Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Dielektriskt fett till DI-kassetten

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2

    Dielektriskt fett till DI-kassetten

    Hej!

    Brukar ni smörja in DI-kassetten med dielektiskt fett som mannen i videon (15:40 in i videon) nedan gör?

    Har tidigare år haft bilen inne på service och nu när jag byttes stift så ser jag inget spår av något fett på spolarna. Men anar att det i alla fall inte borde skada att ha på det?

    https://m.youtube.com/watch?v=vly7LN...ature=youtu.be

    /David

  2. #2
    Jag brukade göra det (har inte DI i min V6). Utan fett finns risken att gummit längst ner bränner fast på stiften och då går det sönder när man lyfter ur DI:n.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    Nix, det var nytt för mig. Jag har aldrig varken hört talas om eller använt fett där. För min del har det gått bra ändå under ca 50.000 mil med Trionicmotorer.
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Har för mig att det är den här Saab rekommenderar

    http://www2.dupont.com/Lubricants/en...e_H58513_1.pdf

    EDIT: Krytox såldes tidigare på tub av Saab med artikelnummer 3019312, men detta verkar inte finnas kvar, eller så har det bytt artikelnummer.
    Senast redigerat av SaabJohan den 2016-10-31 klockan 01:09.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Jag har aldrig gjort det, men det är T5 och T7-kassetter, inte T8, där lösningen inte är tätad utan ventilerad ner till stiftet. Tidiga T5-kassetter hade en extra packning mitt på repektive rör som tätade, men jag har bara sett några enstaka kassetter med detta - troligen upptäckte någon att det fungerade lika bra eller bättre utan.

    Om det är T5 eller T7 så kan du nog strunta i det, har inte sett något problem med bränt gummi på kassetten, någon gång har jag sett marginell svärtning på stiften men aldrig några funktionsproblem. T8 vet jag inte.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2
    Grymt med så många bra svar. Som jag förstår det kan det alltså förhindra att DI-gnistan bränner gummitätningen.
    Har också läst att Saab själva har rekommenderat Krytox, men som SaabJohan påpekar så verkar det ha utgått.
    Jag hittade istället detta fett som låter som att det borde fungera:
    https://www.marindemontering.se/batm...ter-tandkablar

    Jag har en Saab 9-3 1.8t BioPower från 2008 så antar att det är T8?

    Av era svar låter det dock som att jag faktiskt skulle kunna skippa fettet. Ändock intressant att diskutera för- och nackdelar.
    Saab 9-3 1.8t BioPower 2008

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Låter som du hittat ett lämpligt fett och du vill smörja, det gäller ju att använda rätt sak på rätt plats så undvik klarinettfett
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Fiolito Visa inlägg
    Grymt med så många bra svar. Som jag förstår det kan det alltså förhindra att DI-gnistan bränner gummitätningen.
    Har också läst att Saab själva har rekommenderat Krytox, men som SaabJohan påpekar så verkar det ha utgått.
    Jag hittade istället detta fett som låter som att det borde fungera:
    https://www.marindemontering.se/batm...ter-tandkablar

    Jag har en Saab 9-3 1.8t BioPower från 2008 så antar att det är T8?

    Av era svar låter det dock som att jag faktiskt skulle kunna skippa fettet. Ändock intressant att diskutera för- och nackdelar.
    Det går att få tag på Krytox även om inte Saab säljer det, finns ex. på amazon i USA men fraktkostnaden blir löjligt hög för en tub

    https://www.amazon.com/DuPont-Krytox...rds=krytox+gpl

    GA Lindberg är annars svensk importör, men finns ingen information på deras hemsida om vart man ska vända sig om man vill köpa.

    Krytox innehåller tillskillnad från alternativen varken silikon eller petroleum, och är heller inte brännbart.

  9. #9
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Fiolito Visa inlägg
    - Av era svar låter det dock som att jag faktiskt skulle kunna skippa fettet. Ändock intressant att diskutera för- och nackdelar.
    WIS prosedyre for skifte av tennkassett beskriver bruk Krytox, mens prosedyren for skifte av tennspole ikke inkluderer bruk av "noe stoff".
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Nu har jag tittat igenom tändkassettsbyte för röda och svarta. Instruktionen att använda Krytox 205 GPL vid byte finns bara för 9-5:s svarta, inte 9000:s röda.

    Däremot, i 9000 DI/APC-boken, 2:6 (88-93), finns en särskild instruktion (på motstående sida till instruktionen för byte av tändkassett) för hur man renoverar gummitätningen för det fall att den kärvar mot tändstiften, men detta gäller enbart tidiga kassetter (serienummer under 114000). Det finns flera försiktighetsåtgärder i samband med detta, det poängteras att detta bara ska utföras en gång under kassettens livslängd och att kassetter som är smorda med detta ska "märkas med en röd färgklick på kassettens underdel vid kontaktstycket".

    Instruktionen i DI/APC-system-boken (som då visar en bild på varianten med navelsträng) säger att fettet, vilket benämns "antifriktionsmedel Krytox 205 GPL", ska läggas i ett tunt lager på tändstiftets isolator, sedan ska man dra tändstiftet upprepade gånger fram och tillbaka tills dess att fjädern i tändkassetten orkar trycka ut tändstiftet utan hjälp.

    Renoveringsanvisningen saknas som kompanjon till senare beskrivningar av tändkassettsbyte.

    Så, det verkar som syftet med medlet inte är för att hindra att gummit bränns utan för att hindra skador om gummit fastnar. Med tanke på att man relativt tydligt indikerar att detta inte är en normalåtgärd på röda (och bara innan T5), utan något som bara ska göras under vissa omständigheter, så fortsätter jag nog att låta bli fett.

    Med tanke på hur glatt isolatorn är i alla normala fall så har jag svårt att tro att friktionen är ett stort problem i normalfallet. Är stiftets isolator nersmält är det en annan sak.

    Såvitt jag kan se är plast- och gummidelarna samma på röda och svarta kassetter. Om man ska spekulera i varför man gjorde denna ändring så skulle man möjligen kunna tänka sig att tänka sig att högre effektuttag kan vara vanligare på 9-5 och därför risken för skadade tändstift är högre, alternativt att man vill ha ner skaderisken när det är mekaniker som inte förstått att man ska dra kassetten rakt upp som byter tändkassetter.
    Senast redigerat av Långmilare den 2016-11-01 klockan 10:19.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Min lev hade tidigare ett fett som var avsett att användas på samma sätt, hittar inte på det nu och minns inte fabrikatet heller. Har mailat så får vi se om de hittar på det.
    Jag kan dock inte påstå att det är nåt jättestort problem. Vissa tändkassetter kan fastna nå makalöst men jag har aldrig upplevt att just saab hör till dem.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Summa kardemumma är att krytox är ett dielektriskt fett och används för att skydda höga strömmar att "läcka ut". Det kan ju räcka med lite smuts, sot eller vad som helst för att gnistan ska vandra andra vägar och med detta på stiftet undviker man strömvägar ut genom stiftet på fel väg. Permatex har nån konsumenttub, Standard Motors också och de jag var inne på var Beru . Av nån anledning är det stoppat av kemikalieinspektionen i sverige så det måste innehålla nåt väldigt speciellt eller så har de inte dokumenten i ordning. (min lev alltså) Artikelnumret på beru fettet är ZKF01. Går säkert att köpa nån annanstans.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Nja, det viktigaste för att hindra strömmen att ta gå på utsidan är nersmutsning. Det viktiga är alltså att porslinsisolatorn är ren (avståndet ovanför gummipackningen räcker bra under normala omständigheter), att smeta på något hjälper inte om det finns smuts där (och behövs inte om det är rent). Och luft är en bra isolator.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Angående fett på "spenarna" till kasetten...

    Har en kasett (ver 3.7) som inte har gått så långt men några år gammal men ändå gav misständningar. Var inte riktigt beredd att ge upp på den än. Köpte den ny och man är lite snål. Köpte ett fett från Beru som var gjort för ändamålet, att sättas på tändspolar/stift. Och det är nu i höst/vinter som den krånglat mest vid kallstarter. Gjorde rent gummit med alkohol och la på fett på stiften (vid porslinet) och nu har motorlampan varit släckt i flera dagar trots att vädret blivit sämre med kyla o väta.

    https://www.beruparts.eu/find-my-par.../zkf01.pd.html


    /D

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

Liknande ämnen

  1. Fett till drivknut
    Av wahlter i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-26, 18:49
  2. Problem med kontakten till DI-kassetten
    Av heffaklump i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-09-16, 15:38
  3. [LÖST] Vad för storlek på torx till tändkassetten
    Av salkin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-19, 21:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •