Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 22 av 22

Ämne: Stolsvärmare funkar inte, båda sidor 9-5 -02

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    "Skiljer reostaterna mellan årsmodell 2001 och 2005?": Ja, for ch. X3022140-23012734 er originalt P/N 5104377, men som er "No Longer Supplied" og erstattet med 5471024 for ch. 23012735- som da også er for MY2005. Så disse burde være ombyttbare, men ser en på hvilke motortyper dette P/N passer for i databasen hos Orio gjelder det tilsynelatende ikke likt for alle årsmodeller.

    "Hur sker regleringen av värmeslingan i stolen?": Elektronikken i bryteren føler på termistoren (NTC) i sitteputen og regulerer på bakgrunn av motstanden i den.

    "- olika spänning med reostaten till slingan": De ulike trinnene på bryteren gir ulik "forspenning" som motstanden i termistoren reguleres mot, så spenningen over varmetrådene varierer ikke.

    "- eller är det flera olika slingor som aktiveras?": Èn slynge med tråder i pute og rygg i serie.

    "Vad är värmetillförseln beroende av?": Forholdet mellon valgt trinn på bryteren/motstand fra termistoren.

    "tex har det betydelse om sätet är belastat eller inte.": Tyngden som belastning i setet har ingen betydning, men kroppsvarmen virker jo litt inn på motstanden til termistoren .
    Tack för svaret! Jag har hittat ett kopplingsschemat i WIS och ska ta itu med att felsöka så fort jag får tid.

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Funderar om det finns något standardfel som kan orsaka svag värme?
    Nej.

    Jag skulle säga att jag kan inte överhuvudtaget se något fel som kan generera svag värme i stolarna utan att det mer eller mindre brinner eller åtminstone fräser eller klickar någon annan stans - 10W värme i dynan betyder t.ex. att vid resistiv spänningsdelning att det blir runt 20W förlust där felet är och resultera i smält plast. Nästan avbrott i dynan brukar resultera i brännmärken i klädseln.

    Det absolut troligaste är att du oavsiktligt värmer vid mätstället och att det är avbrott i värmeelementen i stolarna. Om inte förarsstolen var reparerad och den suttit i mer än 20000 mil så är det direkt osannolikt att den inte har felet med avbrott i värmeelementet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. SAAB 9-5 -01 ny drivaxel behövs nog, samma på båda sidor?
    Av Makrillen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-09-17, 09:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •