Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 51

Ämne: Stöldskydd ur funktion OG9-5

  1. #1

    Stöldskydd ur funktion OG9-5

    Hej! Jag har exakt samma problem som de som har skrivit om detta tidigare, men byte av sirenboxen hjälpte inte. Kan man räkna med att den begagnade boxen jag köpte också är kass, eller måste det återställas? Enda problemet är väl att bilen inte går att låsa nu. Kan man lösa detta på något smidigt sätt? Jag bryr mig inte om själva larmet, men jag vill kunna låsa bilen, och jag vill inte ha något felmeddelande. Jag vill inte heller vara bekymrad över att inte kunna låsa upp bilen (när det för en gångs skull fungerar att låsa den innan). Bilen är en Saab 9-5 '04.

  2. #2
    Avaktivera larmet med Tech 2 så slipper du detta meddelande. Om du inte vill prova byta siren igen...

  3. #3
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Hollowman666 Visa inlägg
    - Enda problemet är väl att bilen inte går att låsa nu.
    Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår problemet (men så er jeg norsk ), men kan det være at du har to feil? Feil med sirenen skal i seg selv ikke forhindre at du får låst-/låst opp bilen, så det kanskje det klarner noe om du skriver hva som gjør ditt problem eksakt likt de du har sett.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Inte kan låsa? Ploppar tändlåset upp när du tar ur nyckeln?
    Och låsa kam man med nyckel i låset!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Jag tänkte inte riktigt klart märker jag! Det går att låsa bilen med nyckel, men jag vet inte då om larmet går? Eftersom siren tjuter ibland, när jag har lyckats låsa med knappen. Tändlåset? Man skall inte kunna ta ut nyckeln utan att backen ligger i osv, kan det visa felmeddelande pga det? Jag tror inte att det är fel på det alltså, men värt att kolla. Vad är Tech 2, hur fungerar det? Och om jag stänger av larmet med Tech 2, så måste jag låsa med nyckel hela tiden? Eller knappen kommer att funka, men larmet går inte?

  6. #6
    Knappen kommer funka utmärkt! Tech 2 är instrumentet som verkstäderna använder för att ändra inställningar i bilen. Finns även en del av oss här inne som har det instrumentet som kan hjälpa till! Jag gjorde precis detta i somras till en kollega som var trött på meddelandet...

  7. #7
    Ahaaaa, nu börjar saker och ting att klarna. Om det är sant som det står att du bor i Malmö och är villig att mot en rimlig muta lösa mina problem, så vore det ju toppen!

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Meddelandet är väl inget större problem, det är ju när bilen börjar spontanlarma några gånger om dagen det blir riktigt jobbigt..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    och gör det det pga. av sirenen hjälper den kanske inte att bara programmera bort den med Tech2 utan att även avlägsna den fysiskt från bilen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Men skall jag helt enkelt ta bort sirendosan först då? Det påverkar inget annat?

    Sirenen verkar utlösa om man lyckas låsa med knappen, ja. Mitt problem med att inte kunna låsa med knappen är att jag kommer ihåg förra vintern, med min förra 9-5 (sedan). På en och samma (kalla) dag lyckades frugan tappa sin nyckel, batteriet i min nyckel dog, och dörrlåsen frös... Jag hade varit förutseende och fällt baksätet, så jag lyckades låsa upp det och krypa igenom.

  11. #11
    Nu har jag tittat lite mer! När jag skulle köra var det svårt att starta, utan att trycka till nyckeln ordentligt. När jag sedan stängde av bilen fungerade låsknappen utmärkt! Kan det alltså vara två separata fel? Eller fler?
    1. "Stöldskydd ur funktion"...?
    2. Sirenen sätter igång omotiverat, men det händer kanske inte nu när sirenboxen är bytt.
    3. Nyckelknappen fungerar bara när tändningslåset inte glappar?

  12. #12
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Det KAN være at 1. og 2. er/var samme sak og at pkt. 3 er som du sier, se en annen tråd om dette siste: http://forum.saabturboclub.com/showt...ll-ur-funktion. Den har bl.a. en refereranse til hvordan rense selve nøkkelsylinderen, og her følger en slik til:http://saabworld.net/showthread.php?t=26395.

    En annen mulighet kan være selve kontaktsettet under tenningsnøkkelen.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  13. #13
    Problemet med om 1 och 2 är samma är ju att meddelandet är kvar även när sirenboxen är bytt. Det hänger kvar även när nyckelknapparna funkar, så det kan inte vara det som genererar meddelandet heller.

  14. #14
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Att nyckelknappen inte fungerar är som HeRmAN säger med största sannolikhet att tändningslåset inte hoppar upp ordentligt - du märker det enklast genom att radion inte stänger av sig automatiskt när du tar ur nyckeln.

    De andra problemen brukar ha med sirenen att göra eller kablaget till sirenen att göra. Två olika fel alltså.

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  15. #15
    Men om man byter sirenboxen och felmeddelandet är kvar, betyder det då att problemet är kvar? Eller det betyder bara att man har misslyckats nollställa det på något sätt? Och är den bästa lösningen att helt enkelt ta bort sirenboxen? Eller jag har någon praktisk nytta av att ha den kvar? Om jag inte bryr mig om sirenfunktionen vid ett verkligt inbrott alltså.

  16. #16
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Satte du dit en begagnad sirenbox var säkert batterierna i den också kass..

    jag bytte mina batterier i min gamla 01'a genom att såga upp hela jävla lådan, beställa batterier, löda dit dom och sedan limma ihop allt med ett halvt kilo smältlim, det hjälpte i några månader,
    sen började den spontanlarma igen.. otroligt irriterande, nu var jag ju tvungen att skrota den ändå (helt i onödan egentligen, men försäkringsbolaget ville inte betala ny front) så problemet
    försvann ju så att säga..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #17
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1134776

    Batteri, kondensatorer och kolla lödpunkterna är tydligen rätt sätt att göra det.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Det är det, de äldre är skruvade och öppningsbara medan de nyare är limmade och kräver mer finess. Alla går dock inte att rädda men har man en trasig kan det ju inte bli värre.
    Alternativet är att låta tutan agera oljud.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Ja! Hojta till om du inte lyckas få dit en fungerande siren. Lösningen är då att plocka bort den helt sen avaktiverar vi funktionen med larm. Jag fick byta siren två gånger, bägge satte jag nya batterier och kondensatorer i, men nr 1 ville inte funka så den hade nog ett annat fel i sig också. Nr 2 är klockren. Suttit där i 2 år nu utan att falsklarma.

    Citat Ursprungligen postat av Hollowman666 Visa inlägg
    Ahaaaa, nu börjar saker och ting att klarna. Om det är sant som det står att du bor i Malmö och är villig att mot en rimlig muta lösa mina problem, så vore det ju toppen!

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Instämmer i att det låter som två klassiska och oberoende fel:
    1. Dålig larmsirén (batterier eller lödningar eller kondingar, går att fixa själv om man kan hantera en lödkolv). Orsakar felmeddelande i SID och spontanlarmande. Med tech2 kan man läsa ut vilken komponent i larmsystemet som orsakar "stöldskydd ur funktion"-meddelandet, vilket kan bekräfta att det är sirénen. Tech2 kan också användas för att avaktivera hela larmet eller t.ex. ersätta sirénen med turan. Det finns en bra FAQ-tråd på temat (läs hela!).
    2. Kärvande tändningslås, blir värre med kyla (därför märker man det ofta såhär års när det är kallt ute). Ploppar inte tändningslåset upp ordentligt när du tar ut nyckeln funkar inte fjärrkontrollen. Lösningen brukar vara att rengöra låset med tryckluft, vrida om och ta ur nyckeln långsammare eller i värsta fall byta tändningslåset.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •