Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: OG9-3 Aero med lagerras på G?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    144

    OG9-3 Aero med lagerras på G?

    Hej har en 9-3 Aero 02 helt original som gått 18000 aldrig vart trimmad och fullservad med max 2000 mil mellan oljebyten. Den startar direkt och går fint men vid ca 2000varv så kommer ibland ett ljud som låter som en kulspruta men inte alltid. Inte så jättehögt ljud heller.

    Vid motorbroms så låter det inget oavsett varvtal. Vad tror ni är det vev/ramlager eller kan det vara något annat som t.ex skuren ac/servo? Ska jag byta olja och leta efter metallflisor?

    I värsta fall hur mycket kan man få för en 9-3 aero i delar 10000? Tänker typ:

    Nya sommar o vinterdäck goodyear 8st fälgar 5000kr
    Viggen kjolpaket 2000kr
    15t turbo 1000kr
    Tändkassett 1000kr
    Aero säten 1000kr

    Vad mer kan man sälja i delar?
    Tar skroten emot en rensad bil?


    Många frågor men hoppas någon kan svara.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Läs bollmans svar #5 i denna tråd Skrota bilen !
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Läs bollmans svar #5 i denna tråd Skrota bilen !

    Tack Herman!

    Det är i värsta fall som jag säljer bilen i delar så någon annan saab kan leva vidare med de, helst vill jag ha kvar bilen. Någon som har en aning om vad det kan vara? Bilen har haft missljudet från 16000 mil tills 18000 nu utan att ha blivit värre, kan det vara dåliga lager ändå?

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Låter det som en kulspruta går ju tankarna till slappa kedjor
    Kika på denna
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Låter det som en kulspruta går ju tankarna till slappa kedjor
    Kika på denna
    Kjedjesträckaren är ute 16mm så kjedjan borde vara ok?

    https://youtu.be/HrjIAlw8uS4

    Här är ett klipp på oljudet det är lagren va? Har ingen aning om hur dåliga lager låter i motorn men känns som det. Skumt att det hållt så länge isåfall..

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Det finns ju balansaxelkedja också
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    144
    Ingen som känner igen ljudet?

    Det är helt tyst upp till 2000 varv, det låter inget på tomgång, låter inget när man fullgas accar (hade det vart kassa lager hade det väl knackat jävligt högt?)

    Inga spån eller nåt i oljan, bilen är fullservad, tändstiften sitter åt, drivremen är lite sliten och ac fungerar ej. Kan ett skuret ac lager låta så? Bilen är pigg och går som den ska 80-120 går på 4.4 sek 0.9bar ladd 3an helt original och därför borde det inte vara spruckna kolvar eller nåt för då hade väl bilen gått kasst?

    Kan mod vara snäll och flytta tillbaka tråden till motor och motorstyrning?

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    7182
    Ja ljudet påminner om ljudet från remskivan som vobblade på axeln pga skuret/slut lager på ingående axel i AC-kompressorn. Det va dock ORDENTLIGT slut så det lät ungefär sådär hela tiden och stod man och kollade under huven med bilen på tomgång såg man hur axeln vobblade. Om dessutom ACn inte funkar så kan det vara pga att gasen läckt ut genom en otät axeltätning i kompressorn....

    Släpp på multiremmen (och ta bort den!) och starta bilen och gasa till ett par gånger för att se om ljudet försvinner. Känn samtidigt på samtliga löphjul/remskivor så det inte finns missljud eller (onormalt mycket) glapp axiellt och radiellt. Viktigt såklart du inte låter bilen vara igång eftersom du inte har någon cirkulation på kylarvätskan utan vattenpump!

    Kontrollera även remskivan på vevaxeln så den är OK. Remskivan är skruvad i vibrationsdämparen med massa M6 torxskruv som nån på Saab (i alla fall på tidiga bilar) tyckte att det minsann inte behövdes nån gänglåsning på... De kan alltså skruva upp sig och då sliter bultarna sönder transmissionskåpan/oljeplumpen.

    Remskivan på veven tycker jag dock borde ge ett mer konstant ljud hela tiden, men ändå värt att kolla det! Remskivan är skruvad inifrån men du ser slutet på skruvarna utan att demontera remskivan. Skruvarna ska i princip vara jämt med godset på vibrationsdämparen.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    398
    Medlem#
    10015
    Påminner ditt ljud något om detta som jag hade på en 9-5a?

    https://youtu.be/6riULAkuczA

    I mitt fall var det remskivans kil som gått sönder så den vobblade rejält och slog även sönder bröstkåpan...

    Hittade det genom att med en lång förlängare lossa på spännaren när motor gick
    Och mitt försvann när den ej belastades.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    144
    Tack för svaren joH900 och amoreex!

    Upptäckte idag att ljudet inte låter lika högt när man sätter på ECON så det lutar åt att det är ac kompressorn som är skuren! Ska hänga av remmen och lyssna återkommer om hur det gick!

  11. #11
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 230
    Medlem#
    2226
    Min mor hade förra sommaren problem med sin og9-3 som knackade något så in i h* - det visade sig vara lagret på AC'n som skurit. Remskivan på AC-kompressorn hade delat sig så att när magnetkopplingen låst skivan snurrade den yttre ringen av hjulet trots att axeln på AC-kompressorn inte snurrade alls.

    Att hjulet brast istället för att remmen gick av var smått otroligt - att bilen gick att köra utan att remmen hoppade av och att den yttre ringen av remskivan satt kvar trots sitt vobblande är lika otroligt.

    remhjul - AC.jpg

    På med en kortrem för og9-3 utan AC , om du inte vill byta kompressorn själv - vi bytte själva till en begagnad kompressor, vakumsög, trycktestade med annan gas, fyllde olja och AC-gas med lyckat resultat.

    Air Condition Center på Säbygatan i Uppsala är annars bra, inte dyra och flitigt nyttjade av kommunen, bilhandlare, företag och privatpersoner.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    144
    Nu har jag bytt till den kortare remmen utan ac!

    Startade bilen utan rem, varvade till 2000 och ljudet var kvar. Satte på nya remmen sen åkte jag hem och käka och nu när jag var ute och körde så är missljudet borta! Skumt va?

    Kan det vart nån lyftare eller nåt som hade hängt sig? Bilen hade stått i 4 år innan jag köpte den

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 119
    Och om du hänger tillbaka långa remmen, är (o)ljudet fortfarande borta?
    Att den får gå efter att ha stått länge är säkert bara positivt nu när ljudet är borta.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Och om du hänger tillbaka långa remmen, är (o)ljudet fortfarande borta?
    Att den får gå efter att ha stått länge är säkert bara positivt nu när ljudet är borta.
    Hade vart kul o testa med långa remmen igen om jag hade ett bättre ställe än parkeringen att mecka på

    Ja skönt att ljudet försvann men man är ju nyfiken på vad det kan ha vart, min förra 9-3 aero som hade stått ett tag pga trasigt servorör lät hemskt vid start när allt var fixat ett högt knackande/tickande ljud redan från tomgång. Samma sak där lämnade bilen för o prova igen nästa dag och då var den helt tyst och lät aldrig illa de 1500 mil jag körde så fick aldrig reda på vad det var.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    144
    Lyckan var kortvarig, fick låna en bra lyft så hade ner tråget och det är ett vevlager som är dåligt. Verkar som det bara låter när bilen är varmkörd och oljetrycket blir lägre. Kul att få reda på vad felet var även om själva felet var mindre kul vet inte om silen i tråget rengjorts tidigare men det fanns ingen oilsludge och orsaken till dåligt lager är okänt så bilen ska säljas i delar. Tack för alla svar!

Liknande ämnen

  1. Svar: 249
    Senaste inlägg: 2018-06-12, 22:38
  2. Ev ram/vev lagerras
    Av tomten71 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-11-18, 08:41
  3. Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?
    Av RacingEdition i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 17:48
  4. mystiskt lagerras. 900 ng 2,3i
    Av wookfredrik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 21:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •