Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Rengöra lins i halogen strålkastare NG9-3 -07

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014

Rengöra lins i halogen strålkastare NG9-3 -07

Hej alla!!

Jag har sökt på forumet med ljus och lyckta...men hittar inget om det finns nått knep eller om det ens går att göra rent linsen i strålkastaren.
    Jag hra så fruktansvärt dåligt halvljus på bilen, misstänker att det är linsen som är väldigt skitig. Går det att göra rent på nått sätt utan att förstöra lins/kromet?

Jag kör med H7 Philips X-tremeVision+ på halvljuset.
    SAAB 9-3 TID -07

Tidigare: 9-5 Aero -02
    9000 TurboSport -92

Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Medlem#
    4458
    Alla ng9-3 med halogen verkar ha dåligt halvljus. Förmodligen beroende på just konstruktionen med projektorlins och halogenlampa. Det är samma på vissa andra bilar med liknande konstruktion (halogen + projektor). Jag är tveksam till att det blir bättre med rengöring, men försök gärna. Jag vet inte om det går att ta ut linsen på något annat sätt än att dela den förseglade armaturen, vilket sägs gå att göra på låg temperatur i en ugn.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Jag hade en äldre Audi A6 -96 för nått år sedan...och den hade betydligt bättre ljusbild än min 9-3 jag har idag.
    SAAB 9-3 TID -07

9000 TurboSport -92

Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Medlem#
    4458
    Men var det halogen + projektor på den? Nästan vilken bil som helst har bättre halvljus än ng9-3 med halogen. För som jag sa, så verkar det vara den kombinationen som inte blir så bra...

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Det va halogen och projektorlins på audin.
    Får leta upp dimljus och installera och kör lite olagligt när det är som sämst För dimljus vill jag installera iaf, då det saknas på min Vector
    SAAB 9-3 TID -07

9000 TurboSport -92

Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av Spikey Visa inlägg
    Det va halogen och projektorlins på audin.
    Ok, så det var det. Jag har sett andra bilar med samma problem med halvljuset på halogenlampor med projektorlins, så någonting måste det ändå vara med just denna kombinationen.

Citat Ursprungligen postat av Spikey Visa inlägg
    Får leta upp dimljus och installera och kör lite olagligt när det är som sämst För dimljus vill jag installera iaf, då det saknas på min Vector
    Dimljus har du ingen nytta av som ersättning för ett bra halvljus. Dom lyser bara extremt nära bilen och lurar istället ögat så att man ser ännu sämre lite längre bort i slutet av halvljusets räckvidd dit dimljusen absolut inte når.

Fråga mig inte hur jag vet det...

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Dimljus har du ingen nytta av som ersättning för ett bra halvljus. Dom lyser bara extremt nära bilen och lurar istället ögat så att man ser ännu sämre lite längre bort i slutet av halvljusets räckvidd dit dimljusen absolut inte når.

Fråga mig inte hur jag vet det...
    Man får en bredare bild och ser kant linjerna på vägen tydligare med dimljus tycker jag. Samt att man slipper ha halvljus tänt på dagen Vilket i mina ögon är en fördel.
    SAAB 9-3 TID -07

9000 TurboSport -92

Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Medlem#
    4458
    Det senare argumentet på dagtid köper jag. Men det har ju egentligen inget med det dåliga halvljuset att göra.

Det där med bredare ljusbild ger jag inte så mycket för, av precis det skälet som jag sa ovan. Det ljussken du får av dmljuset i kanten av vägen blir så nära att du ändå inte hinner undvika något som du kanske hinner se, t.ex en älg eller liknande. Däremot får du intrycket av att att du ser bättre. Alltså egentligen ingen hjälp...

2 användare gillar detta inlägg

Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    åsså bländar/retar man medtrafikanter om man åker med otillåten ljuskombination.

I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda
    annat ljus. Halvljus och annat
    ljus får inte användas samtidigt.
    Källa

1 användare gillar detta inlägg

Vfr

Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    åsså bländar/retar man medtrafikanter om man åker med otillåten ljuskombination.

Källa
    Att man inte får köra dim och haljljus har jag full koll på. Dock så kan man justera dimljusen så att dom inte bländar mötande och att dom inte ger en längre ljusbild har jag också koll på. Jag har testat på flertalet bilar och kör mycket på mindre vägar och då vill jag gärna ha koll på vart jag har dikeskanten när jag måste blända av.
    SAAB 9-3 TID -07

9000 TurboSport -92

Helt original
    Reg.datum
    sep 2009
    Hej!
    Det är mycket möjligt att ditt ljus var sisådär redan från fabrik, men 10års brukande har nog inte gjort saken bättre. Det finns vissa som putsat linsen inifrån genom glödlampshålet, men om även glaset är smutsigt finns det rejälare och modigare metoder:
    http://www.saabcentral.com/forums/sh...2754?_k=d77tgw

Hade jag varit du hade jag tagit loss lamphuset och sett om det går att putsa något inifrån utan att ta isär lamphuset. Sedan hade jag slipat glaset rent från stenskott och repor och sedan satt i vettiga halogenlampor.
    9-5 SC Aero 2006

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Citat Ursprungligen postat av rejser99 Visa inlägg
    Hej!
    Det är mycket möjligt att ditt ljus var sisådär redan från fabrik, men 10års brukande har nog inte gjort saken bättre. Det finns vissa som putsat linsen inifrån genom glödlampshålet, men om även glaset är smutsigt finns det rejälare och modigare metoder:
    http://www.saabcentral.com/forums/sh...2754?_k=d77tgw

Hade jag varit du hade jag tagit loss lamphuset och sett om det går att putsa något inifrån utan att ta isär lamphuset. Sedan hade jag slipat glaset rent från stenskott och repor och sedan satt i vettiga halogenlampor.
    Tack rejser99!

Jag kör idag med H7 Philips X-tremeVision+ på halvljuset..
    Får testa och göra rent linsen först, Tycker inte att glaset är så illa däran men klart minsta lilla stenskott och 27000mil blästring gör sitt. Jag polarede upp glasen på min 9-5 jag hade tidigare men dom va helt mjölkvita..och det gjorde stor skillnad
    SAAB 9-3 TID -07

9000 TurboSport -92

Liknande ämnen

1. Strålkastare vä, 9-3 03-07, halogen.
    Av billi i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-01, 23:40
  2. Strålkastare vänster, 9-3 03-07, halogen.
    Av billi i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-01-15, 00:56
  3. Byta strålkastare från Xenon till halogen
    Av possum i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 21:09

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg