kolla genom all lossa ändarna och blåsa/suga
    Är de helt kass märker man det.

    Se till att vända den vita åt rätt håll
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. 9-3 Aero -01 vit/blårök
    Av Tchn226 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-08-24, 12:59
  2. Konstigt ljud vid gasuppsläpp
    Av RogerWWWW i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-02, 22:12
  3. 9-3 aero -01, varvet går inte ner direkt vid gasuppsläpp.
    Av jl01 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-09, 21:54
  4. Känns som glapp vid gasuppsläpp 9-5
    Av eppe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 22:41
  5. Motorknack vid gasuppsläpp
    Av Oskarsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 16:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •