Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: OG9-3 Aero - Dilemma...renovera motor eller inte...(kamkedjor, oilsludge, koppling)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154

    OG9-3 Aero - Dilemma...renovera motor eller inte...(kamkedjor, oilsludge, koppling)

    Hej, har ett dilemma.

    Kedjorna är tokslut på vår 9-3 Aero 01 och den skriker vid start (troligen innan oljetrycket spänner balanskedjan), och maler sen vid gång. Oilsludge och bilen drar en liter olja på 500mil c:a, och puffar blått vid start på morgonen, majonäs på stickan, utom på sommaren. Kopplingen har kort dragläge vilket gör bilen lite svårkörd i stadstrafik.

    Men...allt annat funkar på den, fin inredning, AC kyler, rosten är ingen katastrof men den finns, och jag får beröm för looken:



    Min tanke är nu att hoppas på att den tickande bomben inte briserar innan julledigheten...och då börja plocka med bilen:

    Tanken är att hänga upp motorn och lossa drivlinan och spindellederna för att kunna förflytta motorn tillräckligt i sidled för att kunna få dit en ny kompett kamkedjesats (och göra rent så mycket jag kan).

    Fråga1. Bör jag också satsa på att lyfta av toppen och ta ur kolvarna för att kunna få bort koksen på ringarna? (Eller är ugnsrent och RME i cylindrarna en möjlighet? WD40 look alike)
    Fråga2. Är det lämpligt att göra det med blocket kvar i bilen, eller måste motorn ur? (Skiter björnen i skogen i.o.f.s., men ändå det går ju göra med motorn kvar...)
    Fråga3. Om den måste ut, kan jag ta hela drivpaketet uppåt utan att lossa subframen (saknar billift)?

    Alla kommentarer välkomna.
    Senast redigerat av jowin den 2016-10-29 klockan 16:13.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Den första frågan är om du ser dig själv åka omkring i bilen om två år. Är svaret ja, bara att sätta igång, jämfört med årskostnaden på en ny bil är det ändå billigt.

    Förhoppningsvis har du ingen oil-sludge, hög oljeförbrukning behöver absolut inte betyda oil-sludge. Den största faktorn rörande oil-sludge är vevhusventilationen, hur står det till med den?

    Sedan, om man tar bort så lite som möjligt riskerar man att ha sönder så lite som möjligt...

    Att börja med WD40-metoden är väl högst lämpligt, om man har tid, för att åtgärda oljetörst. Då får man också svaret på om det verkligen var det som vart felet, stannar oljan kvar (man kan väl alltid hoppas?) så har man sparat mycket jobb.

    Är du säker på att tjutet inte kommer från drivremmen (eller dess spännhjul, om de inte bytts i samband med drivremsbyte)?

    Däremot får du ta reda på var molandet kommer från, så det inte är ett lager du missat?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Jo, jag ser mig nog i denna bil i ett eller två år till. Vill att nästa kärra blir en elbil, ren el.

    Jag ska ta mig en kik på kamspännaren imorgon, men jag är rätt säker på att kedjorna är det som maler. Kommer från den sidan av av motorn, upp vid kamdreven. Visst det kan ju vara kamaxellagren, men är det vanligt?

    Jag känner väl så att ska man gå på med WD40 så bör tråget ner i samma veva för att kika på silen och då måste väl motorn lossas? Då är man liksom på gång.

    Att det är fukt i vevhuset, mycket dessutom, är ställt bortom allt tvivel. Majo på stickan talar sitt tydliga språk.

    En given åtgärd är att uppdatera vevhusventilationen.

    Du tycker alltså WD40 (jag säger RME då), och sen se över VHV som första åtgärd.

    VH

    /Johan

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Kollade spännaren för kamkedjan...21-22mm (Svenskt rekord?). Två kontroller med samma resultat. VH/Johan
    Senast redigerat av jowin den 2016-10-30 klockan 19:20.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999
    Det går bra att göra med motorn kvar i bilen. Ungefär lika mkt jobb som att ta ur den dock.
    Det går utmärkt att ta motor med låda uppåt.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    För att få en uppfattning om hur olja kommer in i förbränningsutrymmet så gjorde jag en hemgjord catchtank för vevhusventilationen som jag ska köra med några dagar eller så:



    Blir det inget oljesöl (av volym), så får jag söka annan lösning på var olja tar vägen. Turbo står väl näst på tur att kika på i så fall (lagersats ligger i garaget...om det visar sig behövas). Annars är det väl kompprov som gäller, och ger inte det något så får man väl grubbla på ventiltätningar. Bilen puffar blått vid första växlingen då den stått över natt kan tilläggas...och luktar då förbränd olja. Vid varmkörd bil finns ingen oljerök eller lukt.

    Har också malande ljud i toppen (högre vid varmkörd motor). Är det lösa lager (skålar) till kammarna, eller är överfallen själva lagren?

    VH/Johan
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av jowin den 2016-11-06 klockan 22:19.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Kollade i "catchtanken" nu ikväll efter c.a 50km, och däri fanns c.a 1-2 matskedar klar vätska (kondensvatten),
    Men ingen olja... Kör ett tag till så jag får lite mer underlag att utgå från. Vh Johan

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Finns spännare till kamkedjan som går ut 21mm vet inte om de var en uppdatering av SAAB för att öka livslängden på kamkedjan. På min 9-5-00 sträckaren ute 21mm och kedjan slapp så den fick att dra ca 30mm uppåt å neråt. Är sällan att kolvringarna är utslitna utan just att de fastnar i inre läget. Vilket ökar oljeförbrukningen. Så gör kompprov/leak down. Så vet du om komptrycket försvinner i ventilerna eller ner i vevhuset. Men de blir en ond spiral ju fler kolvringar som fastnar ju mer koxar de nere i tråget och kanaler. De som knackar i din topp är troligtvis kamkedjan som slår mot plasten i ventilkåpan. Brukar låta värre på tomgång. Kammarna sitter i frästa säten i toppen men lösa överfall. Lossa ventilkåpan å titta ner på kammar och kedjor så får du direkt en uppfattning om hur de ser ut. kan även va en hyraulisk ventiltryckre som väsnas, de blir slitna/igensatta med åren och väsnas ibland några minuter vid uppstart för att sen tystna.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Vittjade "catchtanken" efter 150km. och så här såg det ut:



    Den oljesörja (majo) som finns i flaskan hade förbränts om den inte fångats i flaskan.

    Om man tänker sig 30ggr innehållet i flaska så är vi på 450mil. Då hade vi haft c:a 1-2dl i flaskan max, men bilen tar mer olja än så upplever jag.

    Var tar T7 motorer olja annars om det inte är VHV. Det är ju en AERO så Mitsubishi-visp i den. De brukar väl inte elda olja.

    VH/Johan
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av jowin Visa inlägg
    Var tar T7 motorer olja annars om det inte är VHV. Det är ju en AERO så Mitsubishi-visp i den. De brukar väl inte elda olja.
    Ett av de normala problemen om vevhusventilationen inte fungerar är att det då resulterande övertrycket i vevhuset får oljan i turbons lager att istället för att rinna tillbaka till vevhuset via returen/dräneringen istället pressas ut i förbipasserande luft, detta oavsett turbons skick.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av jowin Visa inlägg
    Kollade spännaren för kamkedjan...21-22mm (Svenskt rekord?). Två kontroller med samma resultat. VH/Johan
    Det där låter som du mätt på ytterkant istället, blir några mm extra då: http://forum.saabturboclub.com/showt...str%C3%A4ckare
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av jowin Visa inlägg
    Var tar T7 motorer olja annars om det inte är VHV. Det är ju en AERO så Mitsubishi-visp i den. De brukar väl inte elda olja.
    Dom trycker oljan förbi kolvringarna och upp i förbränningsrummet. Fastkoksade kolvringar är mer eller mindre standard på dåligt servade T7-motorer.
    Sök på "WD40-metoden".
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Ska börja med att riva bort oljefällan o slangarna till VHV och rengöra. Sen köra till jul och se vad det ger i fråga om oljeförbrukning.

    Måste sen i vilket fall som byta kamtransmissionen och då åker ju tråget ner, vilket är ett bra läge för WD40, men jag tänker fylla cylindrarna med ugnsrent till att börja med. Löser sot mycket bättre. Sen diesel till det stannar kvar och därefter våtdamsuga kolvtoppen i omgångar med dieselsköljning genom en tunn slang i tändstifrshålet.

    Ska innan jag drar igång besikta topp, och är lagren risiga så måste jag ju byta den, och då tar jag givetvis ur kolvarna och rengör ringarna.

    Vh Johan

  14. #14
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Ja kan väl tycka att det är bättre att lyfta paketet rakt upp med lådan. jag bytte precis allt! okade inte med mer fel i just motorn.

    Jag tog ur motorn.
    Bytte toppackning, kolvringar, putsa till spisen, byte ventiltätningar (6 av dem var spruckna), kedja all inklusive,, pluggade balanskedjan, tändstift, nya oringar, packningar, packboxarna byttes, putsa till oljepumpen som var repig, rensa sumpen. alla packningar och oringar byttes givetvis. ,vev och ramlager.

    Målade motorn silver-

    bytte koppling, tog 30 min när allt var på backen. skorrande back försvann!!!

    Högst tog det 3 dagar. och då var jag så noga att ja titta 10 gånger om jag gjort rätt.
    Kan säga att jag är 100% nöjd med allt.

    vill du ha hjälp så säg till.

    Min motor hade gått ca 22000. och allt var totalt slut. läckande packbox,koksande ringar, toppackningen var av på 2 ställen, repig pump, osv.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Min motor hade gått ca 22000. och allt var totalt slut. läckande packbox,koksande ringar, toppackningen var av på 2 ställen, repig pump, osv.
    Det där är nästan en prestation på en B2x5-motor. Paj vevhusventilation, trim och/eller för löst dragen topp och gått med för lite vatten?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Fanns ingen vevhus uppgraderad, bilen spruta ut vit rök kraftigt, inget trim, men några bultar satt inte sådär jätte hårt. ringarna såg ut som fasen, fick slipa bort kokset, och mycket skit i oljetråget. Undrade om jag skulle kasta motorn rakt ner i containern, men lyckades rädda den.

    tror faktiskt ja gjorde en tråd för ett tag sen om just denna motor som låg ute, antingen serva eller kasta.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av toorp den 2016-11-10 klockan 14:32.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  17. #17
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det där är nästan en prestation på en B2x5-motor. Paj vevhusventilation, trim och/eller för löst dragen topp och gått med för lite vatten?
    Inte svårt alls. Dåligt servad med billig olja, aldrig bytt kylvätska och/eller fyllt på med fel glykol, många kallstarter och korta körsträckor.
    Jag har sett folk döda en motor på mindre än 10.000 mil utan att ens försöka.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Ja kan väl tycka att det är bättre att lyfta paketet rakt upp med lådan. jag bytte precis allt! okade inte med mer fel i just motorn.

    Jag tog ur motorn.
    Bytte toppackning, kolvringar, putsa till spisen, byte ventiltätningar (6 av dem var spruckna), kedja all inklusive,, pluggade balanskedjan, tändstift, nya oringar, packningar, packboxarna byttes, putsa till oljepumpen som var repig, rensa sumpen. alla packningar och oringar byttes givetvis. ,vev och ramlager.

    Målade motorn silver-

    bytte koppling, tog 30 min när allt var på backen. skorrande back försvann!!!

    Högst tog det 3 dagar. och då var jag så noga att ja titta 10 gånger om jag gjort rätt.
    Kan säga att jag är 100% nöjd med allt.

    vill du ha hjälp så säg till.

    Min motor hade gått ca 22000. och allt var totalt slut. läckande packbox,koksande ringar, toppackningen var av på 2 ställen, repig pump, osv.
    Hur fick du motorn så ren och målad och allt på 3 dgr bara ?? Målade du även grenrör, eller bytte du till nytt?

    Grymt imponerad. Var bor du? VH /Johan

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Hej, monterade av ventilkåpa idag (två skruvar till den helt lösa, uppgängade), hittade sen två lösa överfall på kammarna (oljekanalsskruvarna gick att lossa men fingrarna, avgassida).

    Sen är väl inte lagren i överfallen någon höjdare...:



    Själva kedjan o drev ser väl rätt ok ut:



    Kedjan är ju inte farligt slapp heller...:

    https://www.youtube.com/watch?v=aDNdn2ZvBpY

    Kan också meddela att "J-rören" var helt täppta båda två, men efter varmluftspistol, lite brasa, och rensning så är de nu rena igen.

    Blåste också lite i slang från ventilkåpa till oljefälla och då bubblade det i sumpen då jag hade tummen för slangen till kobran. Blåste jag i kobraslangen och och hade tummen för slangen till ventilkåpan bubblade det också. Blåste jag i slangen från ventilkåpan utan att blockera kobraslangen så kom luften ut där utan att det bubblade i sumpen. Vita ventilen var öppen i båda riktningarna. Kokte den och blåste och knackade på den, men den gick inte att få fart på, så jag fick hämta en fungerande från den andra 9-3:an (avställd).

    Ska varmköra imorgon och då avgöra om den blev nåt tystare, nu när överfallen är dragna. Vevhusventilationen verkar ok nu eller vad tror ni?

    VH/Johan
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av jowin den 2016-11-12 klockan 17:23.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154
    Marginellt tystare från toppen, lite kanske, men det kan vara placebo...

    Måste åka lite till, får se i veckan.

    /J

Liknande ämnen

  1. Renovera motor eller köpa ny?
    Av Dozan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-01-09, 16:33
  2. Smidda eller T5-kolvar i Oilsludge-drabbad T7-motor?
    Av spawn81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-10-14, 11:15
  3. byta eller renovera motor :confused:
    Av mange39 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 20:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •