Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Parkeringsbroms dålig trots byte av backar 9-5 02

  1. #1
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883

    Parkeringsbroms dålig trots byte av backar 9-5 02

    Gör det lite kortfattat.

    I somras bytte jag backarna, sprintarna, skivorna,,fjädrarna, smörjde upp dom där som trycker ut backarna.
    Spände wiren lite grann.

    Men hade knappt någon parkeringsbroms. Då tryckte jag in en mejsel och pillade på backarna så dom spänns ut mer. Det sitter ett kugghjul som kan jag justera.
    Det funkade bra och ja tyckte handbromsen kändes bra, blev ganska hårt efter 3:e klicket upp.
    Jag tryckte till kugget tills det ej gick att rubba däcket med handen, därefter 1 klick tillbaka, så det inte skulle ligas på.


    Nu känns det som att parkerings bromsen knappt tar. jag rullar om jag står i en liten nedförsbacke, tycker även parkeringsbromsen tar längre upp.

    Är det fel på just 9-5ans parkeringsbroms som standard?
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Gissningsvis bör du byta bakre handbromsvajrarna, höljet brukar ge sig och då fryser dom ofta fast på vintern och nöter i onödan m.m

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    Jag har samma problem med min 9-5 2002. Har bytt allt utom vajrar och jag måste justera handbromsen med någa månaders mellanrum. Det känns dock inte som om vajrarna kärvar och jag har samma justeringsproblem året runt.
    En kompis med samma problem skyller det på att det stod Vauxhall på hans nya originaldelar...
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  4. #4
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71 Visa inlägg
    Jag har samma problem med min 9-5 2002. Har bytt allt utom vajrar och jag måste justera handbromsen med någa månaders mellanrum. Det känns dock inte som om vajrarna kärvar och jag har samma justeringsproblem året runt.
    En kompis med samma problem skyller det på att det stod Vauxhall på hans nya originaldelar...
    exakt samma fel, känns som vajern blir längre efter 2 månader bara.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Om det är vajern som töjer sig borde vara ganska lätt att reda ut, behöver du spänna bromsarna igen är det inte det som är felet. Dock kan det vara så att den inte återfjädrar och då sliter ut beläggen, borde också vara rätt så enkelt att reda ut genom att hissa upp bakhjulen.

    Jag har själv aldrig haft en vettig handbroms någon längre tid på någon av mina två 9-5or.
    Utan Saab

  6. #6
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Citat Ursprungligen postat av rejser99 Visa inlägg
    Om det är vajern som töjer sig borde vara ganska lätt att reda ut, behöver du spänna bromsarna igen är det inte det som är felet. Dock kan det vara så att den inte återfjädrar och då sliter ut beläggen, borde också vara rätt så enkelt att reda ut genom att hissa upp bakhjulen.

    Jag har själv aldrig haft en vettig handbroms någon längre tid på någon av mina två 9-5or.
    Det där med återfjädring har jag aldrig haft. Dom är tokslut. Då kanske beläggen ligger på lite lite? för rulla bilen kan jag utan problem.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Det där med återfjädring har jag aldrig haft. Dom är tokslut. Då kanske beläggen ligger på lite lite? för rulla bilen kan jag utan problem.
    Antagligen är det så då. När vajerhöljet blir gammalt börjar det släppa in fukt som gör att vajern fastnar, framförallt när det är kallt. Då går det fort att få slut på belägg.
    Det verkar dock vara jättejobbigt att byta vajer, så kolla att mekanismen verkligen funkar som det ska i bromstrummorna först.
    Utan Saab

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71 Visa inlägg
    Jag har samma problem med min 9-5 2002. Har bytt allt utom vajrar och jag måste justera handbromsen med någa månaders mellanrum. Det känns dock inte som om vajrarna kärvar och jag har samma justeringsproblem året runt.
    En kompis med samma problem skyller det på att det stod Vauxhall på hans nya originaldelar...
    undrar hur kompisen din menar där då...............

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    undrar hur kompisen din menar där då...............
    Ett skämt bara. Opel känns ju inte som det mest påkostade kvalitetsmärket direkt. När man sen gör blandar in engelsmän i det hela så brukar tekniken oftast inte bli bättre ;-)
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Jag har haft mycket problem med handbromsen på min OG9-3 som har samma konstruktion. Bytte handbromsvajer i somras och sen var det lätt att justera samt att den tar riktigt bra nu. Går ibland att låsa hjulen när man åker och den niger alltid ner ordentligt i bakänden när jag drar i handbromsen om bilen rullar.

    Det var dock ganska bökigt att byta med tanken kvar men lite lossad.
    //Stefan
    900 T8 Special -89 | 9-3SE 2,0t -99 | Ford Galaxy 2,0 tdci -12 | 96F de Luxe 1960 (under renovering)
    9-3SS Vector 2,0t -03 (såld) 9-5SC Vector 2,3t BP -09 (såld)

  11. #11
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Har samma tendens på min 9-5 03:a. Allt är nytt el mindre än 6-9 mån gammalt OEM/ATE grejor inkl vajer men handbromsen har bra o dåliga dagar ändå. Står parkerad i nedfart till garage så hb används flitigt mm. Både verkstad och jag har kollat funktion/skick mm vid tillfällen inget är slitet el kärvar. Sist själv för en vecka sedan. Nu tar den jämnt och fint men ska tighta till den en aning till nu i helgen.


    //Björn från TTapp
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #12
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Bytte fjädrarna nu och de var ganska slut. När jag dock bytte fjädrarna märkte jag att högra bak hade en aning slappare wirer än vänstra.

    Vilket gjorde att när jag spände handbromsen fram (lite) så tog vänster bak mer, ganska självklart. Så jag fick expandera backarna mindre på andra sidan för att få det jämt. Vilket tydligen gick, så 2 hack på ena och 1 hack på andra vid trumman. Dock kunde jag släppa lite fram vid handbromsen så det vart avsevärt skillnad.

    Jag tror att backarna slets ner av dåliga fjädrar och ojämnt slitage då wiren var mer spänd på ena än den andra.

    En annan sak jag tänkte på är, sitter det olika parkeringsbromsar på 03 och 02 skillnad på exempelvis linearplus och LT linear. Min släkting har skinnsäten, elektriska stolreglage osv i sin bil, men hans parkeringsbroms verkar ha en fjäder som gör att parkeringsbromsen släpps utan handkraft. Tänk dig att handbromsen är i 3:e läget och du släpper den, så åker den ner, som att en fjäder sitter under hjälper till att få ur parkeringsbromsen. Är ni med hur jag menar? känns inte alls som på min.
    Senast redigerat av toorp den 2016-11-11 klockan 23:59.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Handbromskonstruktionen är lika.

    Det ska sitta returfjädrar som fästs mellan bromssköld och hävarmen som påverkar backarna, sitter dem där? Ofta saknas dem och då får man dålig rörelse på hävarmen och tillslut rostar den ihop.

    Om du saknar returfjädrar så kan det vara pga det. Annars är det nog kärvande hävarmar och/eller vajer (tyvärr).

    Har ni gjort anliggningsytorna på spindeln bak helt släta och lagt på nått bra smörj? Det finns 3 (eller om det är 4) ytor som backarna vilar på och här vill man ju att det skall gå lätt. Även anliggningsytorna där hävarmen ligger emot, skall vara helt ren slät och smord med nått lämpligt. Har funderat på om det också kan påverka vilket håll justerskruven vänds, i och med att hävarmen (främst) påverkar den främre backen (i färdriktningen) och jag vill minnas justerskruven är vänd så man justerar ut den bakre backen vid justering? Skulle man vända på denna åt andra hållet borde det inte kunna innebära att det gärna sliter den främre backen så fort det ev kärvar lite? Ojämt slitage på backarna i kombination med att det gärna kärvar borde väl också kunna orsaka att handbromsen tar bättre t ex bakåt eller framåt? Borde väl EGENTLIGEN inte göra det men....

    Att utesluta vajrarna är ju lätt, haka lös vajrarna på båda sidorna och dra i vajern på en sida i taget och se så den löper fint i höljet. Om nu vajern blir längre och längre så är det nog snarare pga den är på väg att gå av nånstans.

    Det är inga problem att få kunglig handbroms på 9-5/9-3 MEN det är ett jävla jobb! Verkligen allt måste göras rent (och delvis bytas...) och justeras noggrant. Är vajrarna inte helt 100 så blir det aldrig helt bra i och med konstruktionen på vajerutjämningen så innebär en kärvande vajer att det gärna blir väldigt ojämn bromsverkan.

    Byta vajer är inte kul alls, ner med avgassystem, värmesköld och släppa tankbanden (som brukar va rejäääääääält rostiga, både banden och bulten).

    För att summera det hela så är det en undermålig pisskonstruktion där det märks väl att plånboken fick styra när det konstruerades men det mycket vård och sen kontinuerligt användande/efterjusteirng så går det få det att lira. Toyota Avensis (T25) har en mer genomtänkt/påkostad lösning för handbromsen trots att det är samma konstruktion med backar som ska ta på insidan skivorna, men det hjälper ju inte oss mer än att man kan blir mer irriterad på hur dåligt man kan lösa saker när det ändå går och göra det bra mycket bättre.

    Mvh en som fixat för många handbromsar

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    det största felet brukar vara att inte folk använder handbromsen hela tiden........jag har varit allbilsskruvare i 30år typ och jag ser inget speciellt med nån handbromskonstruktion egentligen utan när man byter grejer så ser man ju oftast att det sitter fast för att det inte används. Det är väldigt få tillfällen man byter delar och backar och sånt är utslitet och wirar och sånt löper klanderfritt. Istället rostar beläggen loss från backarna och blir smulor och wirarna rör sig knappt. Det kan knappast bero på att de använd flitigt iallafall.

    Jo faktiskt så är NG900/9-3 konstruktionen en plump i protokollet. Det är alldeles för lång wire på en sida ihop med massor med böjar för att det ska bli en bra konstruktion men jag antar att det vart som det vart när de gjorde en saab lite snabbt av en GM plattform. Nån annan bil kan jag faktiskt inte komma på som har en riktigt usel konstruktion.

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Tack för svaren, får köra på så länge och blir det skit så får jag byta wirern med. Det är det enda som som är kvar sen är allt bytt.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    103
    Tjena. Kanske en dum fråga men har du testat justera på muttern inne vid handbromsen? Har jag inte fel sitter det en mutter där

Liknande ämnen

  1. rassel trots byte Saab 03 9-5
    Av toorp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-11-19, 18:01
  2. Kluckar i bak trots byte av bakdämpare
    Av eric_ab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 21:16
  3. Dålig koppling trots ny wire
    Av mikael@odeon.nu i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-21, 11:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •