Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ställa av sommarbilen

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    19

    Ställa av sommarbilen

    Nu var det dags att ställa av sommarbilen(9-5aero) och ta fram vinterbilen(9000 aero). Tanken är då köra idag och sen ställa av sommarbilen och sen ställa på vinterbilen från och med 1 nov. Vid avställningen idag, nu på eftermiddag, som görs i ts appen står det att bilen är avställt från och med idag. Det innebär att jag körde olagligt imorse, det är så jag tolkar svaret från ts. Om jag vänder på det och skulle ställa av bilen imorgon, 1nov, då skulle det innebära att bilen är avställd från och med den dagen och att skatten inte ska betalas för november månaden. Hur tolkar ni?

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det är ju svårt att fälla dig för att ha varit ute och kört tidigare på dagen, när bilen var påställd, när du nu ställt av den.
    Dock tolkar jag det som du, ställer du av bilen 1/11 är den avställd från och med 1/11 och 31/10 var sista dagen den var påställd så du skall inte behöva betala skatten för november.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag brukar dock inte chansa utan ställa av sista dagen i månaden.

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Trycker man på "Vad innebär detta" i TS app finns bland annat följande text:

    "Om fordonet ställs av i samband med ett månadsskifte, är det viktigt att anmälan har kommit till oss före månadsskiftet. Om anmälan kommer in efter månadsskiftet, tas skatt ut för hela den månaden."

    Så ställ av senast ikväll innan midnatt om du vill slippa skatta för november månad är mitt tips.

    Min gissning är att lagen inte hängt med den moderna tekniken. När man förr kryssade i en ruta på ett papper som lades i en gul brevlåda hade Vägverket begäran om avställning som tidigast dagen efter den postats. Då räckte det med avställningsdatum. Nu när det går på någon sekund så är det annorlunda, men texten man får som bekräftelse är densamma. Gissningsvis kommer klockslag tillkomma så småningom på bekräftelsen man får i appen. Gäller bara att tillräckligt många kontaktar TS och frågar vad som gäller. Själv ställer jag av bilen efter den är parkerad i garaget och har aldrig behövt förklara varför jag var ute och körde tidigare på dagen.

    *TS i det här fallet betyder Transportstyrelsen, inte "trådskaparen".
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    19
    Så egentligen kan man, teoretiskt sett, inte köra den sista dagen. Enklare hade de varit om ts hade ändrat avställningsteksten till att fordonet inte får användas efter avställningsdagen, ej efter 00.00.
    Märkligt så att ts inte kan hänga med ett sådant.
    Poängen är att jag inte vill betala för månaden som jag inte kör. Med försäkringen går det att betala tills dagen fordonet körs men ts hanterar månadsviss och det tycker jag i dagens modernisering av betalningar helt onödigt.

    Och som ovan, ts är transportstyrelsen

    Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk

  6. #6
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Jag är övertygad om att det loggas både IP-adress, datum och klockslag när man ställer av bilen. Därför ser jag ingen risk att bli bötfälld för att ha kört samma dag som jag ställer av. Att man sen får betala fordonsskatt för hel månad är väl inte hela världen. Det rör sig om småpengar i bilsammanhang. Försäkring kan vara betydligt dyrare så där är det rimligt att inte betala för de dagar bilen inte är i trafik.

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av timo71
    Med försäkringen går det att betala tills dagen fordonet körs men ts hanterar månadsviss och det tycker jag i dagens modernisering av betalningar helt onödigt.
    Utan ha koll på hela regelboken så håller med dig. Faktum är ju annars att det redan idag går att betala skatten dygnsvis, men bara om årsskatten är över 4800kr. Så det är väl sällan aktuellt för våra Saabar.

    Bra att känna till vid påställning är att om polisen stannar dig samma dag du ställt på bilen med appen så kan det hända att deras dator säger att bilen är avställd. Detta då datan i bildatorn tydligen uppdateras vid skiftsbyte, inte live mot TS databas. Det är dock ingen fara på taket då polisen genom snabb koll med stationen/sambandscentralen kan få påställningen bekräftad.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Utan ha koll på hela regelboken så håller med dig. Faktum är ju annars att det redan idag går att betala skatten dygnsvis, men bara om årsskatten är över 4800kr. Så det är väl sällan aktuellt för våra Saabar.
    Ett ord: diesel.

  9. #9
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Du har helt rätt (som alltid) Bollman. Jag kollade bara min egna 9-3SC TiD -06 för att se årsskatten innan jag postade inlägget. Den ligger på 3850kr. Fel av mig att inte kolla 9-5, eller andra 9-3SC för den delen. En 9-3 TiD -07 kan kosta runt 5940kr ser jag.

    Detta innebär ju att fler Saabar än jag trodde kan betala skatten dygnsvis. I så fall bör jag kanske tillägga här i tråden att det krävs minst 15 dagar avställning innan påställning görs igen för att slippa betala skatt under avställningstiden. Så att t.ex ställa av pendlarbilen på helgerna kommer inte minska skatten man betalar. Däremot under semestern fungerar det. Har man bilen avställd mellan 15 juli till 15 augusti på en bil med årsskatt på 6000kr så får man 500kr tillbaka för de 30 dagarna. (Om jag inte har tänkt fel igen.)
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Ställer man av via app eller websidan så ställs den av i smmaa sekund som man klickar där, att det bara står datum och inte tid är ointressant.

    Folk med husbilar brukar ju typ ställa på bilen på morgonen, köra till campingen, och så ställer dom av på kvällen, sen om dom ska köra och handla två dagar senare ställer dom på, kör, och ställer sedan av igen.

    Anledningen att dom gör så är ju inte skatten, utan försäkringen, det lönade sej ofta till och med när påställningsavgiften på 50kr fanns pga höga försäkringar.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Med risk för att uppfattas som en petimeter så vill jag bara nämna i förbigående att det inte går att ställa av samma dag som man ställt på. Inte heller ställa på samma dag man ställt av. (Jag har provat det förstnämnda.) Nu skrev du med ett "typ" så ingen skugga faller över dig GlennB.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. Hur långt vill/kan man köra på oljan i sommarbilen?
    Av Nille83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-01-10, 18:24
  2. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-02-15, 11:08
  3. Service av sommarbilen
    Av lätttryckarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-12, 13:10
  4. Påställning av sommarbilen
    Av lätttryckarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 10:40
  5. Lite kort på sommarbilen.....
    Av palle75 i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 02:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •