Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: -90 900S 141hk- Dör strax efter start

  1. #1
    Sugmotor ChrissDaMans avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Vaxholm
    Inlägg
    33

    -90 900S 141hk- Dör strax efter start

    Tjena, nu är jag riktigt desperat att få igång bilen. Jag tänkte be er om råd igen å hoppas på de bästa!


    Ja, som de står i rubriken, bilen startar, men dör på en gång i princip. Försöker jag starta engång till direkt efter så vill den inte starta alls.

    För ca 2 veckor sedan när jag körde gick bilen skitbra, sen nån dag så börja den hacka, å gick inte alls som man drömmer om.

    Sen dagen efter de starta den inte alls.



    Jag har bytt fördelarlock och rotor, som va väldigt nötta.

    En del vakumslangar satt även fel, de är nu på sina rätta anslutningar, då jag gämförde med en bild på google!

    image.jpg
    Röd & Orange är på sina rätta platser

    En slang mellan grön å blå är monterad, vilket jag inte är säker på om detta är rätt.


    Batteriet laddades fullt inatt.

    Bränslebumpen i tanken "surrar" när jag vrider på tändningen, och de komme soppa till bränsletrycksregulatorn (BTR)

    Är inte säker på om spridarna gör sitt jobb, då jag knappt har några verktyg att kolla fört tillfället (kan inte åka å hämta mina verktyg eftersom att bilen inte startar)



    Vad kan de nu vara som gör att bilen dör efter att den startat?


    Nån skrev att de kunde va Knacksensorn, själv funderar jag på LMM.. Om de hade vart t ex tändmodul, borde väll bilen inte starta alls, eller om de va några av dom övriga tänddelar


    Dock så lyser "CHECK ENGINE"-lampan å även "oljekannan"

    Enligt instrutions boken

    CHECK ENGINE
    -Lampan lyser när ett fel uppstått i bränsle-insprutningssystemet.

    Oljekannan
    -Lampan lyser vid lågt oljetryck i motorn


    Vad kan då va anledningen till att dessa lyser? Känns som att de kan va problemet.

    Edit

    Här är en filmsnutt som visar vad jag menar, som ni ser, ligger ju ganska bra på tomgången när den startat, sen dör den, hjälper inte nåt om jag gasar .. Hinner kanske köra max nån meter

    https://youtu.be/MpSfxFaIluw





    Hjälp mig nu grabbar å brudar!!!
    Senast redigerat av ChrissDaMan den 2016-11-11 klockan 18:11.

    -90 SAAB 900 S || == > Nästa bil < ==
    -97 SAAB 900 SE 2,0T || -88 Volvo 744 GLT 16v
    -99 SAAB 9-3 SE 2,0t || Röd eller Svart med taklucka
    - Han som dör med flest leksaker vinner

  2. #2
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Tomgångsmotorn?

  3. #3
    Sugmotor ChrissDaMans avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Vaxholm
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Tomgångsmotorn?
    Laddade upp ett fimklipp så du kan se hur bilen agerar. När jag väl fick start på bilen så ligger den ju bra på tomgången. Fortfarande sannollikt att de kan va tomgångsmotorn?

    Om de är den

    Spelar de nån roll vad för modell på tomgångsmotor eller? Nån speciell modell eller är de lite vilken som?

    -90 SAAB 900 S || == > Nästa bil < ==
    -97 SAAB 900 SE 2,0T || -88 Volvo 744 GLT 16v
    -99 SAAB 9-3 SE 2,0t || Röd eller Svart med taklucka
    - Han som dör med flest leksaker vinner

  4. #4
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Kan det varA så enkelt som bränslepumpsreläet? Eller bränslefiltret- orkar starta men för lite mos för att orka? Haft likadNt i min 9000 det var bränslepumpen som hade internt läckage

  5. #5
    Sugmotor ChrissDaMans avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Vaxholm
    Inlägg
    33
    Filter jar jag också funderat på, dock hoppats slippa lägga mig i snön å skruva loss den gammla De är ju som du säger, att den får soppa men att de inte kommer tillräckligt för att hålla igång motorn..

    Jag vet att dagen jag köpte den, när jag kom hem till flickvännen, så började tankmätaren gå ner nåt förjävla snabbt, sen såg tjejens polare som åkte i bilen bakom att de bara forsa ut bensin.

    Då hade ju dom gula "clipsen" som håller fast slangarna gått av på den ena anslutningen, sen dess trycker jag bara ner den regelbudet tills jag fixar de.

    Men de kanske fanns en anledning till att den gicksönder?


    Men tomgångsmotorn, vart sitter den äns? Letat som en tok, men hittar inte fanskapet XD

    EDIT:

    men drar inte en bil i regel mer soppa av att starta, än att ligga på tomgången ? :o då är de väll ändå inte lågiskt att den kan starta men inte gålla igång när man knappt rör gaspedalen?
    Senast redigerat av ChrissDaMan den 2016-11-11 klockan 22:23.

    -90 SAAB 900 S || == > Nästa bil < ==
    -97 SAAB 900 SE 2,0T || -88 Volvo 744 GLT 16v
    -99 SAAB 9-3 SE 2,0t || Röd eller Svart med taklucka
    - Han som dör med flest leksaker vinner

  6. #6
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Så där var min og900s då det var problem med vakumet. Mitt problem var en del på fördelaren, men det kan lika gärna vara ngn annan slang eller så.

    Det hände ibland i en korsning att den dog, ut o upp med huven och klämma fast delen på fördelaren, sen gick sen som ett skott igen.

    Den var fin till 37 000 mil, sen gick rosten hårt åt den och efter 45 000 kom de där problemen med vakumet o vid 47 300 mil hade en gjort sitt då den inte laddade längre.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  7. #7
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    suger den tjuvluft?
    behövs inte mycket soppa för att starta
    tomgångsmotorn sitter bredvid termostathuset, en elkontakt och två slangar,mitt i den röda linjen, då den djävlas, vilket den gjort på vår 900 S 1991 plockar man loss slangarna och sprutar in 5-56 eller wd-40 så att den orka snurra runt ett tag till
    vad vet du om bilens historia, filtret kan vara gammalt och hel eller halvfullt med gisch och vatten som fryser till kanske nu när vår vän kung bore kommit
    lägg dig på hatthyllan så känns det bättre att vara under pärlan
    röd och orange rätt, ska kolla den andra i dagsljus, verkade lite konstigt
    tätningarna i ventilkåpan brukar krympa och anslutningarna hoppa loss men de verkar sitta fast

  8. #8
    Sugmotor ChrissDaMans avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Vaxholm
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Så där var min og900s då det var problem med vakumet. Mitt problem var en del på fördelaren, men det kan lika gärna vara ngn annan slang eller så.

    Det hände ibland i en korsning att den dog, ut o upp med huven och klämma fast delen på fördelaren, sen gick sen som ett skott igen.

    Den var fin till 37 000 mil, sen gick rosten hårt åt den och efter 45 000 kom de där problemen med vakumet o vid 47 300 mil hade en gjort sitt då den inte laddade längre.
    Menar du den slang som jag ringa in i rött?

    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    suger den tjuvluft?
    behövs inte mycket soppa för att starta
    tomgångsmotorn sitter bredvid termostathuset, en elkontakt och två slangar,mitt i den röda linjen, då den djävlas, vilket den gjort på vår 900 S 1991 plockar man loss slangarna och sprutar in 5-56 eller wd-40 så att den orka snurra runt ett tag till
    vad vet du om bilens historia, filtret kan vara gammalt och hel eller halvfullt med gisch och vatten som fryser till kanske nu när vår vän kung bore kommit
    lägg dig på hatthyllan så känns det bättre att vara under pärlan
    röd och orange rätt, ska kolla den andra i dagsljus, verkade lite konstigt
    tätningarna i ventilkåpan brukar krympa och anslutningarna hoppa loss men de verkar sitta fast
    Tjuvluft? Hmm, blir ju så jobbigt å kolla när man knappt får igång bilen mer än några sekunder

    Jo får väll beställa nytt filter, kostar ju bara 50 spänn bra å veta att man har en sproilans ny oxå!

    Va ju plusgrader för bara nån dag sen, kan de inte komma tillbaka kanske

    Ska också testa med 5-56 i T-motorn, får dock vänta tills imorgon!

    -90 SAAB 900 S || == > Nästa bil < ==
    -97 SAAB 900 SE 2,0T || -88 Volvo 744 GLT 16v
    -99 SAAB 9-3 SE 2,0t || Röd eller Svart med taklucka
    - Han som dör med flest leksaker vinner

  9. #9
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    På bilden lite under den slang du ringat in rött sitter en elkontakt, på min og900s var kontaktstyckets plast inne i fördelaren av. Det gav gul lampa, stannade motor och den dog direkt vid startförsök. Det tog ett tag att hitta från början, men du kan kolla genom att ta av fördelarlocket. Fördelaren och plastlocket under. Sen känner du om platsen till kontakten är lös.

    Då jag efter några stopp visste vad det var så gick det fort att klämma tillbaks kontaktstycket, sen gick bilen som sagt som vanligt.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Köp startgas

    Spraya startgas i insuget (enklast brukar va genom en vacuumplugg) och gör startförsök när du vet att den INTE startar som vanligt, startar den på startgas så har du i alla fall gnista.

    Steg 2 är att göra ett startförsök (utan startgas), ta ur tändstiften och kolla hur de ser ut. Blöta? Svarta/sotiga? Vita? Lite lätt brun ton?

    Är de blöta har du bränsle (såklart) men ingen eller för svag gnista.
    Är de vita saknas bränsle
    Är de svarta och sotiga har du för fet bränsleblandning

    Lite brun ton är i regel normal förbränning, ta en bild på samtliga stift och lägg upp här.

    Rör sig varvräknaren något när du försöker starta och kör på startmotorn?

  11. #11
    Sugmotor ChrissDaMans avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Vaxholm
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    På bilden lite under den slang du ringat in rött sitter en elkontakt, på min og900s var kontaktstyckets plast inne i fördelaren av. Det gav gul lampa, stannade motor och den dog direkt vid startförsök. Det tog ett tag att hitta från början, men du kan kolla genom att ta av fördelarlocket. Fördelaren och plastlocket under. Sen känner du om platsen till kontakten är lös.

    Då jag efter några stopp visste vad det var så gick det fort att klämma tillbaks kontaktstycket, sen gick bilen som sagt som vanligt.
    Den stora kylarslangen (som går från motor till överkanten kylaren) sprack ju för några veckor sen, strax innan bilen började gå skit..

    Att de har kommit klykol/vatten, de kanske har ett samband? Hmm...

    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Köp startgas

    Spraya startgas i insuget (enklast brukar va genom en vacuumplugg) och gör startförsök när du vet att den INTE startar som vanligt, startar den på startgas så har du i alla fall gnista.

    Steg 2 är att göra ett startförsök (utan startgas), ta ur tändstiften och kolla hur de ser ut. Blöta? Svarta/sotiga? Vita? Lite lätt brun ton?

    Är de blöta har du bränsle (såklart) men ingen eller för svag gnista.
    Är de vita saknas bränsle
    Är de svarta och sotiga har du för fet bränsleblandning

    Lite brun ton är i regel normal förbränning, ta en bild på samtliga stift och lägg upp här.

    Rör sig varvräknaren något när du försöker starta och kör på startmotorn?
    Aja, får be plarn ta ta med sig startgas å WD40!

    Återkommer med svar å tackar så länge!

    -90 SAAB 900 S || == > Nästa bil < ==
    -97 SAAB 900 SE 2,0T || -88 Volvo 744 GLT 16v
    -99 SAAB 9-3 SE 2,0t || Röd eller Svart med taklucka
    - Han som dör med flest leksaker vinner

  12. #12
    Sugmotor ChrissDaMans avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Vaxholm
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    På bilden lite under den slang du ringat in rött sitter en elkontakt, på min og900s var kontaktstyckets plast inne i fördelaren av. Det gav gul lampa, stannade motor och den dog direkt vid startförsök. Det tog ett tag att hitta från början, men du kan kolla genom att ta av fördelarlocket. Fördelaren och plastlocket under. Sen känner du om platsen till kontakten är lös.

    Då jag efter några stopp visste vad det var så gick det fort att klämma tillbaks kontaktstycket, sen gick bilen som sagt som vanligt.
    Nu när jag kollade så såg jag att själva kontaktstycket va "loss" (se bild nedan) va de så du menade?

    image.jpg

    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Köp startgas

    Spraya startgas i insuget (enklast brukar va genom en vacuumplugg) och gör startförsök när du vet att den INTE startar som vanligt, startar den på startgas så har du i alla fall gnista.

    Steg 2 är att göra ett startförsök (utan startgas), ta ur tändstiften och kolla hur de ser ut. Blöta? Svarta/sotiga? Vita? Lite lätt brun ton?

    Är de blöta har du bränsle (såklart) men ingen eller för svag gnista.
    Är de vita saknas bränsle
    Är de svarta och sotiga har du för fet bränsleblandning

    Lite brun ton är i regel normal förbränning, ta en bild på samtliga stift och lägg upp här.

    Rör sig varvräknaren något när du försöker starta och kör på startmotorn?
    Nu vill inte bilen starta alls, testade startgas, men inte äns med de!

    Tändstiften va blöta, alltså får den ingen tändning!

    När jag försöker starta, så vill inte varvräknaren röra sig, bara ytterst lite, knappt.. Typ nån ynka milimeter!




    Ligger de nåt i de Arne skriver då kanske?
    Senast redigerat av ChrissDaMan den 2016-11-13 klockan 15:59.

    -90 SAAB 900 S || == > Nästa bil < ==
    -97 SAAB 900 SE 2,0T || -88 Volvo 744 GLT 16v
    -99 SAAB 9-3 SE 2,0t || Röd eller Svart med taklucka
    - Han som dör med flest leksaker vinner

  13. #13
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Du har exakt samma fel som jag hade.
    Byt fördelare eller gör ett experiment med en epoxi som tål värme, kyla och vibrationer.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  14. #14
    Sugmotor ChrissDaMans avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Vaxholm
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Du har exakt samma fel som jag hade.
    Byt fördelare eller gör ett experiment med en epoxi som tål värme, kyla och vibrationer.

    Komer du ihåg/vet du om de spelar någon roll vad för fördelare de ska sitta?

    Är de vilken som? Vart köpte du din fördelare ny eller beg?



    Skulle du kunna ge lite tips hur man byter fördelaren? Vilka verktyg behöver jag?
    Senast redigerat av ChrissDaMan den 2016-11-13 klockan 18:00.

    -90 SAAB 900 S || == > Nästa bil < ==
    -97 SAAB 900 SE 2,0T || -88 Volvo 744 GLT 16v
    -99 SAAB 9-3 SE 2,0t || Röd eller Svart med taklucka
    - Han som dör med flest leksaker vinner

  15. #15
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Det var en period med 'avsevärt mindre likviditet' om man säger så.., så jag öppnade huven och klämde fast den de gånger det behövdes

    Vad jag kan se så är det samma speciella modell av fördelare för alla 900 B202 turbo 90-93 https://www.esaabparts.com/saab/parts/8857617, ser inte att samma artikelnummer används på 9000.

    Sprängskisser visar att det skulle vara möjligt att ta isär och laga med epoxy. Om du hittar en passade på bildelsbasen kostar de några hundringar nu för tiden. Edit2: Då jag skulle behövt den kostade de 1500-2000

    Den trasiga delen kan finnas som reservdel http://www.rendcarparts.com/saab/par...393/rd8857617a och då passar den fler 900 och 9000

    Edit: Jag tror att fördelaren bara sitter med en skruv i toppen, sen har axelns tapp passning mot ett spår i kamaxeln. Så en ordinär hylsnyckelsats eller några lednycklar skulle räcka.

    Edit3: Ett till artikelnummer :-) SAAB Ignition Distributor (rebuilt) - Bosch 7481393. Ignition distributor for any 88-93 (and 94 conv) 900 turbo. Includes cap and rotor. https://www.eeuroparts.com/Parts/549...built-7481393/
    Senast redigerat av Arne 2226 den 2016-11-13 klockan 19:03.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  16. #16
    Sugmotor ChrissDaMans avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Vaxholm
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Det var en period med 'avsevärt mindre likviditet' om man säger så.., så jag öppnade huven och klämde fast den de gånger det behövdes

    Vad jag kan se så är det samma speciella modell av fördelare för alla 900 B202 turbo 90-93 https://www.esaabparts.com/saab/parts/8857617, ser inte att samma artikelnummer används på 9000.

    Sprängskisser visar att det skulle vara möjligt att ta isär och laga med epoxy. Om du hittar en passade på bildelsbasen kostar de några hundringar nu för tiden. Edit2: Då jag skulle behövt den kostade de 1500-2000

    Den trasiga delen kan finnas som reservdel http://www.rendcarparts.com/saab/par...393/rd8857617a och då passar den fler 900 och 9000

    Edit: Jag tror att fördelaren bara sitter med en skruv i toppen, sen har axelns tapp passning mot ett spår i kamaxeln. Så en ordinär hylsnyckelsats eller några lednycklar skulle räcka.

    Edit3: Ett till artikelnummer :-) SAAB Ignition Distributor (rebuilt) - Bosch 7481393. Ignition distributor for any 88-93 (and 94 conv) 900 turbo. Includes cap and rotor. https://www.eeuroparts.com/Parts/549...built-7481393/

    Blir till att leta ny eller en begangnad då!

    Nu va pengarna slut, lyckligtvis är inte den 25:e för långt bort.

    Då blir de till att serva bilen med:
    -Tändstift
    -Tändkablar
    -Tändspole
    -Olja
    -Oljefilter
    -Soppafilter
    -Glödlampor
    -Slangar
    -Bromsbelägg

    Några andra slitagedelar som jag kanske borde byta? Min bil har rullat 32,000 mil (plus lite till då trippmätaren är paj)

    Och ang olja, vilken olja ska de va.. Mobil är de som gäller eller?



    För övrigt tack för alla svar ni gett, jävligt bussigt att ni lägger tid på de!

    -90 SAAB 900 S || == > Nästa bil < ==
    -97 SAAB 900 SE 2,0T || -88 Volvo 744 GLT 16v
    -99 SAAB 9-3 SE 2,0t || Röd eller Svart med taklucka
    - Han som dör med flest leksaker vinner

  17. #17
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Har du bosch eller lucas? Vår 900 s har lucas insprutning
    jag kör biltema 5/40 eller 5/50 syntet i våra bilar och det funkar bra, köper filter hos speedparts,

    - - - Uppdaterad - - -

    Speedparts har fraktfritt i november, rabatt för turboklbbmedlemmar och allt du behöver

Liknande ämnen

  1. Bluddrande motor och CE lampa strax efter kallstart.
    Av J.K Nilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-14, 15:36
  2. og 900s som dör efter en stund och har hög tomgång.
    Av svante_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 18:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •