Okej tack så mycket
Okej tack så mycket
Relaterat till diskussionen ovan, på min NG9-3 -06 SC så följde jag råden ovan och bytte termostat. Ej maptuns orginal, utan nån verkstan hade (borde bytt själv...) Nu blir den varm snabbare, men når bara 77 C. Är det ok?
Tycker förbrukningen är lite hög, ca 0,81 på en sträcka jag brukar notera 0,75 på. Men nu är det å andra sidan kallare ute och jag har satt på vinterdäck, så det kan ju vara det som är orsaken och inte låg temp på motorn.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jo det vet jag men bytte vätska förra året så känns onödigt att tappa ur allting igen. Därför tänkte jag och jag bara tar bort termostathuset och byter termostat så lär ju.inte all vätska försvinna. Men ville vara säker
Min går inte högre än 78 grader trots att jag nu har en ny originaltermostat. Maptun tror att det kan bero på tempgivaren eftersom den visar cirka 4 grader kallare än utetemperaturen när jag startar bilen helt kall. Men jag har inte brytt mig om att titta närmare på det än.
Skulle aldrig nöjt mig med bara 77°.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
På din motor ska termostaten öppna vid 82°C ±2°C.
77°C är därför inte helt rätt, men det är ingen katastrof heller.
Tack, det stod tidigare i tråden så det är jag medveten om. RZs svar tydde på att han/hon verkade ha insikt i hur viktig rätt temp är.
Dessutom, eftersom både maptuns orginal och andra leverantörers ger ca 77 C kan man misstänka att det är termometern som felar något. Får testas vid tillfälle.
Visste inte exakt vad din termostat hade för värden, men 77° lät på tok för lågt.
På min gamla Hirsch så låg nålen där den skulle, termostat 89°.
Men när jag fick Opensid i den så visade tempen bara 72°, toklågt alltså.
Nu för tiden kollar jag våran andrabil oftare när jag väl åker i den och den pendlar mellan 84-92° hela tiden.
Att mäta är att veta och man slipper slösa bort en massa bränsle.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Nu har även jag bytt till en orginaltermostat och mina stats ser ut såhär.
Sist jag bytte termostat hade jag
1. Pirat termostat från Mekonomen(Made in italy)
2. Kylarvätska från valvoline(inte Saabs egna)
3. Vanligt kranvatten
Då tog de mig 9km att komma upp till 80grader motortemp genom ODB (genomkall motor)
Nu:
1. Original termostat
2. Dex cool kylarvätska
3. Destillerat vatten
Det tog mig 8.8km att komma upp till 80grader motortemp genom ODB
(Genomkall motor)
Detta är inget utlägg för att vara dryg eller nått men jag skrev ut allt som byttes förra året och detta år och det är en markant skillnad bara.
Kan hålla med om att med original termostat så går väl tempen upp lite snabbare men dock så funkar de ju med en pirat med om man nu inte har ekonomi för att köpa original tar bara lite längre tid.
B207 motorn (biopower) är seg upp i temp.
Hoppas detta hjälper någon annan som har hjärnspöken
Mvh
Det är inte ALLA pirattermostater som är dåliga.
Jag skulle gissa på att skillnaden (om det inte är mätfel, det är ju ganska liten skillnad) skulle kunna bero på kylvätskan (om det var någon universal Valvoline och inte deras Dex-cool), eftersom Dex-cool är marginellt bättre på att transportera värme eftersom den saknar silikater. Dvs. vattnet blir varmare, motorblocket kallare.
Senast redigerat av Långmilare den 2016-11-16 klockan 21:01. Anledning: ett felaktigt inte bortplockat
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Inte en aning du har säkert rätt. Men det primära för mig är att allt funkar som det ska. Och så som det var förut innan bytet så funkade det precis lika bra som nu men sen är de nog fler som jag som får hjärnspöken och byter bara för att flera säger att original är bäst m.m.
Strunt samma iaf tycker de är bra att bolla frågor och svar låt vintern komma nu så sommaren kan komma snart så man slipper dessa "problem" haha
Valvoline kylvätskan var den som dem rekommende när man skriver sitt regelverk nummer på deras sida
Den man hamnar på när man på Valvolines svenska hemsida anger en 9-5:a är MaxLife™ Coolant AF 50/50 RTU, vilket är en universalkylvätska som beskrivs som en ska passa alla bilar, och som anges klara kraven för Saabs äldre kylvätskor (med silikater). Alltså inte deras Dex-cool (jag gissar på att det är för att det är den enda de marknadsför i Sverige).
Senast redigerat av Långmilare den 2016-11-16 klockan 23:08.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jo fast valvoline borde ju veta vad dem pratar om tycker man ju? Hade de inte haft nått exempel på vad som passar dessa motorer så skulle dem inte givit några förslag tror jag iaf. Spela boll nu iaf jag gjorde allt efter spelets regler och det tog mig kanske 1 minut snabbare att komma upp i 80 grader jag är nöjd iaf
Man kan utan vidare säga att en och samma kylarvätska inte fungerar perfekt i alla bilar. Framför allt när det gäller silikater där somliga bilar inte tål att de saknas, medan andra mår dåligt av att de finns med. Finns liksom ingen fungerande kompromiss i det fallet.
Sedan, toppa upp ett kylsystem utan silikater med lite kylarvätska med silikater är riktigt dåligt, och med Valvolines råd riskerar det att inträffa. Som jag ser det verkar inte de (som gjort den svenska hemsidan) veta vad de pratar om.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Okej så dit råd är att jag spolar rent hela systemet för att hälla i ny kylarvätska igen?
Mvh
Man bör definitivt spola ur systemet ordentligt om man bytt från Valvolines MaxLife™ Coolant AF 50/50 RTU till Dex-cool, svar ja. En liten rest av kylarvätska som innehåller silikater (vilket jag antar är fallet med Maxlife) tillsammans med Dex-cool har en tydlig risk för att ge utfällningar.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96