Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 89

Ämne: Långsam arbetstemperatur trots ny termostat NG9-3 B207

  1. #61
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Nu är det spolat jag tömde från pluggen fyllde med vatten lät bilen stå på tomgång några min. Sen upprepa jag processen 3 gånger till och sen fyllde upp med 2.5liter dex cool

    Mvh

  2. #62
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Och jag måste få be om ursäkt för jag hade inte valvolines kylmedel i utan en från Mekonomen.

  3. #63
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Tömde asså inte så att jag spolade genom motorn m.m. men jag lär märka ifall det börjar att sättas igen jag återkommer med de

  4. #64
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Då¨är du säkert på det torra nu.

    Vi gamla rävar spolar alltid ur systemet vid kylarvätskebyte om vi inte är säkra på att det är precis samma. Och oftast oavsett detta, det skadar inte att få ut all annan skit som kan ha ansamlats sedan förra bytet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #65
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Ja jag tror nog det också. Har även hört att g12++ som jag hade i innan ska vara en vänlig glykol även mot dem man absolut inte skall blanda

  6. #66
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Borås
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Lånar tråden lite. Märkte nu när jag kom hem från jobbet att bilen inte kommit upp i arbetstemperatur på exakt samma färd som den normalt sett gör det.
    Visserligen några grader kallare ute idag än igår, men borde kommit upp helt tycker jag, har ca 1 mil till jobbet varav 5km är stadskörning.

    Mätaren stod på ca kl 7-8 och enligt en snabb titt inte riktigt still utan åkte en aning upp och ned.

    Termostaten tänker jag.

    Till frågan då - Termostater är ju billiga att köpa.
    Är det lätt att byta? Tillräckligt lätt att göra på hyreshusparkeringen utanför?
    Gissar att en verkstad troligen vill ha 2000 spänn för att byta den, inte sugen.

    Edit : Bil. NG 9-3 -04 1,8t
    Senast redigerat av lucifer579 den 2016-11-24 klockan 20:04.
    Saab 9-3 SS 1,8t -04 21000mil

  7. #67
    Citat Ursprungligen postat av lucifer579 Visa inlägg
    Till frågan då - Termostater är ju billiga att köpa.
    Är det lätt att byta? Tillräckligt lätt att göra på hyreshusparkeringen utanför?
    Jag som nybliven hobbymekaniker tyckte det var ganska lätt att byta den. Slänger ihop en liten snabbguide:


    1. Se till att bilen är tillräckligt kall och skruva försiktigt av locket till expansionskärlet.

    2. Dränera kylsystemet. Sitter en avtappningskran nere till vänster (sett framifrån) på kylaren som man kommer åt genom att lossa spoilerskölden som sitter fram under bilen. Går att skippa detta steget men då kommer det istället läcka ut mer kylarvätska när man öppnar termostathuset.

    3. Lossa expansionskärlet och nivågivarens kontaktdon, vik undan expansionskärlet. Smidigare om man också lossar den undre slangen från expansionskärlet så man kan lyfta bort det helt.

    4. Se till att ha något som samlar upp kylarvätskespill under bilen. Följ den undre slangen från expansionskärlet, den går till termostathuset som sitter precis under. Lossa de tre skruvarna som håller ihop termostathuset.

    5. Lyft termostathusets lock och för åt sidan. Nu kommer det att rinna ut cirka en liter kylarvätska, ännu mer om man skippade steg 2.

    6. Lyft ut den gamla termostaten (kom ihåg hur den sitter) och rengör termostathusets tätningsytor.

    7. Montera den nya termostaten och skruva ihop termostathuset igen. Montera tillbaka expansionskärlet och dess slangar.

    8. Fyll på med kylarvätska till ungefär 20 mm över COLD markeringen. Starta motorn och låt den gå tills arbetstemperatur uppnåtts, kolla efter eventuella läckor. Under tiden kommer kylsystemet att lufta sig automatiskt. Fyll på med mer kylarvätska efteråt vid behov.


    Tror jag fick med allt, om inte så lägger jag till det när (om) jag kommer på det.

  8. #68
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av lucifer579 Visa inlägg
    Termostaten tänker jag.
    Då är väl första steget att kontrollera den genom att känna på utgående kylarslang. Se tidigare inlägg.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #69

    Uppdatering och sammanfattning

    Nu är allting löst, så avslutar med en kort sammanfattning och återkoppling med hur det gått.

    Det hela började med att det tog väldigt lång tid innan motorn nådde arbetstemperatur när hösten kom, så bestämde mig för att byta termostaten. Beställde en ny från Speedparts i tron om att det var en original som det då stod på hemsidan, men fick istället en pirat. Trots detta gav jag den en chans och monterade den. Dumt. Nu tog det ännu längre tid att nå arbetstemperatur och CE lampan tändes med felkoden P0116. Visade sig att pirattermostaten var av så dålig kvalité att den läckte rejält, den var alltså sämre än den trasiga jag bytte ut. Beställde istället en ny originaltermostat från Maptun och monterade den. Nu gick motorn snabbt upp till nästan full arbetstemperatur, den stannade vid max 78 grader under körning. Än var problemet inte helt fixat.

    Antingen hade jag fått en defekt originaltermostat som öppnade för tidigt eller så visade givaren fel, alternativ två verkade mest troligt så uppmärksamheten riktades mot temperaturgivaren. Märkte att varje gång jag startade bilen helt kall så var alltid kylvätsketemperaturen cirka 5 grader kallare än omgivningen, trots att bilen stått i samma temperatur över natten. Detta borde betyda att tempgivaren inte är helt kry så en ny beställdes och monterades. Nu ligger kylarvätsketemperaturen alltid över 80 grader under körning som den ska och nålen står på klockan 9.

    Jag hade alltså både en kass termostat och en halvkass tempgivare från början. Efter att båda bytts ut så fungerar allt som det ska igen. Tack för all hjälp!

    5 användare gillar detta inlägg



  10. #70
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Bra att det löste sig. Och att du sammanfattar hela händelseförloppet i efterhand med lösningar. Sånt tycker vi om.

    2 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #71
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 181
    Medlem#
    2555
    Nu har jag oxå en NG9-3 årsm -09, kollade via lilla underbara ESID2 motortempen och såg att den höll sig runt 82-83°.

    Såg på nätet att termostaten var hur dyr som helst och trodde min läckte.

    Sen slog det mig att söka på öppningstemperatur och glatt överraskad blev jag att B207 hade 82°C på original termostat och inte 89° som dom gamla 9-5.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #72
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Relaterat till diskussionen ovan, på min NG9-3 -06 SC så följde jag råden ovan och bytte termostat. Ej maptuns orginal, utan nån verkstan hade (borde bytt själv...) Nu blir den varm snabbare, men når bara 77 C.
    Lite uppföljning så här något år senare. Nu i vinter hade även den nya termostaten blivit lite sämre, och bilen (med B207 motor) blev inte varmare än 72 grader. Eftersom jag bytte kylare passade jag på att byta kylarvätska och termostat, svindyr originaltermostat från Orio. Kunde se att tätningen i den gamla fått ett veck och kunde även se at den öppnade runt 72-74 grader i kastrull.

    Men nu visar det sig att även den nya originaltermostaten bara når 77 grader. Spelar väl kanske ingen jätteroll men så irriterande att punga ut 542 spänn och så hänger tempnålen ändå liiiite under kl 9!

    Tempgivaren bytte jag för något år sedan och den visade då samma som den föregående. Visar också samma som utetempgivaren när bilen stått i garaget några dagar. Så det är nog inte den som sviker.

  13. #73
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Jag har märkt nu i vinter att våran ng 9-3 BP -08 är rätt seg upp i temperatur (vilket jag tolkar som helt normalt för B207). Dock har jag märkt att nålen gärna hänger rätt länge liiiiite under kl 9 på mätaren, Kör man i ca 80 km/h och släpper gasen inför en korsning så ser man att tempmätaren åker ner liiiiiiiiite från att stå rakt kl 9.

    Jag tänkte jag skulle läsa ut motortemp med vår ELM. Alternativt skaffa en esid2. Ska även känna på kylslangen från termostaten om den blir varm innan arbetstemperaturen uppnås.

    Hade ändå tänkt att byta kylarvatten men 500kr för en termostat tycker jag svider lite.

  14. #74
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Som sagt min ligger lite fel trots ny originaltermostat.

  15. #75

  16. #76
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Den är garanterat inte original. Se tidigare diskussion i tråden om pirattermostater.

  17. #77
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Istället för att stirra sig blind på original här. Köp en termostat från erkänt bra märke istället. Wahler eller liknande. Saab har gått i konkurs och Orio som äger rättigheterna till "saab original" får stoppa vad de vill i påsarna. Om de kör med lika fabrikat till dessa som till 9-5 ska jag låta vara osagt. Till de kör de MotoRad och det har i sig inte varit nån dålig termostat någonsin.

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #78
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Ungefär som att allt som är Saab original inte skulle kunna vara måndags exemplar? Jag har medväldigt tidigt i denna tråd. Och kan säga att allt jobb jag gjorde med mitt kylsystem bara var waste of money och tid. B207 är sega upp i temp och att jaga några grader hit eller dit är bara meningslöst från mitt synsätt.

    Pratat med Rolf på nordic även PA på maptun och lagt fram mina resultat utav det jag gjorde med min bil. Det jag fick till svar var. "kommer den upp i temp så är allt som det ska, dock så tar det tid på dessa motorer"

  19. #79
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Fast om motorn inte når driftstemp så beror det allt som oftast på en läckande termostat, och då blir temperaturuppbyggnaden ännu långsammare.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #80
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Ja men man får tycka och tänka precis som man vill. Dock så brukar det väl vara 2 grader plus/minus på en termostat? Och att någon grad hit eller dit skit samma. Om man nu är så rädd för att det är fel så sänk fläkten eller stäng av den så blir den varmare fortare. Det är mitt tänk och min fungerar fortfarande som den ska.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byte av termostat och insättning av motorvärmare NG9-3 B207 -05
    Av Röd saab turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-02-01, 20:23
  2. [LÖST] Får inte upp motorn i arbetstemperatur B207
    Av olofa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-12-23, 17:08
  3. 9-5: Låg temp, trots nybytt termostat och tempgivare
    Av ullberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-08, 15:15
  4. 9-3 1,8t Bio Power blir inte varm trots ny termostat!
    Av Alexander B i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 21:31
  5. 9000i -89 låg motortemp trots nybytt termostat.
    Av efji i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-10-19, 21:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •