Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: 9-5 T7 svårt at få varm när det är 'riktigt' kallt ute?

  1. #21
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Har monterat flera tersmotater tillverkade av Calorstat (by Vernet), franska grejjer, har inte haft några problem med dem än så länge och den äldsta är iaf 3 år och det rör sig om 5-6st iaf.

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604
    Beställde en oe termostat från speedparts förra veckan.

    Det kom en triscan, de vet jag har haft varierad kvalité på sina saker....
    Kanske lika bra att returnera i stället för att montera.
    Hinner inte med allt.....

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av fredde1 Visa inlägg
    Beställde en oe termostat från speedparts förra veckan.

    Det kom en triscan, de vet jag har haft varierad kvalité på sina saker....
    Kanske lika bra att returnera i stället för att montera.
    Skicka tillbaka den igen. Stod Triscan på den jag fick också. Provade att montera den och den fungerade sämre än den trasiga som jag bytte ut...

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #24
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    Efter och ha körd et tag så är problemet med at termostaten öppnad för tidlig löst men tycker fortfärande det går lång tid och få motorn varm, om jag står i ljuskorsningen och har tex 80 grader temp, så kan den sjunka ner til 75 innan jag kan köra vidare.. Litt som en diesel, den gör sig själv kald.
    Termostaten öppnad och reglerar som den skal ser det ut som, men går lång tid och uppnå riktig temp, och motorn går ner i temp på tomgång, det är riktignog ganska kallt her i kiruna, men tycker bara mine gamla bilar, audi s4, opel astra opc, hållde tempen bätre.
    Jag tror inte det, men kan det ha något med glykolen jag använder? Är typ den röda som audi, vw, opel, ford osv använder..
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  5. #25
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    "Typ den röda" säger inget om vad du använt. Skriv ut exakt beteckning. Vissa sorter får inte blandas då det kan bli utfällningar i kylsystemet.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  6. #26
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Var problem med termostater till 99 och 900 og, men de fastnade och öppnade inte, det är obra

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Det kan ju även vara så att tempgivaren inte visar riktigt rätt.
    Om det hypotetiskt skulle bero på kylvätskan skulle det ju i så fall vara att vätskan är så grumlig att du får dåligt flöde i systemet vilket ger att tempgivaren fastnar i en kallficka. Det har jag svårt att tro.
    Utan Saab

  8. #28
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    Med röd så hetar den väll g12 eller nånting så. Har inte blandat med nånting som hällst annat än vatten. Spolde igenom systemet och helt ny glykol.
    Tempgivaren visar nog rätt. Om det är -10 ute så viser open sid samma temp på kylväskan när jag skal starta. Går lång tid för det bliver varme i bilen också så är nog låg temp på kylväskan..

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    De flesta av VW-glykolerna heter G12-någonting. Och inga av dem (G12, G12+ och G12++) är fritt blandbara inbördes: http://webshop.agrol.se/UserFiles/file/Glykol.pdf

    Det som gäller för Saab är G48 (med silikat) för bilar till 2000, från 2001 gäller G34, Dex-cool (utan silikat). Materialen i Saabarna är bara anpassade för dessa glykoler (men exploderar naturligtvis inte med fel vätska - risken är att saker går sönder på sikt).

    G34 ger något bättre terminiska prestanda eftersom den inte innehåller silikat, och det har rapporterats marginellt bättre kupevärme med denna än med kylarvätska med silikat.

    Men blir det riktigt kallt så räcker inte värmen från motorn att hålla uppe temperaturen i kupen utan trick. Rent generellt kan man labba med återcirkulation av och till, det gäller bara att se till att inte köra för länge med återcirkulerad luft i taget, och vädra ut den i tid innan man parkerar, eftersom fukten byggs upp av utandningsluften och riskerar att kondenseras mot rutorna - tricket fungerar bäst när man inte har passagerare.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #30
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    Verkar inte och vära löst och får bara konkludera med at 9-5 T7 inte funkar så bra med dom temperaturer vi har i Kiruna.

    Den blir aldrig värm, tross för byta av 2stk orginale saab termostater, nu är det inte så kallt här hele tiden men kan ofta bli.

    Det rolige är at 2min efter jag tog bilden så sprakk vindrutan helt utan förvarning och ene xenonljuset startade och blinka och släckte helt, när jag kom vidare et tag efter när det blev lite värmare om en kan säga så, så började det och funka igen..
    Står den i ro på tomgång med lite värme på via ACC, så kommer den aldrig över 50-60 grad när det är -20 elr lågere.

    Min gamla Audi a4 2.0 tfsi quattro från 2007 hade ingen av dissa problem, och faktisk verkar min nuvärande 2.0 tdi 2013 a4 allroad och funka bätre i kylen.

    hNm4P.jpg
    Senast redigerat av c20let2k den 2017-02-24 klockan 21:30.
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  11. #31
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Kallaste det har varit som jag minns med min 9-5a är knappa -30 och då har jag inte haft problem med värmen. Vad jag vet aldrig bytt termostat (16500mil), däremot bytt värmeventil och då även glykol (till original Dexcool).
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Vet inte om man fortfarande behöver skärma av grillen lite när det är riktigt kallt, det gjorde vi förr. När jag bodde betydligt met norrut..
    Dvs en kartongbit som blockera ca hälften av grillens insläpps yta..

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  13. #33
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    Jag funderar på och göra det ja, inte så bra med tänka på intercooleren men när man kör landeväg om vinteren så gör det nog inte så mycket.
    I den här kylen vi har nu och da är den som en gammal diesel, klarar inte och hålla på värmen..
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  14. #34
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Har du Opensid så kan du ju kolla tempen direkt.

    Den borde ju klara detta om bilen är frisk.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #35
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    Japp har OpenSID. Termostat bytt två gånger och tempgivare också, orginalt från saab här i stan..
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  16. #36
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Hur högt och hur mycket pendlar den då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #37
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Jag har testat tidigare i vinter med att blocka fram på bilen med silvertejp för att testa.
    Om man blockar både uppe i grillen samt nere i spoilern så blir det gräsligt varmt och det är svårt att få ner motortempen om det inte är -5 eller kallare.
    Vid -5 så ligger tempen på ca 105grader när man kört en längre sträcka.
    Onödigt varmt men inte skadligt, anledningen till att jag inte tyckte om detta var att kylfläkten går hela tiden och tar ström.
    Nu har jag bara block på den nedre delen och det funkar fint.
    Det är lätt att laborera med tejp, bara att skära upp lämpliga hål så man får önskad mängd luft.
    Då man har testat färdigt så kan man givetvis göra det hela snyggare men många lindar fortfarande motorvärmarkabeln runt extralysena så vadå.

  18. #38
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Hur högt och hur mycket pendlar den då?
    Mellan 89 och 78 gradar, så termostaten är helt ok.
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

Liknande ämnen

  1. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-02-29, 19:21
  2. Värmemätare 9-5 2006. Motorn inte riktigt varm?
    Av Mastodontfilms-Mats i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 21:01
  3. Kallt i bilen trots att motorn är varm 9k cc-90
    Av descrator i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 15:36

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •