Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Filtrerad högnivå eller ej? Saab 9-3 MY10 Premium 70

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    44

    Filtrerad högnivå eller ej? Saab 9-3 MY10 Premium 70

    Hej!

    Jag blev nyligen ägare av en 9-3 1.8t BP av 2010-års modell. Bilen har tyvärr det minsta ljudsystem; Premium 70, med fyra pyttehögtalare. De små 3.5"-elementen i instrumentpanel har jag redan bytt, blev en avsevärd skillnad. Nu håller jag på att researcha möjligheten att koppla in ett slutsteg för att bygga ut ljudet och få njuta av lite lägre frekvenser. Det finns god dokumentation om att signalen till högtalarna i instrumentpanelen redan är delad vid 120hz i huvudenheten på bilar med det fiberoptiska systemet, innan den interiöra faceliften. Det finns desto mindre information om stereon i min faceliftade bil med den "nya" stereon. Det känns som om jag har sökt igenom hela nätet både en och två gånger för att få klarhet om signalen som går till instrumentpanelshögtalarna är filtrerad eller ej. Jag har hittat trådar där folk bestämt hävdar att den är odelad och att det bara är att koppla friskt, samtidigt som det finns lika många som hävdar motsatsen.

    Finns det någon som kan bekräfta vad som gäller för en bil med Premium 70 utab separat slutsteg? Odelad signal eller ej till instrumentpanelen?

    Tack på förhand

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    110
    Alla fujutsu-ten enheter skickar ut högnivå.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av vemfanäroilsludge Visa inlägg
    Alla fujutsu-ten enheter skickar ut högnivå.
    Det har jag förstått - frågan är bara om den är delad eller ej?

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Om jag förstått saken rätt: nej. Huvudenheten, som är samma oavsett ljudsystem, skickar ut ofiltrerad högnivå, 70W. Beroende sen på vilket system man har så finns det lite olika slutsteg som sköter själva filtreringen.
    I minsta systemet är högtalarna kopplade direkt till huvudenheten, lite som på den gamla goda tiden.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    44
    Tack för svaren Jag har fortsatt leta efter information angående detta och kommit fram till att det mest troligen handlar om samtliga kanaler är just ofiltrerade. Jag kommer inom kort investera i lite ljudprylar och kommer då återkomma med ett slutligt besked (peppar peppar)..

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    110
    Alla kanaler är ofiltrerade som bollman skrev.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    44
    I enlighet med all input kan också jag bekräfta att signalen är ofiltrerad. Tänk sig vad en liten sub kan göra! Till sommaren ska det kompletteras med en midbas i varje framdörr.

    Tack för all hjälp!

Liknande ämnen

  1. SAAB 9-3 SS Aero TX V6 Hirsch MY10 (300hk/430Nm)
    Av Fredrik / 1941 i forum Projekt
    Svar: 198
    Senaste inlägg: 2020-08-16, 21:34
  2. Exportera filtrerad data i Sqlite Maestro?!
    Av niohundra i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-09, 19:04
  3. Omvandla till lågnivå eller köra högnivå till slutsteg? OG9-5
    Av Heavymental i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 18:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •