Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Avgassystem rostfritt

  1. #1

    Avgassystem rostfritt

    Hej,

    Kom över ett rostfritt system till SAAB 9-5 aero -02 för ett par år sedan som Bildelmonteringen hävdar skall passa på min bil. Nu har jag mätt det och det är ett 2" i röret (cirka 5.1cm på skjutmåttet).
    Det gamla är ju 2.25" och helst kanske man ska ha 2.5".

    Nu sitter man med ett 2" och de passar i konen från flexröret, men hur kommer det att fungera? Skitslö bil eller rent av skadligt?
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 747
    Medlem#
    4458
    Någotdera av dom två alternativen. Det beror på vad det är för program i den. Är det ett original aeroprogram i den, så är det väl inte riktigt lämpligt. Å andra sidan så ska det enligt många inte göra så stor skillnad med grovleken efter downpipe/kat. Downpipe och kat är absolut viktigast. Är det däremot något värre trimprogram så kanske det är ännu mera olämpligt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Nu byter vi KAT pga fel på tändkassett. Den sista lambdan varnar efter typ 10 mil och den är ju 2.25 samt flexröret som kommer på är 2.25
    Inga trim på den utan orginal med uppgradering av programvara från ÅF, men mest för att se om det var KAT som var trasig.

    Frågan om man skall testa. Tappar jag 5HP så gör det inte så mkt bara den inte blir en surhäck och mår dåligt av det.

    Saken hör ju till att jag tänker byta bil inom ngt år och denna har rullat 24000 mil så hästarna är kanske inte som de var förr
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 068
    Är det ca ¨2" bakom flexröret kommer det att fungera utmärkt, avgaserna svalnar ju längre från turbon de kommer och tar mindre plats varpå hastigheten sjunker.
    Mer intressant är om ljuddämparna skapar mer mottryck eller ej, diameter på rören mellan som diffar så lite bör inte han någon negativ inverkan på en originalbil.
    I din sits skulle jag prova
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Bildelmonteringsfirman hävdade att det hade suttit på en 3.0 TID och det kan säkert ha fungerat och han sa ju att det passade och det gör det ju, men inte att det var fel dimmension
    Skiljer sig 6mm på diametern och det ger ju 3mm på radien och det är marginellt , men jag vet att system kan göra sina positiva saker. Åker själv en Suzuki GSX-R 750 där orginalsystemet byts mot ett annat som kickar på sjukt mycket mer.

    Samlar in vad folk säger som kan detta och flera säger som ni gör. Som du skriver så vet man inte hur ljuddämparna lirar, men går det illa så får man väl hitta ngt annat bara den kommer igenom besiktningen
    Tar ju inte så lång tid att byta från flexröret sen...
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Är det ca ¨2" bakom flexröret kommer det att fungera utmärkt, avgaserna svalnar ju längre från turbon de kommer och tar mindre plats varpå hastigheten sjunker.
    Mer intressant är om ljuddämparna skapar mer mottryck eller ej, diameter på rören mellan som diffar så lite bör inte han någon negativ inverkan på en originalbil.
    I din sits skulle jag prova
    Exotermisk reaktion i katalysatorn, dvs något högre avgastemperatur efter katalysatorn än före.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 068
    Riktigt men efter katten sjunker temperaturen ju längre den färdas, hur mycket törs jag inte spekulera i
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Frågan är om 6mm i diameter är en avgörande faktor. Vad kan hända?
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av ZeroX Visa inlägg
    Frågan är om 6mm i diameter är en avgörande faktor. Vad kan hända?
    6 mm ger ca. 20% mindre area hos avgasröret och således en motsvarande ökning av flödeshastigheten.

  10. #10
    Jag får arean på 25,5 och 20,4 så det stämmer med 20%
    Tittar man närmare på detta så diffar det 3mm på radien. Tycker du att det låter rimligt om du petar in 2" systemet i ett 2.25" system att skvalpet är hela 20%? Diameter på 5,7 och 5,1 cm.
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

  11. #11
    Hittade ett system för 2000kr så jag kör på det istället och försöker sälja 2" systemet.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-10-29 klockan 10:15. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Köp & Sälj.
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

Liknande ämnen

  1. 2,5" rostfritt avgassystem 9-5 aero 05
    Av mathias.w i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-12, 18:50
  2. Rostfritt avgassystem Saab 9000
    Av Koffeee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-27, 17:58
  3. Fråga om rostfritt avgassystem
    Av Herr Thomas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 11:11
  4. Rostfritt avgassystem från Speedparts?
    Av 1of3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-01, 18:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •