Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: OG9-3 T5 Hög tomgång och ryckig vid jämn gas

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    65

    OG9-3 T5 Hög tomgång och ryckig vid jämn gas

    Halloj!

    SAAB og9-3 2000 154hk (Steg1 Nordic)
    20400 Mil Väl skött.

    Har kollat genom många trådar efter felet för att utesluta men detta är ett jävla idiotfel. Kall ligger tomgång på 1100varv, varm 1500 varv. Kollat OBD, p0507 högt varvtal (no shit), även tech2, samma kod. Låter även ett metalliskt högfrekvent ljud i takt med motorn. Rycker när jag kör på lite gas, jämn gas eller vad man säger. Men när man trycker på så rycker den inte, men går säkerligen bara på tre cylindrar ändå.

    Kollat:
    Tändstift (3an såg lite sådär ut)
    DI-kasset
    Vakumslangar
    Tomgångsmotor
    Vevhusventilation
    Spridare
    Edit:
    Kompen bra

    Toppen renoverad för cirka två år sedan.

    Komptest gjort för 3 veckor sen, men innan detta hände, ska göra det, även kolla tjuvluft.

    Vad tror ni?

    Vill best bolla lite ideer innan jag river toppjäveln :P

    Tack på förhand!

    /Daniel
    Senast redigerat av grobs den 2016-11-14 klockan 21:01.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Börja med nya stift.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Börja med nya stift.
    Sorry, var otydlig där. Har bytat dem.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Till?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    65
    Till nya stift? :P Svärfar som hade dem men passar bilen. Edit: Champion hette dem, men spelar ingen roll, bilen gick lika piss ändå.

    Kom även på att jag inte alls testat spjällägesgivaren, tog en från en 9000 men var fel kontakt.
    Senast redigerat av grobs den 2016-11-13 klockan 22:56.

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Det skall inte vara Championstift på en SAAB, någonsin. SAAB rekommenderar bara NGK-stift till sina bilar, och det av en väldigt bestämd anledning. Stiften i en SAAB, iallafall efter 1993/94, är speciella och används även för att mäta hur förbränningen sker. Det kvittar om någons rekomendationstabeller säger att något annat är ok, så ska det inte vara det. Alltid NGK som SAAB rekommenderar själva. Vilken modell på NGK beror på bilmodellen, men står i instruktionsboken.

    2 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    65
    Jadå, lugna hästkrafterna. Jag kör alltid på NGK-stift. Men eftersom bilen går som jag skrev i trådstarten så provade jag med nya stift för att utesluta att det är stiften.
    Senast redigerat av grobs den 2016-11-13 klockan 23:10.

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Men om du inte bytte till rätt NGK-stift så var ju den testen helt meningslös...

    5 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    65
    Förstår inte ditt resonemang. Låt oss säga att mina vanliga NGK-stift är sönder. Jag sätter dit fyra friska Champion tändstift för att se om det är tändstiften som är sönder. Bilen går ändå lika dåligt (exakt likadant). Oavsett märke om det är fyra friska stift borde bilen väl gått som den skulle? Om fler håller med Vfr kommer jag absolut gå och köpa fyra nya NGK och testa.

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Nej, Vfr har helt rätt. Champion-stift fungerar inte, oavsett hur friska de är. Det enda rätta är att testa nya NGK-stift med den beteckningen som instruktionsboken anger. Våra kära Saabar har ett unikt system för att övervaka förbränningen genom joniseringsmätning över tändstiftens elektroder. Systemet fungerar inte om du har fel stift.

    3 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Nej, Vfr har helt rätt. Champion-stift fungerar inte, oavsett hur friska de är. Det enda rätta är att testa nya NGK-stift med den beteckningen som instruktionsboken anger. Våra kära Saabar har ett unikt system för att övervaka förbränningen genom joniseringsmätning över tändstiftens elektroder. Systemet fungerar inte om du har fel stift.
    Det var som fan. Låter helt osannolikt i mina öron. Men man lär sig alltid något nytt. Ska göra det med det bums imorgon!

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Citat Ursprungligen postat av grobs Visa inlägg
    Kollat:
    Tändstift (3an såg lite sådär ut)
    DI-kasset
    Med tanke på resonemanget kring tändstift undrar ju jag vad som avses med "Kollat DI"? Att den sitter där eller...
    Klargörande om RÖDA o SVARTA DI-kassetter



    Och stiften kanske skall vara 7or istället för 6or eftersom den är trimmad så Nordic borde ha sista ordet på vilka stift. Instruktionsboken gäller ju originalbilen.
    För tändsystemet är det OEM som gäller och inget annat.

    Citat Ursprungligen postat av grobs Visa inlägg
    Det var som fan. Låter helt osannolikt i mina öron. Men man lär sig alltid något nytt. Ska göra det med det bums imorgon!
    Varit reggad i 6 år och missat det, då får du besöka forumet oftare.

    Edit: Med tanke på att den går bra när du gasar på så skulle jag börja att se över backventiler och vakuumslangar, defekta dito brukar ge dessa symptom.
    Byter du vakuumslang är skall det vara av fullgod kvalitet annars kommer problemen tillbaka snart nog.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-11-14 klockan 10:09.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    65
    Nä, jag har bytat den med en annan Röd kasset, bilen gick likadant.

    Backventilen, tillsammans med vevhusventilationsanslutningen är bytad för två år sen, och där är flöde genom backventilen mot insuget.
    Vakumslangarna är även dem bytade för två år sen, har plockat av dem och kollat dem. Ser bra ut.

    Förlåt, bli inte arg på mig för jag har missat hela tändstiftsgrejen! Jag ska prova byta, jag lovar! :P

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Röd kassett är helt rätt på din bil

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    65
    Halloj igen.

    Satte på originalstiften nu. Snackade med Nordic om dem rekommenderade något annat eftersom jag hade trim från dem men dem sa original. så det var lugnt. Bilen gick lika piss med rätt stift. Har även kollat kompression men den visar bra på alla cylindrar.

    Vad tror ni såhär långt? Lyftare? Kamaxel? Toppapackning?
    Senast redigerat av grobs den 2016-11-14 klockan 20:23.

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Inget av det du räknar upp iaf.
    På T5-motorer så sköts tomgången av en speciell ventil kallad tomgångsventil. Du hittar den lätt under plastkåpan på motorn. Den har 2 tjocka slangar till sig och och är en silvrig burk på ca 5cm i diameter, ca 10cm lång. Har även en sladd kopplad till sig.
    Drar du ur den sladden när motorn går på tomgång skall bilen stanna.
    Det skulle ju kunna vara så att den är kass, plocka loss och titta i den, det är en grunka som vrider sig inne i den som då öppnar olika mycket och släpper igenom olika mycket luft. Du kan ju ha slangarna av och kolla när du slår på tändningen att den rör sig, har för mig det skall synas.
    Om den har fastnat i något läge så lär du ju få märkliga fenomen på tomgång och lägre last eftersom den då läcker förbi för mycket. Den skall vara stängd när man ger fullt och då spelar den heller ingen roll så det kan förklara att den går bra när man gasar mycket.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    65
    Tack Bollman för att du tar dig tid Men har kollat den redan. Genom att byta från en annan bil men bilen gick likadant. Jag var först inne på att det var boven men icke :/

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Okej, har du kollat slangarna till den? De har ju lite märkliga böjar och det har hänt att det blivit hål på de slangarna och då blir det ju samma sak.
    Just T5 är ju ganska enkel i sin konstruktion, enda möjligheten till att den har för hög tomgång är att för mycket luft kommer in. Det enda som reglerar luften vid tomgång är ju tomgångsventilen, men om den är hel kanske inte spjället stänger helt, eller du har en rejält luftläcka, men då borde du även få felkod på för mager blandning (eftersom den får mer luft än den begär).
    Du har kollat att ventilen fungerar som tänkt också och inte bara bytt den? Det kan ju vara kablaget till den, eller faktiskt styrboxen som inte är helt ok. Det sitter ju drivsteg i styrboxen för tomgångsventilen eftersom den är direkt styrd av styrboxen. Den skall ju klicka till när man slår på tändningen, man kan ju också mäta på kablaget och se att det kommer spänning till den.

  19. #19
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Ta en slangtång http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...ng-2000023860/ och kläm ihop en av slangarna vid tomgångsmotorn - varvtalet ska sjunka ordentligt. Annars har du ett luftläckage.

    Kolla också att alla kontakter för el är ok, lite elektronikrengöring. Ev kan man behöva rengöra tomgångsmotorn. Säkring 28 - är den OK?

    Har du testat en annan tomgångsmotor?
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Okej, har du kollat slangarna till den? De har ju lite märkliga böjar och det har hänt att det blivit hål på de slangarna och då blir det ju samma sak.
    Just T5 är ju ganska enkel i sin konstruktion, enda möjligheten till att den har för hög tomgång är att för mycket luft kommer in. Det enda som reglerar luften vid tomgång är ju tomgångsventilen, men om den är hel kanske inte spjället stänger helt, eller du har en rejält luftläcka, men då borde du även få felkod på för mager blandning (eftersom den får mer luft än den begär).
    Du har kollat att ventilen fungerar som tänkt också och inte bara bytt den? Det kan ju vara kablaget till den, eller faktiskt styrboxen som inte är helt ok. Det sitter ju drivsteg i styrboxen för tomgångsventilen eftersom den är direkt styrd av styrboxen. Den skall ju klicka till när man slår på tändningen, man kan ju också mäta på kablaget och se att det kommer spänning till den.
    Okej. Nä jag bara bytte rakt över men har smörjt upp själva ventilen på min. Den reagerar med att gå upp mer i varv när jag drar ut elanslutningen till tomgångsmotorn. Så kontakten fungerar. Har också funderat på styrboxen men jag vetefan alltså. Mycket möjligt att det skulle kunna vara den. Men det känns som problemet riktar sig enbart mot cylinder tre eftersom den taktar och de gamla tändstiften på trean såg kass ut. Skulle styrboxen styra det på något sätt?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Ta en slangtång http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...ng-2000023860/ och kläm ihop en av slangarna vid tomgångsmotorn - varvtalet ska sjunka ordentligt. Annars har du ett luftläckage.

    Kolla också att alla kontakter för el är ok, lite elektronikrengöring. Ev kan man behöva rengöra tomgångsmotorn. Säkring 28 - är den OK?

    Har du testat en annan tomgångsmotor?
    Yes, har testat en annan. Kontakterna runtomkring fungerar men lite elrenglring låter som en bra idé. Ska testa det imorgon. Säkring 28, kollas så fort jag kan imorgon! Tack

    EDIT: Som sagt, kollat slangar och så innan. Även kört över med startgas runt slangar för att hitta läckage. Men inget.
    Senast redigerat av grobs den 2016-11-15 klockan 02:37.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] NG900 misständer vid tomgång och jämn hastighet
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-04-10, 14:38
  2. [LÖST] Ryckig, pulserande vid jämn gas OG9-5 -05
    Av asppie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2010-08-05, 23:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •