Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Wastegate arm

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    470

    Wastegate arm

    Om den heter så den som går från wastegaten till turbon ( en guld färgad sak) Den lossnade för ett tag sedan på min 9-5 aero och jag körde väl några kilometer innan jag insåg att det vad det som var felet, efter det går den sämre så jag funderar på om den kanske har skruvat sig åt något håll! Men hur vet man det? Detta hände i vintras men har inte haft tid att kolla det förrän nu! Hur många varv skall den vara utskruvad/inskruvad, den hade liksom hamnat lite på snedden så jag satte bara dit den som den var då..

    nån som vet?

    // Isse
    Kör mina kombinerade sommar och vinterbilar
    9-5 Aero Kombi & 9000I, OG 900 T8/T16 den sista under renovering.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    470

    Re: Wastegate arm

    Citat Ursprungligen postat av Isseh
    Om den heter så den som går från wastegaten till turbon ( en guld färgad sak) Den lossnade för ett tag sedan på min 9-5 aero och jag körde väl några kilometer innan jag insåg att det vad det som var felet, efter det går den sämre så jag funderar på om den kanske har skruvat sig åt något håll! Men hur vet man det? Detta hände i vintras men har inte haft tid att kolla det förrän nu! Hur många varv skall den vara utskruvad/inskruvad, den hade liksom hamnat lite på snedden så jag satte bara dit den som den var då..

    nån som vet?

    // Isse
    Det är själva "hållaren" som sitter på spjället som reglerar hur mycket turbon skall öppna som lossnat, men kollade på min mors 9-5 och där var den "hållaren" inskruvad till en stoppskruv som sitter på wastegate armen så jag antar att det skall vara likadant på min Aero?? Min mors är en 2,0t.. Eller är jag ute och cyklar?? Får ju aldrig nån riktig swosch i bilen, tar en djäkla tid innan den spolar upp..

    Ingen som vet??

    // Isse
    Kör mina kombinerade sommar och vinterbilar
    9-5 Aero Kombi & 9000I, OG 900 T8/T16 den sista under renovering.

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 067
    Medlem#
    1941
    Har armen mellan wastegateklockan & wastegateporten delat sig så är ju porten öppen hela tiden och då får du inget laddtryck kvar så det susar ut.

  4. #4
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: Wastegate arm

    Citat Ursprungligen postat av Isseh
    Citat Ursprungligen postat av Isseh
    Om den heter så den som går från wastegaten till turbon ( en guld färgad sak) Den lossnade för ett tag sedan på min 9-5 aero och jag körde väl några kilometer innan jag insåg att det vad det som var felet, efter det går den sämre så jag funderar på om den kanske har skruvat sig åt något håll! Men hur vet man det? Detta hände i vintras men har inte haft tid att kolla det förrän nu! Hur många varv skall den vara utskruvad/inskruvad, den hade liksom hamnat lite på snedden så jag satte bara dit den som den var då..

    nån som vet?

    // Isse
    Det är själva "hållaren" som sitter på spjället som reglerar hur mycket turbon skall öppna som lossnat, men kollade på min mors 9-5 och där var den "hållaren" inskruvad till en stoppskruv som sitter på wastegate armen så jag antar att det skall vara likadant på min Aero?? Min mors är en 2,0t.. Eller är jag ute och cyklar?? Får ju aldrig nån riktig swosch i bilen, tar en djäkla tid innan den spolar upp..

    Ingen som vet??

    // Isse
    Om det läcker lite mellan wastegatetallriken och hålet i avgashuset så kan det bli ganska segt att bygga laddtryck, även om det kommer vid högre varv.
    Men när själva klockan och armen sitter som den ska så är inspänningen c:a 3mm om jag inte missminner mig. I varje fall på äldre bilar. Annars får du koppla in en mätare och mäta upp grundladdtrycket. (är nog det bästa) dock så vet jag inte vad det ska vara på en 9-5, men det är 0,4 +-0,05 på äldre saabturbo i alla fall

    Mats

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    470

    Re: Wastegate arm

    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Citat Ursprungligen postat av Isseh
    Citat Ursprungligen postat av Isseh
    Om den heter så den som går från wastegaten till turbon ( en guld färgad sak) Den lossnade för ett tag sedan på min 9-5 aero och jag körde väl några kilometer innan jag insåg att det vad det som var felet, efter det går den sämre så jag funderar på om den kanske har skruvat sig åt något håll! Men hur vet man det? Detta hände i vintras men har inte haft tid att kolla det förrän nu! Hur många varv skall den vara utskruvad/inskruvad, den hade liksom hamnat lite på snedden så jag satte bara dit den som den var då..

    nån som vet?

    // Isse
    Det är själva "hållaren" som sitter på spjället som reglerar hur mycket turbon skall öppna som lossnat, men kollade på min mors 9-5 och där var den "hållaren" inskruvad till en stoppskruv som sitter på wastegate armen så jag antar att det skall vara likadant på min Aero?? Min mors är en 2,0t.. Eller är jag ute och cyklar?? Får ju aldrig nån riktig swosch i bilen, tar en djäkla tid innan den spolar upp..

    Ingen som vet??

    // Isse
    Om det läcker lite mellan wastegatetallriken och hålet i avgashuset så kan det bli ganska segt att bygga laddtryck, även om det kommer vid högre varv.
    Men när själva klockan och armen sitter som den ska så är inspänningen c:a 3mm om jag inte missminner mig. I varje fall på äldre bilar. Annars får du koppla in en mätare och mäta upp grundladdtrycket. (är nog det bästa) dock så vet jag inte vad det ska vara på en 9-5, men det är 0,4 +-0,05 på äldre saabturbo i alla fall

    Mats

    Det är det felet jag har haft sedan stången lossnade, den är seg på att få laddtryck men jag får det vid högre varv.. ska kolla har ju en graderad laddmätare i bilen och nu laddade den 1,7bar och det är lite väl mycket även om den är trimmad kan jag tänka mig.. tror den skall ladda 1,4 med steg3... ska kolla vad jag har för grundladd får jag se...

    tackar för infon!!

    // Isse
    Kör mina kombinerade sommar och vinterbilar
    9-5 Aero Kombi & 9000I, OG 900 T8/T16 den sista under renovering.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 247
    Lämplig förspänning att börja med bruakr vara ungefär "halva hålet", det lär väl motsvara ung 3mm...
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    470
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Lämplig förspänning att börja med bruakr vara ungefär "halva hålet", det lär väl motsvara ung 3mm...

    Jag gjorde det lite mindre ca 1,5mm det stod 2 mm i wis såg jag, tänkte ju inte att man kanske kunde be nån kolla den! Men nu har jag fått tillbaka normalt ladd igen och jag har en ny bil!! Så nöjd igen efter att ha haft en slöööööö aero.. nu laddar den så fint upp till 1,5 för att ställa ner sig på 1,3-1,4...

    // Isse
    Kör mina kombinerade sommar och vinterbilar
    9-5 Aero Kombi & 9000I, OG 900 T8/T16 den sista under renovering.

Liknande ämnen

  1. Wastegate
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-26, 15:05
  2. Wastegate?
    Av Laine_26 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 18:21
  3. Wastegate!
    Av useradde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 17:01
  4. Wastegate??
    Av turbo ted i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-06, 18:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •