Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Felkod tiltsensor 9-5

  1. #1
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182

    Felkod tiltsensor 9-5

    Hej

    Jag har felkod B1795 på en 9-5 -07 (kombi, biopower, B205) vilket innebär att TWICE inte har någon kontakt med tiltsensorn, ska man räkna med att det är sensorn i sig som är paj eller något annat vanligt, t ex kablage?

    Har än så länge inte gjort såna saker som man ska göra, t ex kolla så sensorn faktiskt finns där och om kabeln sitter i Vill bara se om det är ett vanligt fel (som jag inte känner till) så att jag ska passa på och skaffa lite delar/kunskap först innan jag ens börjar

    Kan ju såklart va så enkelt så sensorn inte ens sitter där och TWICE har felaktig larmkonfig...

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Titter du i WIS prosedyre for kontroll av vinkelgiveren ved satt B1795, går dette på sjekk av at den er tilført spenning og at det er forbindelse mellom enheten og TWICE på jord- og signalledningene. Er alt dette OK konkluderes det med at giveren skal skiftes.

    Det er ikke så da, at DTC'en kun kom opp som en temporær feil og nå kan slettes permanent enten automatisk (etter 20 tenningstilslag) eller med diagnoseverktøY?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    784
    Medlem#
    4900
    har du haft felkoden hela tiden du ägt bilen? tiltsensorn borde inte försvinna om den fanns där när du köpte bilen
    känn med handen under passagerarstolen om den sitter kvar..
    höjstolen max
    stick in och känn bakom balken i golvet sidan om utblåset i golvet där ska den sitta...
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Citat Ursprungligen postat av marasp Visa inlägg
    har du haft felkoden hela tiden du ägt bilen? tiltsensorn borde inte försvinna om den fanns där när du köpte bilen
    Du får sluta dammsuga med industridammsugare
    Utan Saab

  5. #5
    Hmm, detta låter mycket likt problemet jag just startade en annan tråd om.

    På min -06a så ger detta fel ingen felkod, bara att ljusfelindikatorn tänds.


    I mitt fall är det nog själva kopplingen till sensorn/erna som är kass (har bytat ut båda sensorerna). Mek. sa att jag fick vända mig till skroten för att hitta nån fungerande gammal koppling. Låter sådär kul. Jag hoppas på att man kan lösa detta sensorproblem på något annat sätt, varför jag vände mig hit till forumet.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Nu tror jag Oculus får göra en Oculus repare eller vad det hette i HarryPotter

    Detta handlar om larm, inte xenonljus
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Nu tror jag Oculus får göra en Oculus repare eller vad det hette i HarryPotter

    Detta handlar om larm, inte xenonljus
    Haha ok, trodde tiltsensorn var samma grej.

    Får nog hålla mig till min tråd..

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Se det positiva, du har lärt dig något idag!

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Felkoden kom tillbaka direkt jag raderade den så den verkar vara hyffsat permanent. Har inte scannat bilen med Tech2 förut så vet inte hur länge felkoden har funnits där...

  10. #10
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Da er kanskje et neste steg å få tilgang til den for å:

    1. Se om den ER der . Ser en på hva som inngår ved ettermontering av tyverialarm, er vinkeldetektoren én av enhetene.
    2. Kontrollere om kontakten eller enheten kan ha vært utsatt for fuktighet/er korrodert, slik den ligger under stolen. Det er jo ikke så uvanlig at AMP1 under venstre stol (for noen 9-3) blir funnet slik.
    3. Måle at enheten får spenning og jord.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. Tiltsensor 9-5
    Av m2949 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2013-05-26, 20:10
  2. Eftermontage Tiltsensor.
    Av Tjonge i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 23:21
  3. Hur vet jag om min 9-5 har tiltsensor till larmet ?
    Av Goofy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-08-08, 02:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •