Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Demontera cigarettuttag og9-3

  1. #1
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197

    Demontera cigarettuttag og9-3

    Hej

    Jag försökte här om dagen ta ut cigarettuttaget ur bilen för att lampan är trasig och behöver bytas Jag lyckades aldrig lista ut hur den gröna lamphållaren satt fast i uttaget så jag avbröt arbetet för att inte riskera att ha sönder ngt.

    Uttaget i sig verkar bara vara fastklickat i panelen, så det har jag fått löst, men det går inte att ta ut så länge lamphållaren sitter kvar på sidan.Jag har prövat med en tång, samt att lirka med fingrarna, men jag vet inte åt vilket håll man ska dra/trycka. Ska man dra bakåt eller framåt eller är det något som ska "klämmas ihop" innan den släpper?

    I brist på bättre vetande gav jag mig på den lilla torx-skruven inne i uttaget och då ramlade något ner innanför panelen, så jag hoppas genom att demontera uttaget, kunna återställa allt som det var, samt byta lampan.

    Jag har sökt på nätet men inte hittat något som stämmer in på mitt problem. Tacksam för ödmjuka och informativa svar.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Kollade i WIS.

    Du ska demontera den högra sidopanelen på sidan, alltså där du har fötterna som passagerare..

    sen dela kontaktstyckerna sen trycka ihop "clipsen" och trycka ut tändaren bakifrån.

    skruven du lossade är för att demontera själva tändaren.
    Inte omöjligt att du får byta uttag nu helt eftersom skruven lär säkert fattas

  3. #3
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Tack för en tydlig instruktion. Jag var inne på att panelen behövde lossas, men försökte som vanligt fuska. Suck.

    Nåväl, det jag tror jag saknar är ena kontaktstycket, skruven har jag kvar, men det den skruvar i, har ramlat ner. Lossar jag panelen kanske jag hittar det igen. En får hoppas.

    Annars kan jag passa på att ställa en följdfråga, är det samma sorts lampa i uttaget som hos strömställaren för ljuset? Jag behöver nämligen byta båda och strömställarens är ju "mini-wedge" glassockel, men uttagets lampa ser färgad ut, eller är det kanske bara en "skärm" för lampan inuti?

  4. #4
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Så för att knyta ihop säcken i denna tråd, samt eventuellt hjälpa en framtida medmänniska, så ska jag redogöra för hur det gick till att byta detta.

    När panelen och prylfacket är bortmonterade, så ser man uttaget tydligt. Och jag hittade snart även det lilla mässingsbleck som utgör anslutningspunkten för pluskabelns kabelsko, liggandes löst nere vid växelreglaget. Efter att ha fiskat upp den ser jag att skruven (en torx typ T7 eller däromkring) i uttaget gängar i blecket och det var det som hade lossnat när jag skruvat loss skruven. Svar på den frågan alltså. Minuspolen sitter fastgjuten i cigarettuttaget.

    Däremot var det inte så enkelt att lossa lamphållaren på sidan, som ju behöver tas loss på plats innan uttaget kan tas loss. Så jag spräckte ändå, trots mina idoga försök att INTE spräcka plasten, med lampa och med händer från båda håll, men efter att lamphållaren ändå lossnat kunde jag ta ut uttaget. Jag skruvade dit messingsblecket igen och bytte lampan. Det visar sig att det är en vanlig "mini wedge" (har inte den korrekta beteckningen här nu) men med en grön liten plasthätta. Denna gummiliknande hätta var i mitt fall redan lite sprucken och det gick inte att få av den, för lampbytet till den nya lampan utan att den gick sönder en del.

    Så efter att ha återmonterat uttaget i bilen, superlimmat dit den spruckna lamphållaren, kopplat in allt, samt återmonterat inredningen, så har jag nu ett fungerande uttag igen MED belysning. Dock är inte ljuset helt grönt eftersom "färghättan" delvis ramlat isär.

    Däremot kan jag för allt i världen inte förstå hur själva lamphållaren ska, både lossas och fästas, på plats bakom panelen. Inte ens när jag hade uttaget löst i min hand, kunde jag begripa hur jag skulle dra/trycka för att enkelt och säkert få den att släppa när uttaget är på plats. Skulle jag göra om det igen, skulle jag försöka klämma på hållaren samtidigt som jag drar den "bakåt" (i bilens färdriktning) men jag har ingen aning om det är rätt. Kanske är det bara gammal och spröd plast som inte tål att belastas?

    Förhoppningsvis behöver jag inte byta lampa några fler gånger, så jag låter det nog vara som det är nu, tänkte ev dutta lite grön färg på lampan för att få det mörkare, men det är inte så viktigt. hade jag vetat att det var så mycket jobb för en lampa hade jag låtit bli, men man vill ju att allt ska funka på bilen.

    Tack för all hjälp!

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Koppla in konstantström på cigarettuttag OG9-5
    Av Pellon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-01-03, 23:49
  2. [LÖST] Demontera original intercooler OG9-5
    Av Palle 9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-17, 21:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •