Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Generatorljud i högtalarna?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180

    Generatorljud i högtalarna?

    Nu i sommartider tänkte jag få till så stereon låter riktigt, nu då man har tid tänkte jag
    Det är nämligen litet generatorljud i dem (då bilen är igång), i högtalarna bak är det... Och det är lite irreterande då det följer med varvtalet och man som jag kör så är det inte bra

    Har det kopplat så här:
    Stereo --> Steg i bagaget ---> Högtalarna
    Jag tänkte att strömkabeln som jag dragit från batteriet är problemet, den ligger nämligen dragen tillsammans med lågnivå kabeln, så tänkte att det blir något magnetsikt fält eller något som orsakar generatorljudet?
    Iofs skulle det kunna vara stereon som börjat ge med sig också?

    MVH

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230

    Re: Generatorljud i högtalarna?

    Citat Ursprungligen postat av paef
    Jag tänkte att strömkabeln som jag dragit från batteriet är problemet, den ligger nämligen dragen tillsammans med lågnivå kabeln, så tänkte att det blir något magnetsikt fält eller något som orsakar generatorljudet?

    MVH
    Där är felet, man ska inte dra lågnivå och ström bredvid varandra, varsin sidan av bilen är bäst.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sundbyberg - Stockholm
    Inlägg
    75
    Jag har samma problem.... dock har jag min 50mm2 kabel på andra sidan bilen ........

    Höger kör jag Signal... Hamas guldkablar... plus remoten......!!

    Vänster sida endast 50mm2 kablen..!

    så felet är nog inte att de ligger i samma ränna!!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Prova med att byta jordpunkt, om du nu inte har jordat på ett testat fungerande ställe, dvs ett ställe där skruven som jorden sitter fast i är dragen i mycket plåt....fästskruven till bilbältet bak är ett bra ställe tex...
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 482
    "Generatorvin"

    Många gånger när man installerat ett slutsteg till bas eller framsystem så kan man få in störningar. Många gånger så hjälper det att byta upp sig till bättre lågnivåkablar. Men i vissa fall så verkar inget hjälpa. Här är några saker som kan hjälpa.

    1. Korsa aldrig lågnivåkablarna med någon anna strömförande kabel.

    2. Se till att jorda slutsteg och huvudenhet samt radio antennen på samma punkt.

    3. Kolla att högtalarpolerna (kontakterna) inte jordar i något utan är ordentligt isolerade.

    4. Se till att eventuella filter inte sitter monterade allt för nära någon elektronikbox i bilen.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738
    Efter att du testat alla ovanstående förslag och du inte får det att sluta så kan jag rekommendera ett filter som jag köpte av www.nardik.se för 210:- bara att koppla på slutet av remoten funkar skitbra.

    Bland de bästa investerade kronor man gjort med tanke på att man åker bil varje dag minst 1.5 tim. Finns säkert någon billig variant på biltema oxå om du är intresserad av sånt. Lycka till!
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 482
    Citat Ursprungligen postat av sukke
    Efter att du testat alla ovanstående förslag och du inte får det att sluta så kan jag rekommendera ett filter som jag köpte av www.nardik.se för 210:- bara att koppla på slutet av remoten funkar skitbra.

    Bland de bästa investerade kronor man gjort med tanke på att man åker bil varje dag minst 1.5 tim. Finns säkert någon billig variant på biltema oxå om du är intresserad av sånt. Lycka till!
    ENda tråkig med filtret är att det inte bara är störningarna som försvinner utan en hel del av ljudet och inte i volym utan filtret klipper vissa frakvenser, men visst fungerar det bra för att få bort störningarna.

    För att veta om man har bra jord så kan man ta fram multimetern och ställa den på Ohm och mäta, det ska vara 0 ohm, då har du en bra jordpunkt.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    65
    Jag fick oxå generatorvin i systemet efter att jag bytt strömkabel.
    Köpte ett HAMA-filter från Kjell & CO för 250:- som kopplas på strömkabeln och jordas. Ljudet borta!
    SAAB 9-3 SE 2.0T
    Steg 2, ~240 hp

Liknande ämnen

  1. Hur bra e 3,5 högtalarna i en 9-3 -02 AS3?
    Av Davids i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 14:34
  2. Slutsteg, Kabeldragning och GeneratorLjud?
    Av colan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 22:24
  3. DVD ljudet ut i högtalarna?
    Av snalle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-01-17, 20:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •