Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Felkoder vid besiktning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    45

    Felkoder vid besiktning

    Hallå.
    Har en fundering.
    Om man har en felkod tex som jag hade p0300. Om man gör bilen strömlöst så släcks motor lampan utan att åtgärda själva problemet har jag hört, men blir koden kvar i data boxen så att besiktningen kan se det iallafall? Måste tillägga att jag lämnade in bilen och fick felet åtgärdat funderar bara


    Tänk på att skriva en bra rubrik som sammanfattar tråden. /Moderator
    Senast redigerat av Vfr den 2016-10-26 klockan 10:57.

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Beror på vilken felkod. Vissa resettar sig själva. Vissa försvinner vid nollställning genom att lossa batteriet. Andra blir kvar som en form av logg.
    Men jag tror inte besiktningen har utrustning att se kvarblivna koder. Som sagt det är vad jag tror. Fast hur skall man kunna veta vad de har skaffat till nästa gång man kommer?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Att radera felkoder utan att göra några åtgärder är absolut att göra som strutsen.

    Göra spänningslöst raderar motorfelkoder men även adaptionen.
    Felkoder som t.ex. SRS lagras och slocknar inte av att göra bilen spänningslös.
    Vad bilprovningen tittar på är ju relaterat till utsläpp och säkerhet så det är bra att de hittar koder
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    45
    Ok, så sådant som besiktningen letar efter försvinner om man gör bilen strömlös. Har jag förstått rätt?
    Ja Herman man ska fixa felet men ny kunskap är ingen tung börda att bära

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Nja, den första rekommendationen som dyker upp rätt ofta även på detta forum är "släck felkoden och se om den kommer tillbaka, gör den det så får man leta vidare", så att släcka den i felsökningssyfte ser inte jag som något strutsbeteende.
    /Johan

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Vid felsökning så ja självklart efter att man noterat vilken kod, speciellt om man inte vet när man senast nollade alla koder.
    Men för att klara sig genom en besiktning, nej. Tror nog att allt för många ignorerar lysande CE om den bara klarar sig genom bilprovningen och det läser vi ju om titt som tätt på detta och andra forum tyvärr.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    45
    Jag är kanske ovanligt trög men tillbaka till frågan. Säg om jag hade gjort bilen strömlös innan besiktningen när grabbens bil hade felkod p0300 (det var fel på en tändspole som verkstaden fixade) men om jag inte hade fixat felet skulle bilen gått igenom besiktningen om jag hade gjort den strömlös precis innan jag åkte in i lokalen?

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Ja, att göra bilen strömlös nollställer felkoderna.

    Besiktningen har synpunkter om du har aktiva felkoder i bilen. Så att nollställa felkoderna innan kan lösa besiktningsfrågan, men det bygger dels på att bilens styrsystem inte hinner återupptäcka felet mellan nollställningstillfället till besiktningstillfället, dels att man inte får nedslag på avgasreningen (den sannolikheten ökar eftersom förbränningen inte är optimal om man precis gjort bilen strömlös och adaptationen inte är klar).

    Så långt fakta, nu lite åsikter. ;-) Varför försätter folk sig i situationen där de "akut" behöver lösa besiktningsfrågan genom nollställning av felkoder? Man har 5 månader på sig att besiktiga en bil, då har man gott om tid att fixa en lysande motorlampa. Och det vill man ju göra, inte av besiktningsskäl utan för att det är jobbigt att bli stillastående och/eller orsaka dyrare skador på bilen genom att inte laga fel i tid.

    Jag bokar alltid en tid som är bekväm för mig som inte är i slutet på besiktningsperioden. I praktiken innebär det för min nuvarande bil november eftersom det är den av de 4 första besiktningsmånaderna som är minst hektisk för mig. Skulle det vara så att det dyker upp något på bilen som gör att den riskerar att underkännas, då avbokar jag tiden och kan i lugn och ro åtgärda felet eftersom jag har god tid kvar tills besiktningen går ut. Rent krasst har strategin hittills inneburit att jag hittills bara fått en anmärkning någonsin på besiktningen, och det var på för högt ställt halvljus. Och då har mina bilar varit i åldersspannet 8 till 22 år vid besiktningstillfället.
    Senast redigerat av jellybear den 2016-10-26 klockan 10:21.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    45
    Tack för svaret jellybear. Nu mig förstår
    Jag undrade bara hur det fungerade med det. Klart man fixar felen när dom kommer.
    Det finns mycket i världen man inte bör göra men det skadar inte att veta hur man kan göra dom sakerna.

  10. #10
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Det beror även på hur snabbt felkoderna kommer tillbaka. I vissa fall sätts de igen så fort som bilen startas, andra kan gå ganska länge innan de sätts på nytt.
    /Johan

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Apache Visa inlägg
    Jag är kanske ovanligt trög men tillbaka till frågan. Säg om jag hade gjort bilen strömlös innan besiktningen när grabbens bil hade felkod p0300 (det var fel på en tändspole som verkstaden fixade) men om jag inte hade fixat felet skulle bilen gått igenom besiktningen om jag hade gjort den strömlös precis innan jag åkte in i lokalen?

    Nja, du fick ju som bekant andra problem pga. att inte kunde läsa ut det de önskade
    Ursprungligt tråd Felkod p0300 på Saab 9-3 2004


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    45
    Ja det är sant, man undrar ju varför det vart så. Och den andra besiktnings kedjan godkände samma grej

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    45
    Jag tror dom ljög om att dom inte kunde kolla. För det här stog ju på ombesiktnings pappret:

    Bra att veta
    1. Omborddiagnossystem (obd), självtest ej utförd

    Då måste dom väl varit inne i datorn och sett det

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Apache Visa inlägg
    Ok, så sådant som besiktningen letar efter försvinner om man gör bilen strömlös. Har jag förstått rätt?
    Ja Herman man ska fixa felet men ny kunskap är ingen tung börda att bära
    Nej, dom letar även efter SRS-koder (beroende på årsmodell iofs) och dessa kan inte släckas genom att göra bilen strömlös.

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Vid felsökning så ja självklart efter att man noterat vilken kod, speciellt om man inte vet när man senast nollade alla koder.
    Men för att klara sig genom en besiktning, nej. Tror nog att allt för många ignorerar lysande CE om den bara klarar sig genom bilprovningen och det läser vi ju om titt som tätt på detta och andra forum tyvärr.
    Att köra med CE tänd en längre tid är ju en väldigt dum ide, det kan väl inte vara många som gör så ? ..om bilen är i limpmode brukar ju tex katalysatorn ta rätt mycket stryk i längden.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage och dags för besiktning (Besiktning)
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 19:26
  2. besiktning
    Av houston i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 13:59
  3. Ang. Besiktning og 9-3
    Av StreamerGurra i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-11, 14:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •