Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Tryck i oljepåfylningsrör B205/T7

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    102

    Tryck i oljepåfylningsrör B205/T7

    Hej,

    Det gäller den fantastiska 2.0t 150hk från 2002

    Det är ett tryck i oljepåfyllningsröret och kommer lite rök också. Det ska väl vara undertryck där?
    Har försökt felsöka hela kvällen, men fattar inte vad problemet är
    Bilen läcker olja från oljetråget verkar det som också (konstigt?) luktar ju förj*vligt

    Har precis uppdaterat vevhusvent, ny turbo och topplockspackning(100mil sedan) och servat med ny olja&filter.
    Komptest:
    1:12.5
    2:12.0
    3:12.0
    4:12.0

    Kan det vara problem med oljetråget? I så fall, finns det någon FAQ i hur man river skiten?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Hade du övertryck innan du bytte dessa grejor?
    Och allt är monterat korrekt? Har själv just uppdaterat VHV på en likadan
    Byttes turbon pga. oljeförbrukning?

    Risken finns ju att denna nya turbo tar stryk om du har övertryck har jag för mig
    och tråget lär väl ner om det ändå läcker så passa på att byt o-ringar (3st) och rengör silen men jag tror inte att tråget orsakar övertrycket.
    Experterna fyller säkert på info om jag har fel eller missat nåt
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Hade du övertryck innan du bytte dessa grejor?
    Och allt är monterat korrekt? Har själv just uppdaterat VHV på en likadan
    Byttes turbon pga. oljeförbrukning?

    Risken finns ju att denna nya turbo tar stryk om du har övertryck har jag för mig
    och tråget lär väl ner om det ändå läcker så passa på att byt o-ringar (3st) och rengör silen men jag tror inte att tråget orsakar övertrycket.
    Experterna fyller säkert på info om jag har fel eller missat nåt
    Vet inte, förmodligen var det övertryck då med. Jag har kontrollerat monteringen, det ser bra ut.

    Den förra turbon rasade, riktigt bra rökridå blev det

    http://imgur.com/a/dVnyv
    http://imgur.com/a/S8pTW
    Svårt att se då det är en massa gammal olja. packningen till vevaxeln är väl hög tid att byta med.

    Det droppar ner på avgasröret, hade inget droppande läckage alls innan jag bytte olja&filter.
    Kan för mycket olja i motorn orsaka detta?

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    För mycket olja? Hur långt upp på stickan är "för mycket?
    Lite överfyllning borde inte skada men det finns ju ingen anledning att gå över max.

    On du inte hade läckage innan hur kan det då vara en massa gammal olja, det är ju rätt grisigt.
    Tvätta och lokalisera läckaget, det kan ju hänga i hop med att du har övertryck ev. pga. av felaktig funktion på VHV

    River du tråget byter du såklart packboxen till vevaxeln samtidigt, 1st STOOR låsringstång behövs bl.a.
    Lika bra att mäta kedjespännaren innan du börjar riva för att se om det är mer jobb samtidigt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    För mycket olja? Hur långt upp på stickan är "för mycket?
    Lite överfyllning borde inte skada men det finns ju ingen anledning att gå över max.

    On du inte hade läckage innan hur kan det då vara en massa gammal olja, det är ju rätt grisigt.
    Tvätta och lokalisera läckaget, det kan ju hänga i hop med att du har övertryck ev. pga. av felaktig funktion på VHV

    River du tråget byter du såklart packboxen till vevaxeln samtidigt, 1st STOOR låsringstång behövs bl.a.
    Lika bra att mäta kedjespännaren innan du börjar riva för att se om det är mer jobb samtidigt.
    Precis över bulan på oljestickan, så inte supermycket överfyll. Men den läckte inte (mycket) innan..

    Spännaren är nästan ute max, dessutom så kändes kedjan väldigt "böjlig" och sliten.
    Kan man byta kamkedja med motorn kvar i bilen? Har ingen motorlyft i garaget..

    Har tänkt ha bilen över vintern och sedan använda som bruksbil en tid framöver, därav känner jag att det är värt att laga den. För kamkedja och de packningar som behövs går väl inte över 2000kr ens?
    Grymt tacksam för hjälpen!

    Edit: Får fundera över detta, behöver en bil närmsta tiden. Verkar vara omfattande att fixa motorn. Det lutar åt ett nyköp istället och helt enkelt avvakta med rep av denna.
    Senast redigerat av Torbo den 2016-11-04 klockan 08:18.

Liknande ämnen

  1. Kolvbyte på B205
    Av Plupp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-25, 21:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •