Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Byte bränslepump OG9-5, komplett eller lös pump?

  1. #21
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 921
    Man kan inte montera ventilerna på det viset. Du får skarva med slang istället. Dylik plastslang ska monteras i kallt tillstånd med presstång. Man ska inte värma slangen och krångla med att försöka få dit nya ventiler i bef plastslang. Man riskerar bara läckage. Vanlig 8mm bränsleslang har bra passform på plastslangen så det är bara skjuta på så det överlappar ordentligt och klamra så fungerar det.

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av pacmyc Visa inlägg

    Några tips på fråga 2?
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1528521

    Såhär gjorde jag. Dåliga bilder samt förklaringen kan säkert göras bättre men möjligt att du förstår ändå.

    Om detta är sämre eller bättre mot att skarva med slang o klammer låter jag vara osagt. Det är då tätt iaf än idag.

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Sedan är ju frågan varför man vill byta backventilerna? Den vanligaste verkar vara att man har haft sönder dem i samband med bensinpumpsbyte, men jag skulle inte byta dem bara för att, om de är trasiga avslöjas genom att den inte håller trycket efter avslag, men dessa problem r ovanliga, har aldrig bytt någon av dessa ventiler någonsin.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av SkrotSaaben Visa inlägg
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1528521

    Såhär gjorde jag. Dåliga bilder samt förklaringen kan säkert göras bättre men möjligt att du förstår ändå.

    Om detta är sämre eller bättre mot att skarva med slang o klammer låter jag vara osagt. Det är då tätt iaf än idag.
    Du har i princip byggt en "presstång". Riktigt smart. Skall komma ihåg det sättet.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Sedan är ju frågan varför man vill byta backventilerna? Den vanligaste verkar vara att man har haft sönder dem i samband med bensinpumpsbyte, men jag skulle inte byta dem bara för att, om de är trasiga avslöjas genom att den inte håller trycket efter avslag, men dessa problem r ovanliga, har aldrig bytt någon av dessa ventiler någonsin.
    Jag har under en längre tid misstänkt att backventilen är kass (http://forum.saabturboclub.com/showt...artad-OG9-5-03), så tänkte passa på att byta den nu när jag ändå fått loss den från pumpen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Man kan inte montera ventilerna på det viset. Du får skarva med slang istället. Dylik plastslang ska monteras i kallt tillstånd med presstång. Man ska inte värma slangen och krångla med att försöka få dit nya ventiler i bef plastslang. Man riskerar bara läckage. Vanlig 8mm bränsleslang har bra passform på plastslangen så det är bara skjuta på så det överlappar ordentligt och klamra så fungerar det.
    OK.. jag tänkte på det men vågade inte riktigt med tanke på trycket.. Men säger du att det håller så kanske jag ska testa det då..

  6. #26
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 921
    vanlig normal bränsleslang som säljs idag är ju klassad för 8-10Bar allt som oftast. Men ta bra kvalitet, gates eller liknande.

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Ett sista test innan jag tar sönder den befintliga anslutningen mellan slang / backventil;

    Med backventilen urdragen ut pumpen borde man väl kunna lossa soppaslangen på ingångssidan av soppafiltret och blåsa i den?
    Fungarar den så bör det bli stopp..?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bränslepump OG9-5 Aero -08 Passar pump avsedd för Biopower? Svar: Nej
    Av jem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-09-18, 19:25
  2. Byte av subframe komplett med hela framvagnen från en -00 9-5 till en -03 9-5
    Av fjalium i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2018-04-01, 13:19
  3. Byta bränslepump på 9000, hur gör man och var köpa pump?
    Av Moto-XXX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-09-06, 23:13
  4. Byte av strålkastare (komplett) 9000
    Av aeromagnus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 11:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •