Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 89

Ämne: Långsam arbetstemperatur trots ny termostat NG9-3 B207

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Skulle ju vara kanon återkom med resultat

  2. #22
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av Stekpanna Visa inlägg
    Termostaten är alltså monterad på retursidan, men slangarna och kylaren ska väl trots detta inte bli varma innan motorn uppnått arbetstemperatur och termostaten öppnat?
    Nej, även om termostaten är placerad på retursidan så blir det ingen cirkulation så länge den är stängd. Om allt är ok.
    Senast redigerat av Vfr den 2016-11-01 klockan 23:29.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    partille
    Inlägg
    19
    Medlem#
    10231
    verkar som jag förhastade mig om min termostat... ska nog va så att uppvärmningen är seg på den modellen. är van med min 9-5:a som blir varm på några kilometer.

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Sänk fläkten till lägsta hastighet så blir den varmare lite fortare med

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Stekpanna Visa inlägg
    Efter att ha läst lite i WIS så hittade jag följande (gäller B207): "Termostaten är monterad på kylarvätskekretsens retursida, vilket underlättar motoruppvärmning och minskar cykliska variationer i kylvätskans temperatur". Termostaten är alltså monterad på retursidan, men slangarna och kylaren ska väl trots detta inte bli varma innan motorn uppnått arbetstemperatur och termostaten öppnat?
    Skulle tittat lite noggrannare på b207 innan jag skrev, visste inte att den hade termostaten på retursidan. Dock, som Vfr säger, funktionen är densamma.

    Sedan såg jag att b207 har 82°C och inte 89°C termostat som standard. Och att ng9-3 dieslarna samt 1.8i har 92°C, så 89°C gäller bara bensinare upp till og9-3 / og9-5.

    1 användare gillar detta inlägg

    bka

    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Får man hoppa in och fråga om en ng9-3 SC 1.8t (B207E)? Har tyckt den tar tid att värma, och gjorde följande observation idag:
    Kall luft ur fläkten upp till ca 55 C i kylarvattnet (läst med OBD2), sen varmt. Gick ut och kände på kylarslangen, på högersidan (vänster framifrån), och den var nog ca 50-55.

    Betyder detta att min termostat är kass? Borde både kylarslangen och fläktluften va kalla till 82 C?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    För att vara säker på vad man mäter måste man göra kontrollen innan termostaten har (ska ha) öppnat första gången efter kallstart med helt kall motor. Om termostaten öppnat och sedan stängt så kan det mycket väl finnas halvvarmt stillastående vatten i slangen.

    Om du med fläkten menar kupéfläkten så har den en egen krets som inte passerar termostaten, så där ska det kunna komma värme innan termostaten öppnat. Men däremot behöver man upp en bra bit innan det känns varmt, så att du upplever det som att det inte finns någon värme förrän man nått runt 55°C behöver inte betyda att det är något fel.

    Så kör testet från genomkall motor och stanna när du når 70°C eller kanske 5 minuter, det som händer först, och gå ut och känn på slangen. Är den inte kall då så läcker termostaten, detta under förutsättning att tempmätaren inte visar fel.

    Tempmätaren kan man kolla på flera sätt, ett generellt sätt är att kolla om det bubblar om man gläntar på expansionslocket med en rejält varmkörd, nystoppad motor. I det fallet ska det ligga på gränsen, typiskt något över, att tryckas ut vatten pga. eftervärming från cylindrarna (överstiger vattentemperaturen 100°C någonstans överhuvudtaget i systemet kommer det att bildas ånga som expanderar när man släpper trycket via expansionstankslocket.) Hög last precis innan avslag ger mer eftervärme.

    Har man en IR-termometer så kan man ju mäta på baksidan av tempgivaren.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #28
    Resultat:

    Idag kom termostaten från Maptun. Den är väldigt annorlunda i utseende och kvalité jämfört med den från Speedparts, så Speedparts säljer inte original trots att de påstår det. Köp inte den.

    Efter att ha satt i den nya termostaten från Maptun så klättrar tempmätaren fort upp igen och värmen i kupén kommer mycket fortare. Kylarslangarna och kylaren håller sig kalla tills termostaten öppnat. Men, kylvätsketemperaturen vill inte överstiga 78 grader under körning (Avläst från OBD i realtid. 1 grad utomhus). Spelar ingen roll om man öser på full värme i kupén eller stänger av den helt, tempen stannar på 78. Står man still på tomgång så klättrar den upp över 80 dock för att sedan sjunka till runt 78 igen när man kör. Det är ju lite märkligt kan jag tycka.

    Intressant är att CE lampan tändes under körning häromdagen, läste ut felkoden P0116 Engine coolant temperature circuit range/Performance problem. Då hade jag sedan några dagar tillbaka termostaten från Speedparts monterad och då nådde motorn aldrig temp så jag antog att det var anledningen till felkoden. Men kan det vara så att tempgivaren tackat för sig nu också och att det är därför kylvätsketemperaturen inte överstiger 78 grader, att den helt enkelt anger fel temperatur under olika förhållanden? Tyvärr har jag ingen IR-termometer att läsa av baksidan av den med. Jag släckte CE lampan efter provturen, får se om den tänds igen.

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Det Låter bra jag kollade idag hade -1 grad ute och hade full temp efter 9km. Är de för långt?

    Men är 89grader eller 82grader som är original på dessa bilar?

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Det finns ju någon gammal tråd om detta att drygt 1 mil är vanligt att komma upp i temp. Maptuns termostat har ju 89 grader original står de men vart man än annars kollar så står de 82 grader.

  11. #31
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Konstigt med så långt som 1 mil. Min 9-5 är uppe i full temperatur på kylvattnet efter under 3 kilometer i normala fall. Är det under minus kör jag iofs alltid motorvärmare, men senaste veckorna har det varit runt nollan och full temp efter färden till affären och innan jag är i hemmet igen, 1,3km enkel väg.

    Min gamla 535a med sin högfriktionsmotor är varm på ännu kortare sträcka än det.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Iofs 2olika motorer men det är ju den sträckan man eftersträvar kan jag känna. Men B207 motorn så är ju blocket i aluminium om jag inte sett/läst fel. Har även 9-5:an aluminium block?

    Och återigen är de nån som vet det verkliga gradantalet på termostaten till B207? Står de i wis ni som har. Om de nu är 82grader så kan ju inte den på maptun som är 89graders inte vara original? Man vill ju gärna ha det rätta grad antalet för det måste ju finnas en anledning till att det sätts ett visst gradantal?

    Mvh

  13. #33
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Om något bord ett alu-block bli varmt fortare än gjutjärn, eller hur menar du, gnodan?
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Att samtidigt borde det väl bli kallare med minus vind som när man kör? Jag kan vara ute och cykla men de känns som så iaf.

  15. #35
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Det blir inte kallare men avkylningen ökar pga mer massa per tidsenhet (som kan ta upp värme) i vinden som åker förbi kylaren och motorns delar. Det är den effekten man känner när man cyklar t ex. Ställer du ut en stålkub på en vindpinad bro blir den ändå till slut bara omgivningens temperatur oavsett vindstyrka.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Värmen sprider sig 4 ggr snabbare i Alu än gjutjärn vilket påverkar förmågan att avge värme, så det är rätt att mer av värmen försvinner direkt ifrån blocket. Hur stor effekten blir i verkligheten är en annan sak, det stora problemet när det är kallt ute är att man förbrukar mycket mer värme i värmeelementet, och systemet är rimligen designat för att majoriteten av värmen ska hamna där (vid behov).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543
    Min erfarenhet av motorn i 9-3 ng är att den tar längre tid att bli varm än andra bilar jag kör.
    Just nu kör jag Cadillac BLS flexifuel, dvs samma motor som Saab 9-3 ng biopower och den tar tid att bli varm.
    Innan det körde jag en 9-3 ng 2.0t (inte biopower) och den tog tid den också.
    Innan dessa körde jag 9-5 och 9000 som blev varma betydligt fortare (gäller för övrigt även farsans 9-5 2.3t 2008 också).
    Sambon har en VW golf från 2006 och den blir varm klart snabbare.

    Jag kör motorvärmare nu när det kallt och man är hemma, då går det fortare, men det är inte alltid man är hemma.

    Så är man ny med bilen så är det kanske något man får vänja sig lite med, men det är inte fel att dubbelkolla så att det inte är något fel.

  18. #38
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av gnodan Visa inlägg
    - verkliga gradantalet på termostaten till B207? Står de i wis ni som har.
    82 +/-2oC. Opprinnelig OEM P/N 90537811, nå erstattet med 12622410.

    1 användare gillar detta inlägg

    bka

    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Om Man ska byta termostat nu, måste jag tömma hela systemet på kylarvätska igen? Gjorde de förra året jag bytte till den ifrån Mekonomen.

  20. #40
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Nej. Det kommer läcka ut kanske en liter, men du behöver inte byta resten. Se bara till att det är samma sorts glykol du använder när du fyller på efteråt.
    /Johan

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byte av termostat och insättning av motorvärmare NG9-3 B207 -05
    Av Röd saab turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-02-01, 20:23
  2. [LÖST] Får inte upp motorn i arbetstemperatur B207
    Av olofa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-12-23, 17:08
  3. 9-5: Låg temp, trots nybytt termostat och tempgivare
    Av ullberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-08, 15:15
  4. 9-3 1,8t Bio Power blir inte varm trots ny termostat!
    Av Alexander B i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 21:31
  5. 9000i -89 låg motortemp trots nybytt termostat.
    Av efji i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-10-19, 21:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •