Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Elfel/SID OG9-3 -01

  1. #1

    Elfel/SID OG9-3 -01

    Hej!
    Upptäckte ett märkligt elfel på min Saab idag då jag skulle köra iväg. På SID displayen hoppade temperaturen från -10 till 50+ och tutan började tuta av sig själv (på E4:an ska tilläggas), lite småhackigt. Inga höga signaler utan mer som en k-pist. Även värmen i bilen slutade funka. Vad beror detta på? Givare, relä eller glapp någonstans?! Jag är ju inte hemma på elfel.
    Senast redigerat av Kenrog den 2016-11-13 klockan 19:48. Anledning: Tillägg

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Yttertemp och att ACC ballar ur hänger antagligen ihop, för du har väl ACC och inte AC (bara en knapp för kyla, ingen automatik)?

    Kan va så enkelt så tempgivaren i fronten gått paj eller att kabeln skavts av eller liknande.

    Hur det hänger ihop med tutan ser jag däremot inte.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    SID och signalhornet hänger ihop då det är SID som känner av knapparna i ratten, även TWICE är inblandad men i detta fall skulle jag undersöka SID efter det att yttertemperatursensorn är kontrollerad.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    SID och signalhornet hänger ihop då det är SID som känner av knapparna i ratten, även TWICE är inblandad men i detta fall skulle jag undersöka SID efter det att yttertemperatursensorn är kontrollerad.
    Tack för alla era svar.
    Shit va konstigt att en givare kan slå ut så många saker på en gång. Tutade på halva stan imorse när jag körde till jobbet, så jag drog ut kontakten till tutan. Ska testa byta tempgivaren i fronten och se om det blir någon skillnad.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Om tempen visar galet är det ofta givaren men om det som i detta fall även är något knas med tutan skulle jag nog misstänka SID-enheten.
    För att få tyst på tutan skall det väl gå att rycka säkring 10
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Om tempen visar galet är det ofta givaren men om det som i detta fall även är något knas med tutan skulle jag nog misstänka SID-enheten.
    För att få tyst på tutan skall det väl gå att rycka säkring 10
    Japp! Alldeles korrekt. Kollade säkringen också, men blev att jag drog ur kontakten istället. Hade jag haft kontakten i fortfarande så hade tutan tjutit hem från jobbet med. Nu hör jag bara att det klickar kopiöst mycket i säkringsboxen inne i kupén. Väldigt skumt det här, men återkommer med svar när jag klurat ut den här soppan.

  7. #7
    Oj! Ursäkta mig för uppdateringen. Hade totalt glömt bort att uppdatera om problemet som var.
    Iallfall så byttes yttertempgivaren utan resultat. Enligt verkstaden så satt problemet i ratten. Vilket senare visade sig inte stämma. I slutändan var det SID:en som var problemet, precis som HeRmAN sa i tidigare inlägg. Kunde ha SID inkopplad och skaka på den, då tutade bilen. Även cdspelaren hoppade från radio till cdskiva. Men nu är problemet löst och jag tackar alla för hjälpen här i tråden.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Trevligt att man lyckas peka felsökningen i rätt riktning, jag sätter topic som löst åt dig
    Det viktiga är att problemen löses och återkopplas till vår 'kunskapsbank'
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Elfel torkare, blinkers, elhissar m.m. OG9-5
    Av Ice_01 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-12-09, 23:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •