Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: mutterproblem bensinpump 9000 (saab givetvis)

  1. #1
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 693

    Cool mutterproblem bensinpump 9000 (saab givetvis)

    Hat läst, fixat verktyg, slitit, vridit och fösökt svära loss hållar mutter för byte av pump i min fina 97.a, fick hjälp på forumet att mäta fram felet, tack!
    ska även loss med den beggade pumpen ur en tigersågssöndersågad tank och allt sitter så ändå in i h**
    fösökt borra sönder ring men njaa
    Har dragit sönder både verktyg o mutter, fick hem ny mutter från allas år Speedparts inom 36 timmar så det finns
    har nån lyckats fixa ett sånt här problem?
    tack
    Martin

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 192
    Medlem#
    8758
    Den utsågade pumpen gräver och bräcker man bort ringen. Du kommer att få problem att hålla emot för att vrida på den. Jag skulle nog använda plåtsax och klippa sönder alla delar runt omkring som jag kom åt.

    Den som sitter i tanken, det hjälper lite om man tar en stor flatmejsel och bänder mellan ringen och tanken så man får gummipackningen (vilket är vad som låser det hela) att röra sig lite (ringen lätt oval när man bänder) så den släpper bit för bit, om du ändå ska offra ringen så kan du klippa upp den bå två ställen med några cm emellan (välj plats så du kan använda tankavdragaren på resterna av ringen sedan - ringen kommer inte att släppa helt), för att sedan bryta bort den biten.

    Man behöver gnaga sig ner en bit med något vasst (jag använde en sidavbitare) för att komma nästan hela vägen ner till gummipackningen, sedan fick jag bort ett segment av ringen med en svetstång, därefter dög avdragaren för att lyckas vrida bort resterna av ringen. Det blev kosmetiska skador på tanken i form av märken efter skruvmejseln som jag bände mellan tank och ring, men dessa kommer i gängan ovanför själva inneslutning och påverkar inte funktionen, samt döljs av ringen efter montage. I mitt fall så skulle jag inte spara tanken så jag brydde mig inte, men det visade sig att tanken skulle tålt mycket mera våld än jag utsatte den för, risken för att försvaga eller störa tankens funktion med en flatmejsel mellan ring och tank uppifrån ser jag som obefintlig.

    Torka rent, dammsuga och skydda mot spill vid lämpliga tidpunkter såklart.

    Det hela tar en bra stund att göra.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 693
    Heureka!
    vad vore livet och hobbyn utan vänner. Så mycket sämre!
    min mekduktige solstadägande granne kom förbi för han tyckte inte om att ge upp, så med united power fixade vi det
    jag höll ringen i spänn medan han knackade på en rätt placerad dorn, då lossnade ringen!
    få se om nybeggade pumpen funkar, i varje fall är ringen invaslininad så att nästa byte bör enklare
    det blir morgondagens utmaning
    nu väntar tacopaj, sallad och lite maltdryck!
    go helg och tack för alla tips!

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. byter bensinpump saab 9000 nu fundering
    Av 5xaero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-23, 16:42
  2. el-fel bensinpump 9000 -96 2.0t
    Av Widde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 15:54
  3. Bensinpump 9000 CSE
    Av AxlSam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 18:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •