Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Frontmontera ic på 9000!

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228

    Frontmontera ic på 9000!

    Har problem med att jag har för hög insugstemp på min 9000!
    Har en kylarjonsson ic på orginalplats!
    Märker av att bilen gå väldigt mycket sämre när ac:n går!
    Ger jag fullt när det är varmt ute typ 25 grader så vill den inte ens ladda fullt!

    Har därför funderat på att köpa en ic man kan montera fram!
    Då kommer frågan!
    Någon som vet hur stor ic man kan montera fram på en 9000?
    Gärna mått typ breddxhöjdxtjocklek!

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Iveco kanske kan ju vara ett alternativ?

    Bredden är "det går precis".
    -Tjockleken är ~55 mm= man kan ha kvar kondensorn mellan IC:n o vattenkylet.
    -Höjden är 315, 350, 470, 610mm och den sistnämda är välfyllt.
    -3" anslutningar
    Täcker de flestas effektbehov, men är inte riktigt bolt on utan kräver lite filning.

    Mått på KylarJonsson?
    Kanske går att frontmontera?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    818
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Iveco kanske kan ju vara ett alternativ?

    Bredden är "det går precis".
    -Tjockleken är ~55 mm= man kan ha kvar kondensorn mellan IC:n o vattenkylet.
    -Höjden är 315, 350, 470, 610mm och den sistnämda är välfyllt.
    -3" anslutningar
    Täcker de flestas effektbehov, men är inte riktigt bolt on utan kräver lite filning.

    Mått på KylarJonsson?
    Kanske går att frontmontera?
    470mm har jag på min och större får absolut inte plats.
    Har den monterad framför AC-kondensorn.
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Men ni som kör med den frontmomterad framför ac kondensorn! Ni har inte haft några problem med ac:n eller?
    Har hört flera skrönor om folk som hat sönder sina ac:s bara för att man haft ic framför kondensorn! Ligger det nån sanning i det?
    Min kj ic är lika stor som orginal fast hel alu 50 mm tjock!
    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    jag tryckte ditt den störsat ivecon på min 9000cs fick modda lite men inet så jätte mycket


    ´vad har du i insugs temp om jag får fråga ?

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Var ute en sväng idag. typ 80 grader idag när de va så varmt! Blev så varmt så turbon inte ens ville lada mer än 1.2! De konstiga är att så fort ja stänger av ac:n helt så sjunker tempen ganska drastiskt! Idag gick den ner nästan 20 grader! Efter de gick ju bilen riktigt bra igen! Jävligt skumt det där!
    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    80 grader är vil i värsta laget kan va en bra ide att göra nått åt det hehe

    själv så slängde jag ut ac för ett bra tag sen den tar bara effekt och en massa vikt ush ush men att det sjunker med 20grader kanske va lite mer än vad jag hade gissat på dock så är det inte konstigt att insugs tempen sjunker

  8. #8
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Fredde, hade jag vart som dig så hade jag monterat den ICn du har nu, så som jag monterat min evo-IC. Din är en del högre, men det kommer ändå bli ganska mycket luft ovanför ICn som altså går rakt in till AC och kyl.

    helt klart värt ett försök iaf, för ICn i sig är det ju inget fel på, bara placeringen.

    Så här menar jag
    http://www.garaget.org/?car=223&image=24799
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    818
    Nej AC:n funkar som den ska, även om den sitter bakom IC:n. Dock får man vara lite försiktig när man flyttar bak den så att inte röret till kondensorn går av.
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Jag har monterat en dubbel ihopsvetsad 9000 ic framför kyl och ac kyl. har dock monterat den lite längre ner så den sticker precis upp i grillen. Jag fick modda lite ja eftersom den blev ungefär 100 mm bred Ac funkar fin fint för mig. Så man skulle kunna förstöra ac:n? hmmm.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  11. #11
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Jag har monterat en dubbel ihopsvetsad 9000 ic framför kyl och ac kyl. har dock monterat den lite längre ner så den sticker precis upp i grillen. Jag fick modda lite ja eftersom den blev ungefär 100 mm bred Ac funkar fin fint för mig. Så man skulle kunna förstöra ac:n? hmmm.
    Skall enligt sägen kunna bli för högt tryck i AC'n pga värmen...
    ///Mackanized
    Tillbaka

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Jag har monterat en dubbel ihopsvetsad 9000 ic framför kyl och ac kyl. har dock monterat den lite längre ner så den sticker precis upp i grillen. Jag fick modda lite ja eftersom den blev ungefär 100 mm bred Ac funkar fin fint för mig. Så man skulle kunna förstöra ac:n? hmmm.
    Skall enligt sägen kunna bli för högt tryck i AC'n pga värmen...
    Blir det det löser tryckvakten på kompressorn ut det "farliga" dvs man förstör ingen annat.
    Däremot är det mindre trevligt då den löser ut rätt på turbo/grenrör= det kan ryka o lukta en hel del.....

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Var ute en sväng idag. typ 80 grader idag när de va så varmt! Blev så varmt så turbon inte ens ville lada mer än 1.2! De konstiga är att så fort ja stänger av ac:n helt så sjunker tempen ganska drastiskt! Idag gick den ner nästan 20 grader! Efter de gick ju bilen riktigt bra igen! Jävligt skumt det där!
    Mvh Fredrik
    Har du provat att tvätta kylarna utvändigt ?
    Brukar förbättra kylningen drastiskt

    Om inte KJ - IC´n går att frontmontera borde väl en billig "Kina-IC" få plats?




    eller en större



    Kina-IC´n finns även med 2,5" (63mm) och jag inbillar mig att det ska gå att kränga på orginalslangarna (60mm) på den IC´n. Tyvärr måste minst 5st beställa sådana för att de ska tillverkas annars hade jag haft en på väg nu
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Fredde, hade jag vart som dig så hade jag monterat den ICn du har nu, så som jag monterat min evo-IC. Din är en del högre, men det kommer ändå bli ganska mycket luft ovanför ICn som altså går rakt in till AC och kyl.

    helt klart värt ett försök iaf, för ICn i sig är det ju inget fel på, bara placeringen.

    Så här menar jag
    http://www.garaget.org/?car=223&image=24799
    Jo jag förstår precis hur du menr! Får väl ta och montera ner fronten och kika lite på hur mycket utrymme jag har där fram!
    Har aldrig haft nere och kollat hur tjock som får plats!
    Hur stor är en evo6 iv?
    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Jag har monterat en dubbel ihopsvetsad 9000 ic framför kyl och ac kyl. har dock monterat den lite längre ner så den sticker precis upp i grillen. Jag fick modda lite ja eftersom den blev ungefär 100 mm bred Ac funkar fin fint för mig. Så man skulle kunna förstöra ac:n? hmmm.
    Skall enligt sägen kunna bli för högt tryck i AC'n pga värmen...
    Blir det det löser tryckvakten på kompressorn ut det "farliga" dvs man förstör ingen annat.
    Däremot är det mindre trevligt då den löser ut rätt på turbo/grenrör= det kan ryka o lukta en hel del.....
    Om tryckvakten löser ut! Vad måste då repareras?
    Påfyllning av kylmedel och byte tryckvakt?
    Ung kostnad?
    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  16. #16
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Fredde, hade jag vart som dig så hade jag monterat den ICn du har nu, så som jag monterat min evo-IC. Din är en del högre, men det kommer ändå bli ganska mycket luft ovanför ICn som altså går rakt in till AC och kyl.

    helt klart värt ett försök iaf, för ICn i sig är det ju inget fel på, bara placeringen.

    Så här menar jag
    http://www.garaget.org/?car=223&image=24799
    Jo jag förstår precis hur du menr! Får väl ta och montera ner fronten och kika lite på hur mycket utrymme jag har där fram!
    Har aldrig haft nere och kollat hur tjock som får plats!
    Hur stor är en evo6 iv?
    Mvh Fredrik
    Måtten på en EVO-ic är ungefär som en 9000 IC på bredden, men 70mm tjockt cellpaket (ca 90mm vid gavlarna) och inte lika hög.

    Så din borde altså få platts utan några som helst problem. Men det får nog svetsas några nya fästen på den. Enda nackdelen är att den hamnar så långt ner (för att IC-slangen på höger sida ska komma under AC-röret) att man inte kan använda skydsplasten, samt att man får vara försigtig när man kör över gupp o.s.v.


    Ett annat alternativ är ju att flytta bak ac-kondensorn och montera IC framför denna. Blir nog inte riktigt lika effektivt, men borde bli klart bättre än vad det är nu, och kanske något smidigare än den första lösningen.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Så din borde altså få platts utan några som helst problem. Men det får nog svetsas några nya fästen på den. Enda nackdelen är att den hamnar så långt ner (för att IC-slangen på höger sida ska komma under AC-röret) att man inte kan använda skydsplasten, samt att man får vara försigtig när man kör över gupp o.s.v.
    Skyddsplasten fungerar väl även som luftstyrning för att luften ska passera genom kylpaketet och inte ta den lättare vägen under kylarna. Man borde alltså eftersträva att ha den kvar.

    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Ett annat alternativ är ju att flytta bak ac-kondensorn och montera IC framför denna. Blir nog inte riktigt lika effektivt, men borde bli klart bättre än vad det är nu, och kanske något smidigare än den första lösningen.
    För mig låter det som det självklara alternativet. Nackdelarna är väl något försämrad AC-funktion vid hårdkörning och att IC´n får ta den skit (grus & insekter) som kondensorn normalt får.
    Det borde räcka med att förlänga de två undre originalfästen som finns och modda det övre, eller blir det probs med luftröret in i IC´n?
    Ska man ändå serva sin AC kan man passa på att byta övre kondensorslangen till en "icke-turbo" om man flyttar bak kondensorn
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    324
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Jag har monterat en dubbel ihopsvetsad 9000 ic framför kyl och ac kyl. har dock monterat den lite längre ner så den sticker precis upp i grillen. Jag fick modda lite ja eftersom den blev ungefär 100 mm bred Ac funkar fin fint för mig. Så man skulle kunna förstöra ac:n? hmmm.
    Skall enligt sägen kunna bli för högt tryck i AC'n pga värmen...
    Blir det det löser tryckvakten på kompressorn ut det "farliga" dvs man förstör ingen annat.
    Däremot är det mindre trevligt då den löser ut rätt på turbo/grenrör= det kan ryka o lukta en hel del.....
    Om tryckvakten löser ut! Vad måste då repareras?
    Påfyllning av kylmedel och byte tryckvakt?
    Ung kostnad?
    Mvh Fredrik
    Hmm, det sitter väl en elektrisk tryckvakt som bryter strömmen till magnetkopplingen på kompressorn vid övertyck i första hand och ingen köldmedia kommer ut, grejorna kanske inte sönder direkt, men nyttigt är det nog inte om det hela tiden går på övertrycksvakten..
    Brukar sitta en övertycksventil på kompressorn som släpper ut köldmedian annars i nödfall om allt annat fallerar eller om det är tvärstopp i systemet.
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Om tryckvakten löser ut! Vad måste då repareras?
    Påfyllning av kylmedel och byte tryckvakt?
    Ung kostnad?
    Mvh Fredrik
    Vet en kille som råka ut för detta på Tullinge förra året .. det rök redigt då kylmediat sprutades ut över turbo och grenrör .. va liksom ett stort ångmoln som ltade sig upp runt huven.
    Hajja att ägaren till bilen vart rädd .. trode ju att allt hade rasat ?? ..
    Men efter lite kollande under huven och tillslut konstaterat att det va ACn som skjutit ut allt så vart man lugn igen. Starta upp bilen igen och fram till startlinjen

    På denna bilen satt org IC och org placering på alla delar där .. men det va en VARM dag på Tullinge även 2004.

    Men kan lova att det va VARMT SOM F*N att åka till Gbg utan AC .. hehe

    Tryckvakten sluter tätt igen och det va bara att väga upp mängd kylmedia och trycka in i systemet igen.

    Kostnad .. hmm .. ca 0 kr ... men kan tänka mig att en firma tar en 500ing lr ngt ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Jo jag förstår precis hur du menr! Får väl ta och montera ner fronten och kika lite på hur mycket utrymme jag har där fram!
    Har aldrig haft nere och kollat hur tjock som får plats!
    Hur stor är en evo6 iv?
    Mvh Fredrik
    Annars går det att sätta en fetare KJ-IC .. 63 mm tjock .. på orgplats .. lite tight men GÅR ..

    Vet itne hur många som lyckstas .. men min sitter där iaf .. HAHA

    Och den Kyler bra ...

    Även om jag kommer att flytta den framöver .. men nu skall ju ändå fronten ner så ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

Liknande ämnen

  1. Frontmontera IC
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 23:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •