Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Knäckt hjulbult, vad gör man?

  1. #1

    Knäckt hjulbult, vad gör man?

    Hej! Jag hjälpte en kompis att byta till vinterdäck här nu och då knäcktes själva bulten man sätter muttern på! Hur sjutton löser man det?

    IMG_5757_zpsqgxavqga.jpg

    IMG_5753_zpsejrnjx0f.jpg

    Tror ni detta blir en dyr historia? Jag vet inte riktigt vart man ska börja.

    Med vänlig hälsning,
    Pontus Andersson.

    Edit: Klicka på bilden för att se större.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 654
    Medlem#
    8924
    Svetsa dit en mutter på det som sticker ut, och dra ut den. Sätt dit ny pinnskruv. Färdigt. Eller är det så att pinnskruvarna är permanent monterade i navet?
    Senast redigerat av Brisse den 2016-11-08 klockan 18:25.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 190
    Medlem#
    8758
    Vad är det för bil?

    Är detta ett bakhjul på en framhjulsdriven bil så är det inte akut att fixa, däremot så lär bilprovningen ha synpunkter om de upptäcker det.

    Har man inte tillgång till svets är det högst möjligt att det enklaste och billigaste, då det ser ut att vara en bil med ett antal år på nacken, är att hämta ett nytt nav från skroten.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Svetsa dit en mutter på det som sticker ut, och dra ut den. Sätt dit ny pinnskruv. Färdigt. Eller är det så att pinnskruvarna är permanent monterade i navet?
    De är inte permanent monterade. Jag har inte tillgång till en svets här uppe i Norrland utan det får bli när jag kommer hem till sommaren.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Vad är det för bil?

    Är detta ett bakhjul på en framhjulsdriven bil så är det inte akut att fixa, däremot så lär bilprovningen ha synpunkter om de upptäcker det.

    Har man inte tillgång till svets är det högst möjligt att det enklaste och billigaste, då det ser ut att vara en bil med ett antal år på nacken, är att hämta ett nytt nav från skroten.
    Det är en renault. Framhjulsdriven. Jag sa också till tjejen som kör den att det inte ska vara några som helst problem att köra till Ica och handla på detta hjulet men jag vågade inte säga till henne att det var okej att dra ut och köra på 120 vägar eftersom att jag inte har en aning om vilket skick de andra bultarna är i.

    Lösning

    Jag har förstått det som att dessa bultarna alltså går att knacka ut om om man tar av trumman först? Jag har inte en aning om hur hårt trumman i sig sitter, men det känns lättare att försöka beställa hem en ny pinnbult, ta ut trumman, banka denna bulten "inåt" för att sedan trycka dit en till. Detta är bara något jag här läst mig fram till och jag vet inte hur lätt detta är i praktiken. Allt kan lika gärna sitta stenhårt.

    Fråga

    Jag drog av denna bulten med kraft från handen och det krävdes nästan ingenting. Det får en att fundera på hur bra skick resten är i. Är detta något man borde vara orolig över?
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 190
    Medlem#
    8758
    Banka? Om det är en pinnbult så måste de oavsett skruvas ur, och det kommer att behövas värme (dvs. svets) för att få ut den. Eller borr.

    Det är inget som helst problem att köra på bilen om man har 3 friska bultar. Men, som du säger, man kan undra vad som hänt, och om detta som hänt även är fallet med de andra bultarna, för uppenbarligen har det hänt något med den bulten du drog av som inte borde inträffat, som t.ex. våldsam sneddragning, eller att man tappat hjulet vid något tillfälle. Hur såg brottytan ut?

    Jag skulle nog inte lita på de andra pinnbultarna utan att ha hittat grundorsaken.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    491
    Jag skulle misstänka utmattningsbrott av att man dragit åt muttrarna så in i helvete två gånger om året under bilens livstid. Om det är orsaken finns det ju risk att fler går av framöver.

    De sitter väl vanligtvis med splines? Dvs bankas ur.
    Senast redigerat av rejser99 den 2016-11-08 klockan 20:17.
    Utan Saab

  7. #7
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 229
    Medlem#
    2226
    Jag kollade på trummor på bildelsbasen till megane, en del verkar ha gängade, andra trummor såg jag inga gängor på, kanske sitter de med splines. Vilken Renault är det?

    Edit: bildlänkar
    Megane med skruvare hjulbultar/gängade hål i trumma https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Re...k/ID-32660669/

    Clio, gängade hål ki trumma https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Re...EM-7701207823/
    Senast redigerat av Arne 2226 den 2016-11-08 klockan 22:45.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kävlinge / Skåne
    Inlägg
    129
    Ta bort trumman, sedan slå ut den biten som e kvar bakåt sedan tar du den nya hjulbulten o trycker in bakifrån så långt du kan då det lär sitta med splines bara sedan spänner du den på plats när du har monterat ihop allt igen och satt på hjulet
    9-5 Aero -02
    Ford T-bird V8 -94 Bmw 352 e36 coupe -94 Subaru Impreza WRX - 06 Subaru Impreza WRX STI - 18

  9. #9
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Banka? Om det är en pinnbult så måste de oavsett skruvas ur, och det kommer att behövas värme (dvs. svets) för att få ut den. Eller borr.
    og900 med gamla bromssystemet har bultarna inbankade i navet och sitter med splines, inget skruvat där.

    som exempel bara, så det måste inte kruvas garanterat. menne..

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Banka? Om det är en pinnbult så måste de oavsett skruvas ur, och det kommer att behövas värme (dvs. svets) för att få ut den. Eller borr.

    Det är inget som helst problem att köra på bilen om man har 3 friska bultar. Men, som du säger, man kan undra vad som hänt, och om detta som hänt även är fallet med de andra bultarna, för uppenbarligen har det hänt något med den bulten du drog av som inte borde inträffat, som t.ex. våldsam sneddragning, eller att man tappat hjulet vid något tillfälle. Hur såg brottytan ut?

    Jag skulle nog inte lita på de andra pinnbultarna utan att ha hittat grundorsaken.
    Den såg inte ut att vara i överdrivet dåligt skick men, som du säger, är den antagligen åtdragen så in i helvete i alla år. Inte konstigt att det ger sig tillslut.


    Citat Ursprungligen postat av T-bird Visa inlägg
    Ta bort trumman, sedan slå ut den biten som e kvar bakåt sedan tar du den nya hjulbulten o trycker in bakifrån så långt du kan då det lär sitta med splines bara sedan spänner du den på plats när du har monterat ihop allt igen och satt på hjulet
    Citat Ursprungligen postat av rejser99 Visa inlägg
    Jag skulle misstänka utmattningsbrott av att man dragit åt muttrarna så in i helvete två gånger om året under bilens livstid. Om det är orsaken finns det ju risk att fler går av framöver.

    De sitter väl vanligtvis med splines? Dvs bankas ur.
    Ja, som jag har förstått det har denna bilen splines. Jag har helt tappat vilken modell det är men jag ska fråga tjejen det är som kör den. Det är mycket möjligt att det blir ett verkstadsbesök för att fixa detta, jag har tyvärr bara basic verktyg här hemma just nu och jag är rädd att trumman sitter så in i helvete. Detta borde inte vara allt för dyrt för en snabb, inte märkesverkstad, att fixa. Jag ska ge det ett försök men om det inte släpper finns det inte mycket jag kan göra.

    Tack för hjälpen hörrni, jag uppdaterar er med hur det har gått.

    Edit:

    Här kommer en bättre bild på bulten, klicka på den för att se tydligare.

    IMG_5752_zpsyapxyn9q.jpg
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2016-11-08 klockan 22:21.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 190
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av rejser99 Visa inlägg
    Jag skulle misstänka utmattningsbrott av att man dragit åt muttrarna så in i helvete två gånger om året under bilens livstid. Om det är orsaken finns det ju risk att fler går av framöver.

    De sitter väl vanligtvis med splines? Dvs bankas ur.
    Aha, är så pinnbultarna sitter, då är det ju förstås banka som gäller.

    Men risken för utmattning får man ju snarast om det dragits för löst, så att förspänningen är för låg eller saknas helt? Eftersom bulten gick av när man petade på muttern så tyder det väl snarast på att utmattningen skett under körning och inte vid åtdragning?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Nu känner jag mig bra dum. Det är en Ford Focus år 2000, inte en Renault. Det ändrar ju inte problemet dock då trumman fortfarande behöver monteras ner och bulten behöver knackas ut. Det verkar dock vara ont om att köpa dessa bultarna. Någon som har en aning om vart man får tag på dessa?

    Edit: Jag kan lika gärna passa på att fråga, finns det någon chans till att få ut dem utan att ta av trumman? Jag har lyckats hitta dessa två bilderna som beskriver hur det ser ut, men de är från 2001'a med skivbromsar och bilen i fråga är en 2000'a med trummisar.

    hjulbultar bak två.JPGhjulbultar bak.JPG
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2016-11-08 klockan 23:00.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 190
    Medlem#
    8758

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 229
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av MuLLvaD3n Visa inlägg
    Nu känner jag mig bra dum. Det är en Ford Focus år 2000, inte en Renault. Det ändrar ju inte problemet dock då trumman fortfarande behöver monteras ner och bulten behöver knackas ut. Det verkar dock vara ont om att köpa dessa bultarna. Någon som har en aning om vart man får tag på dessa?

    Edit: Jag kan lika gärna passa på att fråga, finns det någon chans till att få ut dem utan att ta av trumman? Jag har lyckats hitta dessa två bilderna som beskriver hur det ser ut, men de är från 2001'a med skivbromsar och bilen i fråga är en 2000'a med trummisar.

    hjulbultar bak två.JPGhjulbultar bak.JPG
    Trumman måste av för att få ur och sedan in den nya hjulskruven.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

Liknande ämnen

  1. Wastegate-stag knäckt på mitten. Vanligt?
    Av Brisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-10-30, 14:54
  2. [LÖST] Knäckt slanganslutning på kylare 9000
    Av G M R i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-09-23, 16:32
  3. Har knäckt fästena till plasten på stolsidorna
    Av Princevegeta i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 00:09
  4. övre motorfäste knäckt
    Av bjornsaabturbo88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 00:28
  5. Då var den knäckt på riktigt....
    Av Folke_ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 22:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •