Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Saab 9-5 Aero 2008 dog

  1. #1

    Saab 9-5 Aero 2008 dog

    Saab 9-5 Aero 2008.

    När jag åkt till jobbet vid 07 tiden så har bilen hackat till när jag kommit till en korsning vid nästintill tomgångskörning i veckan men idag dog den, återuppstartade bilen och den var lättstartad.

    När jag åkt hem så har det inte vart ngra problem, va kan göra detta problem?

    Inga felmeddelande eller felkoder.

    Kör etanol just nu.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 638
    Medlem#
    8924
    Kan vi anta att bilen är Biopower-konverterad? Är det något annat som är gjort med den?

  3. #3
    BioPower konverterad av maptun.

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 638
    Medlem#
    8924
    Finns en bugg i Biopower-mjukvaran som gör att lambdaregleringen ibland är aktiv när man motorbromsar, och när man motorbromsar ser syresensorn ren luft vilket kan trigga etanoladaptionen som då felaktigt sänker etanolhalten. Detta leder till ryckig, ostabil motorgång när man t.ex. saktar in vid rödljus, och kan i värsta fall leda till motorstopp. Troligtvis är det detta du har råkat ut för.

  5. #5
    Problemet verkar ju vara relaterat till kylan eller?
    Tidigare har jag aldrig haft detta bekymmer.

    Får testa med att köra 98 oktan då.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 113
    Jag har Maptun BioPower i min -07 och har inga problem.
    Buggen antar jag vara löst om den är dokumenterad och då borde det vara spårbart via version på basfilen, eller?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 638
    Medlem#
    8924
    Problemet har aldrig dokumenterats och problemet finns i samtliga Biopower-mjukvaror för Trionic 7. Mitt påstående baseras på mina egna observationer, men jag har sett det på många bilar. På standardmotorer ser folk sällan symptomen därför att lambdaregleringen återhämtar sig snabbt, ofta utan att föraren märker några symptom. Däremot på modifierade motorer med större spridare får man desto allvarligare symptom eftersom lambdaregleringen har svårt med stora spridare vid låg motorbelastning, och den klarar inte återhämta sig lika snabbt.

    Lösningen:
    Symbolen "LambdaCal.MinLoadTab" i mjukvaran måste vara ställt på ett värde som är högre än luftmassaflödet vid motorbroms. Standard är att den står på 50mg/c, men vid motorbromsning ligger värdet på ungefär 70-80mg/c. I mitt eget fall har jag satt LambdaCal.MinLoadTab till 110mg/c, vilket även ser till att lambdaregleringen inte är aktiv när spridarna går under sin minsta tillåtna pulsvidd (1,5ms Siemens 630cc). Detta löser problemet helt. Tyvärr har jag fortfarande inte sett någon annan än mig själv som har anammat lösningen.
    Senast redigerat av Brisse den 2016-11-12 klockan 11:42.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 113
    Vad har TS för trimsteg och spridare?
    Jag har steg1 och originalspridare (Fredrik ligger på min nästa mjukvara och 630cc spridarna ligger sedan länge och väntar på den...)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    744
    Citat Ursprungligen postat av saabtsport Visa inlägg
    Saab 9-5 Aero 2008.

    När jag åkt till jobbet vid 07 tiden så har bilen hackat till när jag kommit till en korsning vid nästintill tomgångskörning i veckan men idag dog den, återuppstartade bilen och den var lättstartad.

    När jag åkt hem så har det inte vart ngra problem, va kan göra detta problem?

    Inga felmeddelande eller felkoder.

    Kör etanol just nu.
    Detta har Brisse skrivit om långt tidigare.

    Herman är duktig på att hitta trådar.

    Om bilen är helt original så handlar det inte om fel i mjukvara.

    /Lufto

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 638
    Medlem#
    8924
    Ja, det stämmer Lufto. Jag har skrivit om det i bland annat Bagarn's projekttråd, men jag tror inte så många uppmärksammade det då.

    Bilen är inte original, då trådskaparen sagt att den går på en Biopower-konvertering av Maptun, och det är en Aero, som aldrig fanns som Biopower från fabrik.

    Hur som helst så är jag övertygad om att problemet jag beskriver finns, och det ger samma symptom som trådskaparen beskriver. Lösningen jag presenterade har också gett uppenbart positivt resultat på de bilar jag jobbat med. Dock finns det andra fel som kan ge liknande symptom, så jag kan inte säga med 100% säkerhet att trådskaparen har råkat ut för detta problemet, men det är definitivt en möjlighet. Givetvis kan trådskaparen också ha råkat ut för några av de klassiska felen så som luftläckage, eller någon dålig givare och så vidare, men då borde man också få andra symptom som t.ex. ökad bränsleförbrukning, sänkt effekt, orolig tomgång och så vidare som man brukar uppleva vid dessa fel.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    744
    saabtsport:

    Om du kör Siemens 630 så bör du kolla Brisses tips.

    (Sorry Brisse...såg konverteringen först senare i tråden)

    De flesta har nog koll på InjCorrCal.BattCorrTab by now.

    Men BRISSE`S andra tips har nog inte alla koll på. LambdaCal.MinloadTab (minimal last vid closed loop) har nog inte många koll på.

    Kan vara ett potentiellt fel. Om du har möjlighet att kolla i mjukvaran....Vad har du för värde i mappen?

    Om det nu är så att bilen gått bra tidigare med denna mjukvara vid dessa temperaturer är det så klart (som vanligt) ett yttre fel.

    Mvh
    Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2016-11-12 klockan 07:11.

  12. #12
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 052
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Finns en bugg i Biopower-mjukvaran som gör att lambdaregleringen ibland är aktiv när man motorbromsar, och när man motorbromsar ser syresensorn ren luft vilket kan trigga etanoladaptionen som då felaktigt sänker etanolhalten. Detta leder till ryckig, ostabil motorgång när man t.ex. saktar in vid rödljus, och kan i värsta fall leda till motorstopp. Troligtvis är det detta du har råkat ut för.

    Hade den buggen i min 315/450 BP sw från MapTun. Men det är länge sedan och Fredrik har korrigerat den säkerligen gjort det i övriga BP versioner de har. Hade exakt denna symptom på min som beskrivs ovan.

    //B

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Köpråd Saab 9-3 Aero Sportcombi 2008-
    Av SaabMyran i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-06-06, 09:30
  2. Saab 9-3 Aero 2,8t V6 Sedan, XWD, 280hk 2008
    Av spaceas i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-23, 00:33
  3. Skillnad Aero och TX front Saab 9-3 2008
    Av exo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-19, 19:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •