Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Förbrukningsmätare NG9-3, märkligt beteende

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Förbrukningsmätare NG9-3, märkligt beteende

    Hej,

    Min NG 9-3 SC -06 har. En förbrukningsmätare som uppvisar lite märkligt beteende. Nu med några korta resor sen jag nollställde den, så har jag märkt att några sekunder efter start så hoppar snittbränsleförbrukningsmätaren upp ca 0,5 l/100km Efter några korta turer har den gått från 9 l/100km till 11 l/100km.

    Har andra samma erfarenhet? Vad beror det på?

    Jag ror inte det är så enkelt som att bilen drar mer kall, hoppet är för snabbt. Kan det vara så att bensinen runnit tillbaka, och när pumpen pumpar fram bensin så räknas denna mängd en andra gång? Vet dock inte om mätaren räknar på flöde eller på tanknivå, men jag antog flödet.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Den går på spridarnas öppettider om jag inte missminner mig. Men min medelförbrukning är också helt knäpp i början, tror inte det är nåt att fundera mer på.

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Nä, jag har noterat detsamma på OG9-5, jag tror helt enkelt att den har för lite data att gå på i början och då blir det sådär.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Nä, jag har noterat detsamma på OG9-5, jag tror helt enkelt att den har för lite data att gå på i början och då blir det sådär.
    Fast även när den har gått en längre sträcka tycker jag den kan kan puffa upp förbrukningen anmärkningsvärt mycket vid start.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    Stillastående är ju förbrukning / sträcka oändligt hög ;-)

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Och med kall motor drar ju bilen mycket mer, jag vet inte riktigt hur lång tid den räknar på.

    Det är ju ännu tydligare med DTE, det har hänt att jag kört och den stått på typ 36Km, och när jag är framme står det 38Km, fast jag kört över en mil.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Och med kall motor drar ju bilen mycket mer, jag vet inte riktigt hur lång tid den räknar på.
    Vi måste hålla isär olika fenomen. Ja, bilen drar mer när den är kall. Men det är ju utspritt över de första milen, inte de första metrarna. Samtidigt stämmer snittförbrukningen hyfsat med vad jag får på pumpen. Det skulle kunna vara så att man gjort nåt slags fulhack för att kompensera dålig mätning av flödet vid start. Men det känns långsökt.

    Airflow: det resonemanget hade gällt om man hade nollställt mätaren alldeles precis innan. Det är inte det jag beskriver.



    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerat av masthugg den 2016-11-01 klockan 10:16.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •