Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 47 av 47

Ämne: Farthållare. Verkligen ekonomisk?

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    145
    Jag tänker inte citera dig Saab CDM, för då får jag snart hela skärmen full av text.

    Men ja. Sånt jag menade också. Inte alltid jag använder allt själv även om jag vet man kan. Att hoppa växlar gör jag dock numera konstant och automatiskt. Jag har en 6 växlad bil..hoppandes känns ofta naturligt nu. Sen glömmer jag ibland hur jag gör om jag inte sitter i bilen. Sen har du motorbromsning etc. Ja det händer men av någon anledning är jag ingen fan av det. Men så länge du kör vettigt och släpper gasen är det väl okej. Vissa är ju som idioter nät det gäller att hålla högt varvtal och verkar tro att du ska ligga på topp varv vad du än gör mer eller mindre.

  2. #42
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Inte som förare, och inte Night Vision i vanlig trafik. (Däremot har jag vid några tillfällen drabbats av andra bilars vad jag antar är LED Matrix vid mörkerkörning.)

    Problemet som jag ser det är inte vad systemet plockar fram för information, utan att man har ett automatiskt system som förändrar körmönstret. Jag har inga tvivel på att systemen kan fås att göra det man designat dem för att göra, men det är inte poängen. Jag kan inte påminna mig något tillbud som jag varit med om där något av LED Matrix eller Night Vision, vid perfekt funktion, skulle förbättrat förloppet, men jag förväntar mig att med de systemen skulle de påverkat min eget nervsystems tolkning (medveten och omedveten) av omvärlden. Döda-vinkel-detekteringen kan jag se, i vissa enstaka fall, skulle kunnat marginellt förbättrat situationen.

    En helt annan sak som definitivt skulle undvikit några enstaka tillbud för min del är smalare A-stolpar, där upplever jag en påtaglig skillnad i upplevelse mellan 9000 och 9-5: Det har hänt mig flera ggr att A-stolpen på 9-5 dolt saker så jag inte observerat bilar förrän långt in på det område som jag trodde mig haft överblick på, i ett specifikt fall som etsat sig fast så nära som 30m innan det snett ankommande fordonet registrerat. För att det ska bli så nära måste naturligtvis alla vinklar och miljöbetingelser (som omärkligt skymmande hinder) var nära maximalt ogynnsamma. Motsvarande fenomen har jag aldrig upplevt i 9000. (Naturligtvis finns det en kompromiss mot A-stolparnas hållfasthet som måste göras som inte är helt enkel - svårt att säga vad som är bästa kompromiss, men det är uppenbart att det finns ett problem här.) Vad jag vill ha fram är att säkerhetssystem på ett ställe kan ge oförutsedda konsekvenser på ett annat, i detta fall stör A-stolparnas storlek mitt eget nervsystems tolkning av omvärlden.

    Sedan kan jag hålla med om att man nog skulle önska att vissa förare som utmärker sig i trafiken hade ett elektroniskt strypkoppel i sin bil, så man slapp deras missgrepp.
    Jag finner dessa inlägg mycket intressanta, då jag inte för mitt liv kan förstå hur man inte kan vilja ha hjälp och stöd för att få en bättre överblick av omgivningen man befinner sig i så tar jag hemskt gärna emot ytterligare argument för detta Så se följande inte som försök till påhopp utan en nyfikenhet runt resonemanget.
    Jag kan tex inte förstå varför man inte vill ha hjälp med att få högersidan av vägen upplyst även vid möte, för att kunna se fotgängare eller djur eller hinder tidigare. Likadant med utpekande av stora djur och människor i mörkret.
    Huvudtanken bakom dessa hjälpsystem är inte att de skall hjälpa dig ur en kritisk situation, de skall hjälpa dis så du aldrig hamnar i en sådan situation.
    Om vi tittar på hjälpsystem som kommit de senaste tjugo år sedan, är de också tveksamma? Tex Xenonljus och ABS? Xenonljus tillåts sprida ljus mer än gamla glödtrådslampor så de kan upplevas som om de bländar mer. Men de ger en betydligt starkare och effektivare ljusbild. ABS förlänger bromssträckan, men gör att bilen går att styra hela tiden.
    /Johan

  3. #43
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 160
    Medlem#
    8758
    När det gäller Xenon-ljus på bilar med bra halogen som Saabarna med reflektor så förbättrar de inte förmågan att uppfatta faror förbättras inte eftersom den inte lyser mer där det gör nytta. Dessutom, linssytem (både Xenon och halogen) ger färgstörningar vid ljusgränsen vilket stör uppfattningsförmågan (genom att skapa artefakter som stör nervsystemets autonoma rörelsedetekteringssystem), reflektorsystemen saknar detta problem. Jag anser alltså att dessa är steg bakåt (på Saabarna, sedan finns det bilar där halogenstrålkastarna är usla).

    LED matrix bygger som jag ser det bygger delvis på ett felslut, nämligen att mer genomsnittlig upplysning ger bättre uppfattningsförmåga för faror. Nervsystemets rörelsedetektering letar efter deltaförändringar, och ljusförändringar från ens egna lampor stör detta. Det är faktiskt så att extremfall som Inferno-systemet (stöldskydd) baserar sig just på oregelbunden belysning i form av stroboskopeffekter, vilket ger effekten att den som utsätts för det tappar förmågan att avgöra rörelsehastigeter och avstånd, dvs. orienteringsförmågan. Därför tror jag att LED matrix inte alls har någon större postiv nettoeffekt på säkerheten. (Sedan har vi det där med att det är just LED-strålkastare vilket har några inbyggda nackdelar, spektralfördelning och fokuseringsproblem, som halogen saknar.)

    När det gäller lysa upp högersidan (nära bilen) så är problemet samma som med dimljus, ser du något där är det redan för sent att reagera. Jag har (sommarkörning) koncentrationen när jag kör, om möjligt, minst 100m framför bilen, för att utröna vad som komma ska, och planerar i huvudet om jag ser något som föranleder åtgärd. När sakerna är utanför tunnelseendet (vilket gäller 45 gradet ut i 70 km/h) så är det sällan något som går att manövrera sig runt, det måste ha behandlats innan. Utpekningen riskera då att ta fokus från den normala koncentrationen på körningen.

    (Det är därför älgskyddet är centralt för mig, eftersom en bil eller älg som kommer i full fart tvärs över vägen från en skymd position har du normalt aldrig någon möjlighet att parera, i fallet bil kan du förutse när risken finns men inte i fallet älg.)

    ABS tycker jag är mycket trevligare att köra med, och jag vill absolut ha det, men däremot så visar statistiken att det förvånanden nog inte har någon avgörande betydelse för säkerheten ens på vintern. Så, jag tycker det är bra, precis som att ha ACC i bilen, men man ska inte lura sig själv, effekten på säkerheten är ungefär likvärdig.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #44
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    13152
    Jag tyckar inte farthållaren i min 9-5, eller min förra 9-5 är så bra egentlin, den gassar och tjuter på för mycket.
    Om en kör på en plan väg, så går det uppåt, da börjar den gassa lite för mycket så är den inställd på tex 90km/t så kan den hoppa til 95-98km/t, för så lugna ner lite.

    Så är det på båda 9-5'an jag har haft, den förra och den jag har nu, och en annan jag har körd.
    Gör inte så mycket annat än at det är lite dumt om polisen står där just när den gör så, för da är risken och ha et par km/t för mycket och det kan bli böter...

    Tycker farthållaren som ha varit i mine audi's, opel och vw har fungert bättre, det måste jag bara säga.
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  5. #45
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 960
    Medlem#
    Dolt
    Sådär gör aldrig min 9-5 -05. Sätter jag den på 90 håller den 90 även i uppförsbackar. Branta nedförsbackar är däremot en annan sak, men det beror ju på att motorbromsning inte räcker till i det läget.

    Sedan som Långmilare skriver, ACC är bra att ha i bilen. Varma dagar en riktig säkerhetshöjande pryl både i familjebil som i banracer. Som mångårig mekaniker i longloppsracing så kan jag meddela att det märks ganska fort i sommarhettan vilka bilar/team som har satsat på att få några extra hästar genom att snåla på ventilationen. En överhettad förare är ingen bra förare. Så varvtiderna blir sämre och förarbyten måste göras tätare än tänkt, vilket ökar tiden i depån. Och i familjebilen vet de flesta hur kul det är med varm bil och trötta barn. Så ACC och Night Panel är två av mina favoritfunktioner i våra Saabar.

    1 användare gillar detta inlägg

    H-M

    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #46
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Fast föratt få kyla räcker det ju med AC (luftkonditionering), ACC (klimatsystem) är dock väldigt komforthöjande så man slipper pilla manuellt hela tiden.

    Kan inte påstå att jag har det där problemet med överfart på farthållaren heller, och jag har två 9-5'or och använder ofta farthållaren.

    Angående ABS så förkortar den normalt bromssträckan, speciellt fyrkanalig ABS (som väl mer eller mindre är standard idag), men det beror på underlag, på grus eller snö kan den förlängas beroende på att man tjänar på att låsa hjulen så dom gräver ner sig till fast underlag.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #47
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 259
    Borde det inte vara lagkrav på farthållare på motorväg ?
    Trött på alla som tappar fart när det ringer (eller kanske byter kanal på stereon) och
    sedan gasar på förfullt när dom lagt på (eller hittat sin favoritkanal).....

Liknande ämnen

  1. Ska jag verkligen betala?
    Av Saab_Performance i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-01-09, 23:37
  2. Har jag verkligen felparkerat?
    Av alqz i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 21:34
  3. og9-3 Motorval vid ekonomisk körning
    Av FazeNorth i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 19:45
  4. Fungerar verkligen det här ???
    Av xor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-31, 19:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •