Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Ojämn bromsverkan bak NG9-3 2.0t

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667

    Ojämn bromsverkan bak NG9-3 2.0t

    Hej,

    Ber om ursäkt för en basic-fråga här (mitt mekande sträcker sej mest till att byta olja och filter i vanliga fall)!

    På besiktningen hade jag 0.5 och 1.0 i bromsverkan bak (= ombesiktning). Fram var det 2.2 och 2.3.
    Skivorna ser blanka ut runt om och ingen broms ligger an. Vad hade ni gjort som första åtgärd? Byta beläggen på bakaxeln?
    Kör mest i stan, kanske att jag har bromast för mesigt också.

    Hoppas kunna meka ihop det själv (med lite youtube hjälp), har svårt att vara av med bilen på dagtid

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Luft i systemet?
    Något ok som kärvar? ofta en följd av mjuk körning
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Kolla hur skivorna ser ut på insidan, även om de ser fina ut på utsidan så kan de vara riktigt risiga på insidan. När du ändå har nere hjulen för att kolla insidan så kolla hur mycket det finns kvar på bromsklossarna.
    Ser skivorna fina ut och klossarna bra så leta vidare enligt Hermans förslag (men jag tycker att isf borde skivor och/eller klossar vara dåliga...)
    /Johan

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Bromsoken bak på ng9-3 är några rackare till att kunna kärva ihop med bromsbeläggen. Så regelbunden demontering, rengöring & smörjning behövs, enligt min erfarenhet.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    Glidpinnarna bak kan kärva pga aluminiumok, pilla ut gummibussningen och gör rent från erg.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Tack skall ni ha!! Fantastiskt med hjälp!

    Så demontering, rengöring och smörjning helt enkelt, och nya belägg när man ändå håller på.
    Har gjort detta på en SAAB 99 för typ 20 år sen... På 99:an skulle man ha ett speciellt verktyg för att skruva in kolven, det är kanske inte är så på en SAAB från 2009.. Och ingen kopparpasta antar jag om det är aluminiumok?

    Om någon sitter på en tutorial får ni gärna posta

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Jo, det behövs ett verktyg för att skruva in kolvarna på bakbromsarna. Man måste både trycka och skruva samtidigt. Biltema har verktygssatser för detta.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Om jag inte minns fel så funkade det inte med den minsta satsen, utan man behövde en större sats. Men det finns en tråd om detta tidigare där rätt verktyg rekommenderades.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Här är den tidigare tråden om det, och enligt den ska det funka.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Här är den tidigare tråden om det, och enligt den ska det funka.
    Jag har skrivit i en tidigare tråd att om man köper Julas sats, som är billigare, kan man lätt fila till en av adaptrarna så den passar perfekt.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Då är det väl lämpligt att länka till den tråden. Du som skrev i den har ju säkert mycket lättare att hitta den än någon helt annan person.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Kan det vara detta vektyg?
    Jasså? Kan det vara i denna tråden? Handbroms obefintlig NG9-3
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1399189

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    .... Hur som så hade jag inhandlat nya originalbelägg & då man inte bara kan pressa in kolvarna så fick ju ett verktyg för detta också införskaffas. Jag vet inte vad det finns för verktygsalternativ, men det blev ett från Biltema. art.nr. 191255 & med adapter M så fungerar det helt perfekt att återställa kolven genom att skruva in den medurs/högervarv. http://www.biltema.se/sv/bil---mc/ve...ar-2000019405/

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Tack! Det verkar vara det enda verktyget som passar rätt av!

    Lite surt att betala för alla jordens bilmärken för att få ett verktyg, men så är det. Vad gäller smörjmedel är det aluminiumpasta som är bäst?

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Bättre med ett verktyg som passar & få lite "bonus" på köpet.

    Aluminiumpasta eller CRC Bräklube
    http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olj...ta-2000017188/
    http://www.jula.se/catalog/bil-och-g...smedel-001974/

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2022
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Saab 9-3 2006 1,9 tid, ojämn bromsverkan bak, handbroms tar inte HB.

    Hej, jag har då en saab 9-3 2006 som stått stilla i några år. Jag bestämde mig för att fixa det och då fick jag byta bromsar runt om för de var kassa. Jag bytte bara belägg fram, skivorna såg bra ut. Bak bytte jag skivor och belägg samt broms ok på höger sida eftersom den kärvade. Sen åkte jag in på besktning, jag fick 2a på handbroms som inte tog på höger sida, tyckte det var skumt för bytte ok där och vajern såg fin ut. På bromstestet fick jag

    VF 2,9 HF 2,9
    VB 2,7 HB 2,4

    Jag bestämde mig för att då byta vänster broms ok för luftnipel gängan var kass när jag skulle lufta. Jag smörjde även handbroms vajerna och spände till den lite, handbromsen tog på en backe så tyckte att den fungerade. Då bestämde jag mig att åka in på en till besiktning, Det blev bara värre. Det blev en 2a på ojämn bromsverkan bak och samma 2a igen på handbroms som inte tar på höger sida. Broms resultatet blev.

    VF 2,9 HF 2,9
    VB 2,4 HB 1,4

    Jag har slut på ider nu och vet inte var jag ska börja kolla, har ju bytt allt bak på bromsarna som går men nu får jag ojämn bromsverkan också.
    Tycker det är skumt för bak innan var det 2,7 i bromsverkan som är lite för högt bak tycker jag.

    Skulle vara tacksam om någon skulle ge nåt råd och tips för detta

  18. #18
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Har du solida eller ventilerade skivor bak?
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •