Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Slag/vibration i ratt efter byte till vinterdäck NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49

    Slag/vibration i ratt efter byte till vinterdäck NG9-3

    Som rubriken säger så slår ratten i låga hastigheter (upp till 70km/h), såpass kraftigt att jag stör mig på det. Ratten gungar vänster, sen tillbaka och jag upplever att hela bilen även drar något till vänster. Viktigt att poängtera är att inget av detta upplevs med sommardäcken. Får gärna rangordna troliga orsaker om det kan vara flera så att jag vet var jag ska börja. Tacksam för svar

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Hjulen felaktigt monterade. Det vill säga fälgen sitter inte plant mot navet.
    Hjulmuttrar ej riktigt dragna. Muttrar sitter lösa.
    Obalans i vinterhjul.
    Felaktigt lufttryck i däck.
    Vinterhjul förvarats ståendes och blivit platta.
    Vid montering av hjul har övervåld använts och något har böjts.
    Vinterdäcken är regummerade och slitbanan är på väg att lossna.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Hjulen felaktigt monterade. Det vill säga fälgen sitter inte plant mot navet.
    Hjulmuttrar ej riktigt dragna. Muttrar sitter lösa.
    Obalans i vinterhjul.
    Felaktigt lufttryck i däck.
    Vinterhjul förvarats ståendes och blivit platta.
    Vid montering av hjul har övervåld använts och något har böjts.
    Vinterdäcken är regummerade och slitbanan
    är på väg att lossna.
    Tack!! Börjar med att ta av däcken och sätter på dem igen. Ska även testa att rulla dom på backen för att se om något är skevt.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Ytterby, Kungälvs kommun
    Inlägg
    140
    Medlem#
    9699
    Hej EmilN.
    Det du beskriver låter som det vi i branschen kallar separation i slitbanan. Kolla på däcken fram om du kan upptäcka ett område i slitbanan som buktar ut som en valk eller om du har ett område på däcket där mönsterdjupet är markant mindre än på övriga däcket. Det är två tydliga tecken på "bansepp". Det kan också yttra sig i att själva däckstommen har dragit sig i sidled och det ser du tydligt också.

    På din beskrivning så låter det som ett höger fram men kolla båda.

    OBS!! Känn på däcket försiktigt eftersom det ibland kan sticka ut ståltrådar från stommen och det gör j-ligt ont att sticka sig på dem.

    Lycka till i letandet.
    // Johan

    Nuvarande: 96TT -63, ng900 Cab 2,0T -95, og9-3 Aero T7 Coupé -99, ng9-5 Vector 2,0 Hirsch 260hk XWD -10
    Tidigare: (96 V4, -69 såld)(99 X7, -73 såld)(99 Turbo CC -78, såld)(9-3 SE Turbo -00, skrotad)(9-3 LTT -99, skrotad)(9-3 LTT -99, skrotad)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Kan de verkligen bli platta av sin egen vikt om de står upp? Att de kan bli det på en avställd bil förstår jag.
    Utan Saab

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Ytterby, Kungälvs kommun
    Inlägg
    140
    Medlem#
    9699
    Inte troligt. Det upplevs som obalans när du kör och brukar lösa sig när däcken har blivit lite varma och sen är det borta. "Ståplattor"

    1 användare gillar detta inlägg


    // Johan

    Nuvarande: 96TT -63, ng900 Cab 2,0T -95, og9-3 Aero T7 Coupé -99, ng9-5 Vector 2,0 Hirsch 260hk XWD -10
    Tidigare: (96 V4, -69 såld)(99 X7, -73 såld)(99 Turbo CC -78, såld)(9-3 SE Turbo -00, skrotad)(9-3 LTT -99, skrotad)(9-3 LTT -99, skrotad)

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Fortsätter gissningarna tills TS återkopplar.

    Centreringsring?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Hej igen, har haft mycket på jobbet så jag har låtit bilen stå. Det jag gjorde var att känna på slitbanan, kände ingen direkt valk men tyckte mig ändå se en viss skillnad i förslitning på höger framdäck. Men borde det inte bli värre i högre hastigheter om det tex sitter snett eller är en valk? Jag upplever ju att det minskar i över 70 km/h.
    Jag är nu lite inne på att köpa ett par bättre begagnade vinterdäck då det snart är dags ändå. Det är 11 mil till försäljaren, är det någon fara att köra dit och hem på dessa?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Ytterby, Kungälvs kommun
    Inlägg
    140
    Medlem#
    9699
    Om det är en liten separation så märks den tydligare i lägre hastighet och märks mindre ju fortare du kör.

    Man vet inte med en sån, trolig, skada. Det går säkert men det finns inga garantier. Å andrasidan så blir det en punktering, inget mer. Bered dig på att det kan bli punktering så att du har med dig domkraft och fälgkors och luft i reserven.

    Lycka till.
    Senast redigerat av Tegaturbo den 2016-11-19 klockan 11:25.
    // Johan

    Nuvarande: 96TT -63, ng900 Cab 2,0T -95, og9-3 Aero T7 Coupé -99, ng9-5 Vector 2,0 Hirsch 260hk XWD -10
    Tidigare: (96 V4, -69 såld)(99 X7, -73 såld)(99 Turbo CC -78, såld)(9-3 SE Turbo -00, skrotad)(9-3 LTT -99, skrotad)(9-3 LTT -99, skrotad)

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    När det är problem med rundheten brukar det märkas mest runt 40km/h.

    Det enkla sättet att kontrollera är att hissa upp ett hjul i taget så det precis går fritt och rotera hjulet för hand, med en planka eller liknande liggande bakom hjulet. Helst bör man vara två man, en som roterar hjulet och en som prövar att skjuta plankan (vinkelrätt) mot hjulet och observerar frigången över hjulets bredd.

    Metoden gör det enkelt att se ev fel i rundheten, som t.ex. bulor pga. brott i corden under slitbanan (sett detta flera ggr på lite äldre däck, i vissa fall kan man även se rost som läckt ut ur vad som kan beskrivas som porer men mycket väl kan varit skador från spikar som inte gett punktering).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Tack alla vänliga som tagit sig tid att fundera. Tog av de gamla idag och de var helskeva. Lutade åt olika håll och var olika slitna. Inte konstigt att bilen betedde sig som den gjorde. De såg ut att ha några år på nacken. Hoppas bara det inte är bilen som gjort de så(?) sommardäcken ser ju raka och fina ut

  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Vad bra att du löst problemet. Är det en bil som är ny för dig eftersom du inte verkar veta något om historiken?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Ja exakt så, trodde jag skrivit det

Liknande ämnen

  1. Skakning/vibration tomgång efter kopplingsbyte NG 9-3 2.0T BP
    Av Yeri i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-08-12, 10:13
  2. Skumt fenomen i samband med byte till vinterdäck
    Av Wigglo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-11-16, 18:40
  3. Byte till vinterdäck, skydd vid navet?
    Av c014 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-24, 08:56
  4. Mindre laddtryck efter kobra byte. 9-5. *Nu rätt*
    Av Daniel.E i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-11-25, 13:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •