Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 63

Ämne: SAAB i framkant

  1. #21
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    saab hade black panel redan på 1970-talet!

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Skulle ha postat länken, med efterföljande ord, ikväll; nu blir det bara kommentarerna. Bra att Turborulle skapade en liten tråd.

    Nu passar det - Saabhistoria i SvD
    Vi har sett allt förr, och så galna är de inte; men det är kul att de nämns, igen.

    Vet inte om så många i vårt avlånga land har sett artiklar av Jonas Fröberg, motorjournalisten på SvD, men jag vet att många här har läst artiklar genom åren. En del kanske är bekanta med det faktum att motorjournalist Fröberg för några år sedan införskaffade en grå tvåtaktare, och blev såld på Saab. Det är fullt möjligt, och högst troligt, att han tyckte bra om Saab innan. Men ett tag såg vi hårda ord vart helst vi vände blicken. Och det är klart, om man klantar i ledningen, i styrningen, av ett företag, då förtjänar man kritik.

    Men i ett land där Volvo, några decennier äldre än Saabs biltillverkning, i åratal har kunnat vila på lagrarna, trepunktsbältet, och ett rykte om säker bil är det frustrerande att så många fortfarande, när det begav sig, var okunniga om vad Saabs ingenjörer åstadkom. Därtill var väl inte många insatta i hur små medel de hade att röra sig med.
    Senast redigerat av Tripod den 2016-11-02 klockan 01:09.

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    SAAB's gröna färg i Instrumenteringen lär vara vald från Flyget. Fungerar utmärkt
    även om GM senare blev vansinniga på att den nyans man valt avvek från tillgängliga standarder.
    Även rött som hos BMW eller Audi fungerar. Mercedes har (hade)vitt och det fungerar också
    även om man nu har mångfärgade displayer.

    Vid ett möte på VW för ganska många år sedan dryftades de nya modellerna
    och färgvalet i instrumentklustret diskuterades.
    "BMW och Audi har Rött". "Mercedes Vitt" och så funderade man.
    Ferdinand Piëch som presiderade kommenterade det hela med "Och så finns ju Blått".

    Ingen vågade säga emot. Och så blev det att VW valde de ur ögat absolut sämsta färgerna
    Blått och Rött som ligger längst ifrån varandra i brytningsindex i ögat, vilket gör att det är
    svårt att fokusera på bägge färgerna samtidigt. Efter att ha haft en VW som hyrbil
    konstaterade jag att jag aldrig skulle ens fundera på detta märke...
    Grönt är för ögat den minst ansträngande färgen att se på, den ligger i mitten på det färgspektra ögat kan uppfatta.
    Omställningen för ögat är som minst när går från att se på en genomlyst grön display på nära håll och sedan till att se långt bort.

    Ögat har också som bäst kontrastséende i det gröna området och grönbelysta detaljer behöver mindre ljusstyrka för att uppfattas som tydliga.

    Gönt är därför "outstanding" som instrumentbelysning. Rött är ganska dåligt, och rött är medfödd/genetiskt en varningsfärg och bör endast användas när extra uppmärksamhet behövs för tex varningar etc
    Blått är nog kanske den sämsta..
    Senast redigerat av Andreas Plars den 2016-11-02 klockan 00:39.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #24
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Tripod Visa inlägg
    Därtill var väl inte många insatta i hur små medel de hade att röra sig med.

    Just det där är nog det som fascinerade både företaget, de anställda och alla runt omkring som fastnade för märket....som förstod (eller snarare ville förså) att den var en liten tillverkare som inte hade resurser att mäta sig med de gigantiska tillverkarna utomlands i Asien och USA. Just det där med att hela tiden försöka hänga med, och gärna ligga i framkant med de så små medel man alltid haft tror jag har tvingat fram väldigt korta ledvägar och därför har steget från ritbordet till produktionslinan varit kort. Detta har såklart givit båda många helt underbara lösningar, och en del mindre lyckade men ack så kreativa!

    För mig så var det extra kul att Fröberg faktiskt tar upp Trionic! Många andra innovativa lösningar är ju något som gemene man kan se och ta på. Ja till och med APC var ju något man basunerade ut i reklamer kors och tvärs...det var nytt och det var häftigt. Trionic fanns bara där under ytan och skulle bla vara bra för utsläppen m.m...men mycket mer än så spelade man ju knappast på? Men när man börjar kolla på vad övriga tillverkade spottade ut i sina bilar under 90- och 00-talet så börjar man förstå det stora i vad Saab hade åstadkommit med Trionic....från den lilla tillverkaren med de små medlen

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    [...]För mig så var det extra kul att Fröberg faktiskt tar upp Trionic! Många andra innovativa lösningar är ju något som gemene man kan se och ta på. Ja till och med APC var ju något man basunerade ut i reklamer kors och tvärs...det var nytt och det var häftigt. Trionic fanns bara där under ytan och skulle bla vara bra för utsläppen m.m...men mycket mer än så spelade man ju knappast på? Men när man börjar kolla på vad övriga tillverkade spottade ut i sina bilar under 90- och 00-talet så börjar man förstå det stora i vad Saab hade åstadkommit med Trionic....från den lilla tillverkaren med de små medlen
    Då passar det kanske bra att igen länka till denna lilla "promo" för Trionic.
    https://youtu.be/-KgH6WT1paU

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 156
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Trionic fanns bara där under ytan och skulle bla vara bra för utsläppen m.m...men mycket mer än så spelade man ju knappast på? Men när man börjar kolla på vad övriga tillverkade spottade ut i sina bilar under 90- och 00-talet så börjar man förstå det stora i vad Saab hade åstadkommit med Trionic....från den lilla tillverkaren med de små medlen
    Hellre brödlös än rådlös hette det ju förr i tiden... Ett ordspråk jag knappt hört de senaste åren.

    Egentligen är det fascinerande hur GM lyckats missköta det hela så gravt som man gjorde, men de illustrerade på något sätt (årtiondena innan konkursen) just rådlös men inte brödlös, och övertron på att finansiella muskler är det enda viktiga.

    Jag minns när DI kom, då kastade man ut en hel del av kallstartssystemet ur motorn eftersom det inte längre behövdes, med Trionic åkte resten delarna av kallstartsystemen ut och ersattes helt av reglering som fungerade över hela temperaturområdet - detta medan konkurrenterna harvade omkring med Bosch eller liknande system och en binge system som behövdes för kallstarter i låg temperatur som gjorde bilarna felbenägna. Jag minns en sak speciellt en (inte särskilt bra) lista (runt 2000) med olika vanliga fel, sammanställt av en sommarvikarie på någon dagstidnings motoravdelning, där man ganska ovetenskapligt sammanställt folks omdömen för olika bilar, syftet var att peka på vanliga fel för begagnatköpare. Det slående i den listan var att nästan varenda bil hade det vanliga felet "startproblem" - Saab var det enda bilmärke där detta problem helt saknades.

    Det är också fascinerande att Trionic 7, som kom 1997, med i praktiken bara mjukvaruändringar klarade avgaskraven 2010 - såvitt jag vet finns inga ändringar i hårdvaran som behövts för att minska emissionerna (syresensor 2 fanns redan från början i US-versionen).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #27
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Som varandes tekniker till naturen så är ju trionic en jäkligt cool sak, en så liten biltillverkare har sitt eget motorstyrsystem (vilka andra har det ens ?) , och det är dessutom ledande på många punkter, exempelvis joniseringsmätning, ja det kanske andra har idag(?) men det var ju jäkligt mycket i framkant då, och över lag är det fortfarande ett mycket avancerat och väl fungerande system, även jämfört med jättarna.

    Är det någon mer än jag som minns något test (troligen i reklamsammanhang) dom tog en ny saab (9000 troligen) och parkerade den brevid en vältrafikerad motorväg, sen tog man en tvåtaktssaab och ledde in avgaserna från den i insuget på den nya saaben, och sen mätte man avgaserna på den nya saaben, och vid insuget på tvåtaktaren (alltså avgaserna från den trafikerade vägen i praktiken) och visade att avgaserna från denn nya avgasrenade saaben var renare än luften rumtomkring, trots att dom passerat genom en tvåtaktare först ?

    Inte 100 på detaljerna, men nåt i den stilen. (möjligen var det två olika test, ett vid en motorväg och ett med tvåtaktaren)

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Men hur kunde man släppa den halvautomatiska växellådan? Den är väl bytt på samtliga nu till vanlig manuell? Kan inte ha varit sluttestad
    Fanns väl ett ombyggnadskit till manuell att köpa billigt, kanske till och med monterades gratis på bilar med garanti ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Citat Ursprungligen postat av murmurer Visa inlägg
    Skoda superb har dubbla solskydd.
    Finns det fler bilar med dubbla solskydd som jag har missat?

  9. #29
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Är det någon mer än jag som minns något test (troligen i reklamsammanhang) dom tog en ny saab (9000 troligen) och parkerade den brevid en vältrafikerad motorväg, sen tog man en tvåtaktssaab och ledde in avgaserna från den i insuget på den nya saaben, och sen mätte man avgaserna på den nya saaben, och vid insuget på tvåtaktaren (alltså avgaserna från den trafikerade vägen i praktiken) och visade att avgaserna från denn nya avgasrenade saaben var renare än luften rumtomkring, trots att dom passerat genom en tvåtaktare först ?
    Prova att klicka på länken som Tripod gav ovan.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Är det bara Aero som har dubbla solskydd?

    Varken min 9-3 eller 9-5 Vector hade eller har det.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  11. #31
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 961
    Medlem#
    Dolt
    Jag har en linear 9-5 -05 med dubbla solskydd. Saknar du dubbla solskydd i din 9-5 så gissar jag att den är nyare än min då besparingar plockade bort utrustning under åren som gick. Tror man brukar säga att -02 är bäst utrustad.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  12. #32
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Min snik-2002a har dubbla solskydd.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    87
    Medlem#
    8527
    Min 9-5 2,0 t 06 har dubbla solskydd
    SAAB 9-5 2,0t Biopower 06 steg 1

  14. #34
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Prova att klicka på länken som Tripod gav ovan.
    Kan det vara så jäkligt, tyvärr kan jag inte göra det eftersom youtube är spärrat här ..men när jag är på en normal dator så..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 156
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Jag har en linear 9-5 -05 med dubbla solskydd. Saknar du dubbla solskydd i din 9-5 så gissar jag att den är nyare än min då besparingar plockade bort utrustning under åren som gick. Tror man brukar säga att -02 är bäst utrustad.
    Ńja, dubbla solskydd var option (om än billig) vissa år, om man tittar i EPC ser det ut som det var fallet 98-99 samt 2005-. Verkar varit standard 2000-2004.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Man blir stolt och nästan rörd när man läser om Saabs olika projekt. Med en utvecklingsavdelning som säkert var en bråkdel så stor som många andra en bedrift. Men som någon skrev också kortare vägar från ritbord till verklighet. Allt blev inte lyckat men väldigt mycket blev det.

    Tillägg. Minns att pappa hade en Saabextradetalj på sin 900-85. Spolarvattnet värmdes upp innan det sprutade ut. Tror inte man kände någon skillnad. Fartvind och annat tog nog ner tempen på vattnets färd mot rutan. Marginell skillnad i så fall
    Senast redigerat av H-M den 2016-11-02 klockan 12:51.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  17. #37
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Jag har en 9-5 modellår 2011 och i den finns det inte. Inte i min förra 9-3 -09 heller.

    Mina två og 9-5 Aero hade dock
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  18. #38
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 683
    EXH lampan i 99an.

  19. #39
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Backljuset i framblinkers på 9000. Inget som skakade världen tekniskt men räckte för att svenska motorjournalister skulle göra vågen året det kom. Blev rätt kortvarigt

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  20. #40
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Backljuset i framblinkers på 9000. Inget som skakade världen tekniskt men räckte för att svenska motorjournalister skulle göra vågen året det kom. Blev rätt kortvarigt
    Fanns även på og900 Turbo.
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg

    H-M


Liknande ämnen

  1. 900ng gnäller i framkant av motorn
    Av Robin92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-02-15, 13:07
  2. Spoiler i framkant av skärmen 9-3SS
    Av Skåne_Jonta i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-26, 22:08
  3. Hur ska ng900 trösklarna sitta i framkant?
    Av bart112 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 01:27
  4. Oljeläckage i framkant på toppen
    Av ankaon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 21:17
  5. Hur lossa lilla listen framkant hjulhuset bak på OG9-3?
    Av gucpm i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 21:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •