Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 89

Ämne: Långsam arbetstemperatur trots ny termostat NG9-3 B207

  1. #1

    Långsam arbetstemperatur trots ny termostat NG9-3 B207

    Edit: Slutgiltigt resultat och en liten sammanfattning finns i inlägg #69.

    Tjena

    När det började bli kallare efter sommaren märkte jag att det tog väldigt lång tid innan motorn uppnår arbetstemperatur (nålen står på kl 9), det kunde ta upp till 15km körning med en utetemperatur på ca 10 grader. Den övre kylarslangen samt radiatorn blev även varma innan motorn nått temperatur. Jag misstänkte att termostaten var kass och bytte den, men problemet kvarstår. Det tar lång tid innan motorn når arbetstemperatur och kylaren blir fortfarande varm innan. Redan ett par minuter efter att man startat motorn så börja den övre kylarslangen att värma upp, sen känner man också hur radiatorn blir varm. Ska det verkligen vara så? Eller är det något annat som är fel, för den gamla termostaten var det bevisligen inget fel på. Provade även att koka den och den öppnade och stängde som den skulle.
    Senast redigerat av Stekpanna den 2016-11-25 klockan 21:36.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    partille
    Inlägg
    19
    Medlem#
    10231
    har samma problem med min 9-3 SS-09. tänkte också fråga om det, men du han före. kan det va luft i systemet? tar en bra stund innan det kommer värme i kupen oxå?

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av johoolio Visa inlägg
    har samma problem med min 9-3 SS-09. tänkte också fråga om det, men du han före. kan det va luft i systemet? tar en bra stund innan det kommer värme i kupen oxå?
    Tar några minuter innan det sakta börjar komma värme i kupén, men det tar lång tid innan det blåser på ordentligt.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    8163
    Satte ni i originaltermostat eller pirat? Pirattermostater har en förvånansvärt hög felfrekvens så satte ni i en pirat så byt till original.
    /Johan

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Stekpanna Visa inlägg
    Redan ett par minuter efter att man startat motorn så börja den övre kylarslangen att värma upp, sen känner man också hur radiatorn blir varm. Ska det verkligen vara så?
    Nej, det ska inte vara så. Din termostat läcker, slangen ska vara helt kall tills dess man nått arbetstemperatur (om man startar från helt kall motor, och belastningen är sådan att den ska nå arbetstemperatur inom rimlig tid).

    Om det nu inte beror på felmontage av termostaten kan du prova att reklamera termostaten, eller köpa en med bättre kvalité.

    Läckande pirattermostater är ett mycket vanligt problem, och detta har inte med öppningstemperaturen att göra (så kontroll av öppningtemperatur i sjudande vatten säger inget för dessa fall).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    partille
    Inlägg
    19
    Medlem#
    10231
    det är nog nåt skumt med termostaten då, har aldrig bytt den under min ägo. ska känna på slangen och kylaren och se om min oxå blir varm.

    skiljer bra i pris iaf. speedparts 188:- Maptune 495:- båda ska va oe.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Satte ni i originaltermostat eller pirat? Pirattermostater har en förvånansvärt hög felfrekvens så satte ni i en pirat så byt till original.
    /Johan
    Jag köpte min från Speedparts, står att det är original men verkar inte så. Den ser inte riktigt ut som en original om man jämför med bilder, den är också "klenare" i konstruktionen än den som satt i.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Nej, det ska inte vara så. Din termostat läcker, slangen ska vara helt kall tills dess man nått arbetstemperatur (om man startar från helt kall motor, och belastningen är sådan att den ska nå arbetstemperatur inom rimlig tid).

    Om det nu inte beror på felmontage av termostaten kan du prova att reklamera termostaten, eller köpa en med bättre kvalité.

    Läckande pirattermostater är ett mycket vanligt problem, och detta har inte med öppningstemperaturen att göra (så kontroll av öppningtemperatur i sjudande vatten säger inget för dessa fall).
    Nyttig information. Tror jag monterade termostaten rätt, satte den likadant som den gamla och följde beskrivningen i WIS. Det sitter någon packning runt den delen som öppnas på den gamla termostaten som blivit vågig och slapp, så det är mycket möjligt att den läcker trots att den verkar öppna vid rätt temperatur i kokningsexperimentet. Kan även tillägga att motorn nu tar ännu längre tid på sig att värma upp med den nya termostaten, och den klarar inte att hålla tempen om jag motorbromsar längre sträckor...

    Citat Ursprungligen postat av johoolio Visa inlägg
    ska känna på slangen och kylaren och se om min oxå blir varm.
    Låter bra, intressant att se om vi har exakt samma problem.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Jag har nyligen skickat tillbaka en termostat till Speedparts därför att den inte var den beställda original, kom i Triscan-kartong.

    Felmonterad termostat syftade närmast på att termostaten inte satt mekaniskt där den skulle, eller klämts på något sätt. I vissa fall kan även termostaten gå sönder om den sitter vriden fel, detta pga. deformation från tryckstötar.

    Läckaget är alltså i själva ventiltätningen, och felkriteriet är varm kylarslangen trots att arbetstemperatur inte uppnåtts, så jag tror du jagar halmstrån - har inte råkat ut för att packningen varit problemet. Däremot kan man få problem med långsam motorvärme även om termostaten är hel, om man förbrukar värmen på uppvärmning av kupén - men då är kylarslangen fortfarande helt kall.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag har nyligen skickat tillbaka en termostat till Speedparts därför att den inte var den beställda original, kom i Triscan-kartong.
    Det står Triscan på min kartong också, då kan man undra varför det står att det ska vara original på deras sida. Fick du en original i utbyte eller pengarna tillbaka?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Pengarna tillbaka.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    partille
    Inlägg
    19
    Medlem#
    10231
    Jag va ute och kände på slangen efter ca 5min körning men den va ingen värme i den. Sen kom den upp i temp efter ca 15min. Men sen stod jag på tomgång några min och då sjönk tempmätaren ner lite. Så jag antar att min termostat är kass?. Då vet man att man inte ska köpa termostat på speedparts.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Jag vet inte riktigt hur du kommer till slutsatsen att termostaten är kass, som jag läser det har du inte sett någon värme i kylarslangen innan den kom upp till arbetstemperatur?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Jag har en ny termostat i min 9-3ss dock från Mekonomen och den beter sig bättre än den som satt ifrån början för pga att den var trasig dock hehe. Men Fortfarande seg upp i temp men kommer upp i temp iaf. Ringde Även maptun och fick till svar att dessa bilar är sega att komma upp i temp. Pratat med Nordic och fått svar att det är.ett otroligt bra kylsystem på dessa bilar också. Men skulle vara kul ifall nån köpte en original och satte i i dessa bilar. Och sen säger att de blir ett bättre resultat. Tills dess åker jag vidare på min från Mekonomen. Men visar det sig att de blir bättre så kommer jag köpa en ny direkt

    Mvh

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Varför bara inte känna på kylarslangen om den blir varm innan motorn kommit upp i arbetstemperatur istället för att spekulera?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Du får gärna förklara varför man skall göra det och vilken.slang den på vänster eller höger sida?
    Vi är många som inte är mekaniker här inne och behöver lite hjälp på traven

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Gryt
    Inlägg
    171
    Medlem#
    7435
    Har ni kollat här?
    Jag bytte till "original" från maptun!

    http://forum.saabturboclub.com/showt...re-9-3-2-0t-08
    Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Har ni kollat så vattenpumpen verkligen pumpar som den ska samt att det inte är skit i kylsystemet. Termostatens uppgift är ju att öppna sig vid 82 grader för att kyla ner. Så att bilen inte går upp i temp torde ligga nån annanstans... Eller cyklar jag runt nu

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av gnodan Visa inlägg
    Du får gärna förklara varför man skall göra det och vilken.slang den på vänster eller höger sida?
    Det beror på hur du ser det...

    Det är den utgående slangen från motorn, i närheten av termostaten, vilket är den stora slangen som landar i toppen av kylaren på i stort sett alla bilar oavsett märke. Också, med några få undantag ska den vara kall tills dess att termostaten öppnar.

    Är den varm innan termostaten (vilket för moderna Saabar normalt ska vara 89 grader) öppnar så försvinner det värme till kylaren istället för att snabbt värma upp motorn till arbetstemperatur.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Okej detta ska jag kolla

  20. #20
    Jag ska beställa en original termostat från Maptun och skicka tillbaka den jag köpte och monterade från Speedparts. Återkommer med resultat senare i veckan.

    Efter att ha läst lite i WIS så hittade jag följande (gäller B207): "Termostaten är monterad på kylarvätskekretsens retursida, vilket underlättar motoruppvärmning och minskar cykliska variationer i kylvätskans temperatur". Termostaten är alltså monterad på retursidan, men slangarna och kylaren ska väl trots detta inte bli varma innan motorn uppnått arbetstemperatur och termostaten öppnat?

    Bifogad fil 5543

    1 användare gillar detta inlägg

    bka


Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byte av termostat och insättning av motorvärmare NG9-3 B207 -05
    Av Röd saab turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-02-01, 20:23
  2. [LÖST] Får inte upp motorn i arbetstemperatur B207
    Av olofa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-12-23, 17:08
  3. 9-5: Låg temp, trots nybytt termostat och tempgivare
    Av ullberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-08, 15:15
  4. 9-3 1,8t Bio Power blir inte varm trots ny termostat!
    Av Alexander B i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 21:31
  5. 9000i -89 låg motortemp trots nybytt termostat.
    Av efji i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-10-19, 21:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •