Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 51

Ämne: Stöldskydd ur funktion OG9-5

  1. #21
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Ja! Hojta till om du inte lyckas få dit en fungerande siren. Lösningen är då att plocka bort den helt sen avaktiverar vi funktionen med larm.
    Skall väl gå att inaktivera sirenen men behålla larmet har jag för mig, dock har jag själv inte provat.
    Och då är det signalhornet som lever om när larmet går (fast de är ju lätt att sabotera för att göra larmet tyst)
    Ta bort larmet helt känns ju onödigt men är det någon ur allmänheten som reagera på ett billarm nu för tiden? När man hör ett larm tänker man ju direkt falsklarm

    @jellybear är det denna du syftar på? FAQ: Batteribyte larmsirén 9-5 -00 med bilder
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  2. #22
    Jag känner inte till att signalhornet skulle gå in istället för sirenen om den inte finns..

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Inga problem att programmera om TWICE så den använder signalhornet istället för sirenen vid larm. Gamla sirenen behöver INTE demonteras, och övrig larm-funktionalitet bibehålls.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #24
    Klockrent ju! Är det "lätt" att hitta det i Tech2an?

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Inga problem att programmera om TWICE så den använder signalhornet istället för sirenen vid larm. Gamla sirenen behöver INTE demonteras, och övrig larm-funktionalitet bibehålls.

    Mvh

  5. #25
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Gamla sirenen behöver INTE demonteras
    Mvh
    Jo! Om man med säkerhet vill bli kvitt spontanylandet

    Jag har haft en defekt siren som låg löst på en hylla i garaget och ylade
    Skulle inte lämna den i mina bilar om jag gjorde den operationen, hur ni gör är valfritt.

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #26
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Inga problem att programmera om TWICE så den använder signalhornet istället för sirenen vid larm. Gamla sirenen behöver INTE demonteras, och övrig larm-funktionalitet bibehålls.

    Mvh
    Den där har jag efterlyst länge eftersom ryktet har sagt att det går.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #27
    Hyvens kanske kan ta en screenshot på Tech2an?

  8. #28
    Nu funkar tändningslåset sämre än förut! Jag förstår problematiken runt det, men... 1. Innerbelysningen är nu "tänd" (jag har stängt av den med lampknappen i taket), vilket den inte har varit innan när tändningslåset har strulat (när jag inte har kunnat låsa med knappen). 2. Radion fungerar trots att bilen är avstängd. 3. Framlyset är inte alls på, vilket det alltid var på min gamla Saab 9-5 '01 de få gånger som tändningslåset strulade. 4. Bilen är svårstartad nu, all el och så går på när jag vrider om nyckeln, men det tar ett jävla tag för startmotorn att ens börja. Så fort den börjar startar bilen utan strul.

    Är inte allt detta sammantaget ganska konstigt?

  9. #29
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Hollowman666 Visa inlägg
    Är inte allt detta sammantaget ganska konstigt?
    Näe, eftersom allt du nämner styrs av tändningslåset. Jag tycker inte du ska gräva mer, utan bara byta ut det.

  10. #30
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Hollowman666 Visa inlägg
    - Är inte allt detta sammantaget ganska konstigt?
    Ikke i tilfellet det er kontaktsettet som krangler.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #31
    Men det jag skall byta är alltså inte själva låset, utan något som sitter under?

  12. #32
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Det KAN være kontaktsettet, som opereres av selve låset slik at det gir kontakt til ulike spenningsfordelinger når låssylinderen "går ned", og skal åpne dette når sylinderen "spretter opp".

    I tilfelle problemene nå kommer så ofte at det kan måles når de er der, og du har et multimeter for hånd, kan jeg foreslå noen målinger som kanskje kan verifisere at det er kontaktsettet som svikter. Dette for å om mulig unngå ev. unødvendig riving av midtkonsoll.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  13. #33
    Är det en dyr del, och hur vet man att den man byter till inte är kass? Eftersom samma del nu har varit kass på "2 av 2" 9-5OG som jag har haft, och verkar vara det vanligaste felet på resten också.

  14. #34
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Kontaktsettet, OEM P/N 4943692, koster hos Orio SEK 1 182,60 ex. moms, og sylinderen, P/N 32017855 (gml. # 5510110), kr 1 544,60 ex. moms. Disse finnes sikkert på "nettet", nye og brukte, til lavere priser, men kjøper man ny OEM er man (temmelig) sikker på at den er OK.

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    - I tilfelle problemene nå kommer så ofte at det kan måles når de er der, og du har et multimeter for hånd, kan jeg foreslå noen målinger som kanskje kan verifisere at det er kontaktsettet som svikter. Dette for å om mulig unngå ev. unødvendig riving av midtkonsoll.
    Har du tenkt litt på dette - og er sikker på at sylinderen fungerer som den skal?
    Senast redigerat av Norrbagge den 2016-10-30 klockan 13:07. Anledning: tillegg
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  15. #35
    Nej, det har jag inte tänkt på. Hur vet man det? Allt som är fel verkar ju hänga ihop med "tändningen", men om felet ligger i cylindern eller kontaktplattan verkar ju svårt att säga, om det kan vara båda?

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Ska se om jag kan fixa nån bild på Tech2 vid tillfälle.

    Hollowman666>>> Eftersom du har problem med ljuset så låter det definitivt som att tändningslåsets bottenkontakt är dålig. Så börja där.

    Köp en ny så vet du med säkerhet att den kommer att hålla länge. Har hittills bara bytt på bilar som rullat över 20k mil. Det är inget roligt jobb, och lär kosta en slant om man inte ger sig på det själv.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #37
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Hollowman666 Visa inlägg
    Nej, det har jag inte tänkt på. Hur vet man det?
    Har du et multimeter og kan bruke det?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  18. #38
    Jag har beställt en kontaktplatta, den var inte så dyr tyckte jag! SÅ jag byter den, så får vi se.

    Jag har nu tänkt på det lite mer när jag har startat bilen! När jag vrider om nyckeln går strömmen på, men jag måste trycka ner nyckeln för att startmotorn sedan skall gå.

  19. #39
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Håper det ordner seg med det, men med et multimeter ville du kunne påvise en ev. kontaktfeil (glapp) i selve kontaktsettet.

    Dette kan gjøres når bilen er strømløs og en vil da verifisere helt presis om det er sylinder eller kontaktsettet som er synderen, eller på en enklere måte slik som foreslått i: http://forum.saabturboclub.com/showt...er-06?highligh

    Lykke til
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  20. #40
    Nu är kontakten bytt! Bilen startar nu utan problem, och innan kontakten byttes blev det svårare och svårare att starta. Detta blev alltså rätt bra, och löste det största problemet! Men, bilen går fortfarande inte att låsa med knappen, och det står fortfarande "stöldskydd ur funktion". Nästa steg är nu att testa tändningslåset med multimeter, och att koppla in den där datorprylen och se vad vi hittar.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •